• eja

Hur skriva att man önskar sig pengar till bröllopsresa?

Om jag vill ge brudparet något de vill ha, så frågar jag brudparet vad de vill ha. Alternativt så ringer jag deras föräldrar, eller toastmastern. Däremot finns det inget sätt (och nu lär jag väl bli påhoppad) att säga vad man vill ha i en inbjudan utan att det ser ut som att det är allt ni kan tänka er, och det som krävs för att komma som gäst med hedern i behåll. Det spelar ingen roll hur mycket dikten rimmar eller hur glada ni blir för alla gåvor och försöker linda in det, det är helt enkelt inte snyggt att göra så.

• eja

JAJJ, om det är etikettmässigt att ha med present, varför är det bara gästerna som ska följa etiketten? Brudpar som skriver önskemål på inbjudningskorten gör det ju inte.

Själv tar jag med en present främst för att jag tycker att brudparet förtjänar den genom att vara trevliga vänner. Säger de däremot till i förväg att de vill ha pengar istället så tar jag bara med det för att jag måste. För egen del föredrar jag gåvor som gästerna vill ge mig, men det verkar ju variera vad som känns bäst att ta emot, minst sagt. ;)

• eja

JAJJ, etikettmässigt är det inte korrekt att skriva sånt på inbjudan. Motivet är att det är att ge information som gästerna inte har bett om än, vilket därför lätt kan tolkas som ett krav. Ser du inte den skillnaden så verkar du inte direkt vara ensam om det.

F ö så skiljer jag inte heller på pengagåvor och andra gåvor, mer än att på samma vis som man inte önskar sig 13 brödrostar så kanske det ska finnas en smula mer bredd på önskningarna även om monetära gåvor är högst välkomna hos brudparet. :)

• eja

JAJJ, jodå, jag har förstått vad du menar. Jag håller däremot inte med. :) Däremot tycker jag att det är justare att säga vad jag tycker här än till de som bjuder mig till gäst (vilka jag aldrig skulle säga något sådant åt, för övrigt). Om jag lutade mot att göra något i mångas ögon smaklöst så skulle jag hellre få veta det här än av en gäst, då vet jag ju åtminstone vilka åsikter som väntar, och det innebär inte att jag glädjs mindre med vänner som gifter sig. Glädjen för deras skull och mina lyckönskningar till dem har nämlingen ingenting alls att göra med hur de väljer att fira.

• eja

Men om man diskuterar det här så ger det ju paren en chans att få en nyanserad bild av hur deras planer kan tänkas bemötas. Om man bara ska hålla med, blir hela BT ganska meningslöst. Åtminstone forumdelen. Jag ser det som att det är här idéer ska nagelfaras för att se om de håller, så slipper man åtminstone obehagliga överraskningar senare.

För min del får andra göra precis vad de vill, det har jag inte sagt något om. "Alla gör som de vill" tillför dock inte så mycket, det är ju självklart. Att vi som inte skriver ut det inte skulle acceptera andras val är dock lite hårt tolkat. Men tolka som du vill - ordet är fritt. ;)

/eja - som tack vare BT var fullt beredd på problemen med att bjuda utan barn, och nu lämnar diskussionen så att fler kan skriva in sina rim

Svar på tråden Hur skriva att man önskar sig pengar till bröllopsresa?