• M:et

Tips på väggdekoration

Jag har några väggar som skulle behöva något på sig men jag vill inte ha några "traditionella" tavlor uatn något annat. Har funderat på tyg och dylikt, men det är svårt att hitta ngt snyggt som passar och inte är för dyrt. Så är det någon som har tips på en fin dekoration till väggen för en billig penning?

• Svar på tråden Tips på väggdekoration
  • Tolin

Har tyvärr ingen aning om det var svårt att få det snyggt. De har lyckats bra i alla fall.

Tror ni det skulle bli snyggt eller bara se konstigt ut om man ramade in samma tapet som man redan har på väggen? Kan som inte känna om det blir snyggt eller vad jag tycker om det riktigt...

Hur tror ni det skulle vara om man satte vanliga färgade papper i en ram, t.ex. svart i bakgrunden och sen klipper man till remsor av t.ex. papper i beige och lägger eller klistrar på det svarta?

• Tolin

De jag känner har en fondvägg med en mönstrad tapet i olika olika gröna och beige nyanser. På en annan vägg i rummet (sandfärgad) har de satt upp tavlor med fondväggens tapet. Snyggt! Kanske det skulle kunna bli lite coolt att rama in samma tapet man har på väggen. Beror nog på vad det är för tapet.

Tror ditt eget förslag med ränder kan bli fint också.

• frulan

Hej!
    Vi hittade ett urgammalt spröjsfönster som legat ute hur länge som helst.
    Vi skrynklade till vitt bakplåtspapper o tejpade upp på baksidan av fönsterrutorna. Sen tog vi en ljusslinga o satte fast på baksidan.

Blev ett jättemysigt fönster o samtidigt lite mysbelysning

• perssonskan

Här kommer en idé:

Spika spikar från taket till golvet sick sack med kanske en meters mellanrum. Spänn ståltråd mellan skruvarna så att det blir som ett sick-sack mönster. Köp fina klädnypor, häng dit fotografier, vykort och annat fint.

Kul för gäster att beskåda, kanske hittar man sig själv på något kort, och lätt att förändra efter trend och humör!

Billigt dessutom...

• perssonskan

Det där med fönster som Frulan gjort är kanon. Vi satte dock en spegel bakom och en såndär tavellampa ovanför. Blev också kanonfint!

• Millis Jönköping

Jag behöver också råd.
    I vår festlokal så sitter det en stor tavla med en målad segelbåt på. Den kommer sitta precis bakom oss. Den skulle väl kunna vara där för den är inte fu eller så och lokalen ligger precis vid vattnet. Men det är bara så att 2 av våra vänner ha haft samma festlokal på sina bröllop och det blir liksom samma bild på alla brudparen i o med att tavlan är med på varje kort.

Jag har tänkt ta bort tavlan. Men frågan är nu: Blir det tomt med bara en vit vägg?
    Vi ska inte ha någon blomsterbåde på bordet, funderar därför om man kan göra ett hjärta i typ smide och sedan klä med gröna blad som liksom ramar in oss fast den sitter bakom.
    Vet någon i så fall vad man kan använda för blad för att klä den? Gifter oss den 4 juni. Annars kanske det där med att hänga upp något snyggt tyg och ha lampor bakom skulle vara något för mig också.
    Senare på kvällen kommer det vara dansgolv framför den väggen.

• mulan

Jag köpte fyrkantiga "trästänger" på Beijers, snikrade ihop till en rektangulär form och spände upp typ med häftpistol. Inte alls svårt. Och eftersom tyg ofta är brett typ 140-150 cm behövs bara någon meter. Då kan man välja även bland dyrare tyger utan att bli ruinerad, det blir en stor tavla iaf! På byggäffären sågar de även upp exakt den längd man vill ha till en ringa kostnad. Mycket billigare än en spännram.

Jag har även köpt panelgardiner, tror det var på Hemtex, trätt upp dem på en kort svart "fusksmidesstång" med någon decimeters mellanrum, sedan bara lagt stången på spikar jag slagit in i väggen. Panelgardiner är inte heller speciellt dyrt, och man behöver inte sy ett stygn.

För övrigt får man måla om även i en hyresrätt. vår lägenhet var ommålad helt och hållet när vi fick den och vi har målat om en del väggar också. Inga problem bara man gör det snyggt.

mvh mulan

Det där med stängerna från Beijers var en jättebraidé! Det kommer jag nog att prova. Tror ni att det skulle fungera att göra en sänggavel på sånt sätt, att spänna upp tyg på sådana stänger, eller tror ni det som blir för slappt?

Hur hög bör en sänggavel vara egentligen, om man räknar det som är som ovanför sängen, hur högt upp ska den gå för att det ska se normalt och snyggt ut?

• perssonskan

Millis Jönköping:

Man kan såga ut ett jätte-hjärta i masonit(?) och sedan skära ut första bokstaven i ditt och den m2b namn i frigolit och spraya i guld. Häng sedan initialerna med tunn tråd i det stora guldhjärtat och du har fått en jättemobil att hänga bakom er. Dessutom är det ju en fin bakgrund till alla fotona....

• Zandrisen

Det absolut enklaste är att sätta fast ett lakan, eller något annan billigt tyg på en rundstav, denna sättar man sedan ståltråd eller snören på, så att man bara behöver spika ett hål för att hänga upp den(kan vara lite kinkigt med sånt när man hyr lokal...).
    Spraya sedan två hjärtan i era tama-färger, eller någon annan symbol som ni tycker passar.
    På detta vis kan man dölja stora ytor om det är fula tapeter eller väggfasta tavlor i lokalen.
    Vi kommer att ha denna anordning bakom oss, kommer att bli fint på foton!

Svar på tråden Tips på väggdekoration