• LisaML

Solowmodellen

En fråga som egentligen kanske inte hör hemma här på BT, men här finns kunskap om det mesta har jag märkt, så jag gör ett försök. Är det någon här som kan förklara den s.k. Solowmodellen inom makroekonomisk/nationalekonomisk tillväxtteori? Helst utan grekiska bokstäver eller ekvationer om det är möjligt.

STORT tack till den som kan ge mig en vettig förklaring!

• Svar på tråden Solowmodellen
  • Wih

Åh det var så lite så!

Förresten: enligt den endogena tillväxtteorin skapas förutsättningarna för en _kontinuerlig tillväxt_ genom

1) Skapande av ny kunskap: FoU, förutsättningar för avkastning på ny kunskap som patent, konkurrenssituation mm.

2) Spridning av gammal kunskap: Ökning av humankapitalstocken genom utbildning, som bla påverkas av subventioner för utbildning, tex studiebidrag, samt inkomstskatter mm.

Och nej, jag har inte allt i huvet, fick lite hjälp via vår gamla kurshemsida. Om du förresten vill plugga på gamla tentor finns det många här: www.econ.umu.se/kurs/kursa1/tentora1/index.asp

• LisaML

Vad snäll du är, jag tänkte fråga dig om den endogena tillväxtteorin också, men tänkte att jag inte ska trötta ut dig utan leta lite själv först!

Jag läser på distans, nätbaserat, och vi gör inlämningar varannan vecka, i slutet av terminen blir det även en hemtenta, men då hoppas jag vara väl förberedd genom att ha gjort alla mina inlämningar i tid. Hoppas! Jag tror inte att det är en fråga om att VILJA plugga gamla tentor, men ibland uppstår ett behov, trots ovilja... jag kan bara hålla tummarna för att det behovet aldrig kommer att uppstår.

• Wih

Fast gamla tentor är bästa sättet att lära sig, tycker jag! :)

Lycka till med kursen, själv tyckte jag att makron var kul, var glad däremot att du slipper läsa mikron...!

• LisaML

Jag började faktiskt läsa mikron i början av terminen trots att jag inte behöver den som del i min examen, jag kände mig ambitiös. Efter cirka fyra föreläsningar gick jag hem och grät och kände mig dum i huvudet, men rimligtvis kan väl inte just jag vara den dummaste av alla sjuttio studenter som gick på föreläsningarna!? Så jag lade av med min ambitiösa inställning!

• LisaML

Så har nästa lilla problem dykt upp! Håller nu på och läser om steady state och golden rule. Jag tror att jag har ett bra hum om vad de båda begreppen innebär, men om någon här inne har en oemotståndlig lust att skriva en förklaring, så att jag kan få verifierat att jag fattat rätt, så blir jag tacksam!

• Wih

Steady state: Ekonomin strävar mot att på lång sikt hamna vid en viss nivå av kapitalintensitet och BNP per capita. En sån här långsiktig jämvikt kallas steady state, dvs ett stabilt tillstånd som upprepar sig period efter period.

Golden rule har jag nog inte hört talas om faktiskt... Men om du skriver vad den handlar om? Vi kanske kallade det för nåt annat?

• LisaML

Så skönt att du har dykt upp igen Wih!

Golden Rule, som jag uppfattar det, handlar om vilken sparkvot som ger den maximala konsumtionen i steady state, det hela kan förklaras med hjälp av oändliga beräkningar. Ett land kan välja att inte följa golden rule utan istället lägga sig på en lägre sparkvot för en senare högre konsumtion (för kommade generationer).

"Regeln säger att vi får den maximala konsumtionen i steady state precis när steady state nivån på kapital ger en marginalproduktivitet som är precis lika med summan av folkökningstakten och depricieringstakten".

• Wih

*Tar fram min makrobok och slår och slår*

Nja, nån golden rule har vi inte pratat om - det kan inte vara Keynes antagande som det är då? "Keynes antog att när real disponibel inkomst ökar med en krona, ökar hushållen konsumtionen med mindre än en krona." Fast det har inget med Solows tillväxtmodell att göra... Nje det är nog inte den.

• LisaML

Tack Wih för ett gott försök. Om du är intresserad själv så kan du googla på golden rule och Joakim Ekstrand som författaren till ett kompendium jag har heter. Det är dock inte så spännande! När du läser hur jag tolkar golden rule; verkar det vettigt då?

• Wih

Nu är jag tillbaka och spökar igen... men jag tycker att det låter så himla konstigt att de blandat in konsumtionen i Solows! Ta din lärare i örat och be h*n förklara hur det hänger ihop! ;)

• LisaML

Tja, det hela hör kanske inte ihop med Solow, men alltihop hör ihop med tillväxt, vilket är ämnet för stunden. De menar väl att hög produktion är inte lika viktig som hög konsumtion för att tillväxten ska kunna upprätthållas. Tror jag... är väl bäst att tillägga.

• Wih

Åååh kej... nu har jag kollat in ert pedagogiska kompendium! ;) Som jag tolkar Golden rule är det _balansgången_ mellan investering och konsumering, typ. Vi vill ju varken ha 100% konsumtion eller 100% produktion. Nja, jag kan nog inte hjälpa dig mer än så, tyvärr... :(

Svar på tråden Solowmodellen