• Hannita

God Fiskrätt sökes till tjejmiddag!

Ursakta att jag anvander mig av detta forumet, men det finns ju sa manga med bar ideer har!

jag skall ha tjejmiddag for 8 personer, varav en ater bara fisk (inget kott) sa jag tankte de laga all mat veg eller med fisk.

har nagon nagot bra recept for en huvudratt med lax kanske och nagon god sas. inte for komplicerat och inget dar man maste ha en speciell sas fran Arla med!! (befinner mig i USA och har sokt pa arla.se men dar ar allt halvfabrikat fran arla!)

tack snalla!

• Svar på tråden God Fiskrätt sökes till tjejmiddag!
  • Lill Anna

Det finns inget enklare än lax på saltbädd och det smakar underbart!

Häll ut grovsalt i en form, täck hela botten.. Lägg ner en laxfile med köttsidan nedåt.. Sätt in i ungen (225 grader) i ca 15-20 minuter (beroende på tjocklek).

Servera med potats och kall sås. (min favoritsås är 1 vanlig crem fraich, 1 lätt crem fraich (för att få ner fetthalten lite), en stor burk stenbitsrom, dill och gräslök efter smak, blanda).

• Jenca

Cybermamman - du skrev receptet som jag tänkte tipsa om! :)

Vi brukade kalla det för pyllfisk när vi var små, den svarta kaviaren var pyllorna.

I vilket fall som helt så är det kanongott, så testa det gärna nån gång Hannita (och alla andra oxå förrestern).

• Hannita

vet fortfarande itne vad champinjonkram ar?

• Sunshine Girl

Hannita, jag tror att du köpa färdig champinjoncreme på burk..

• Cybermamman

Ja champinjoncremen finns på små konservburkar, den är ganska dyr kanske 25-30 kr och finns inte överallt men tycker man om smaken på färska champinjoner så tror jag att man tycker att det är värt pengarna

• Hannita

hm, typ som champinjon soppa (redd)?

• Hannita

undra om det finns har i USA...

• Ananas

Mitt tips är att ta en laxsida, eller laxfilebitar och lägga i en ugnsform. Hacka cashewnötter grovt och strö över. Ringla Sweet chilisås över (lite lagom den är ju ganska stark) och så in i ugnen på ca 175 grader ca 20 min. vet inte vad det blir i Fahrenheit.

Till detta är det gott med antingen tagliatelle (bandspagetti) eller pressad potatis och gärna en sås på t.ex. creme fraiche (sourcream) och något kryddgrönt.

Det är superenkelt och jättegott!!!

• Sunshine Girl

Hannita, inte som champinjonsoppan.. det borde finnas fanns i asien i alla fall butiker där de importerar olika maträtter..
    Jag ska se om jag kan hitta ett enkelt recept åt dig på champinjoncreme

• Hannita

ok, tack!
    jag skall kolla i asiatiska butiker, finns massor dar jag bor!
    tack for tipset!

• frulan

Åh, här är det bästa receptet
    Har inte läst alla inlägg, kanske finns fler som gör denna...

"Stava" potatis, palsternackor o morötter. Lägg i ugnsform, salta med havssalt o häll olivolja över.
    När de känns mer än halvfärdiga, lägg på en laxfilé med lite olivolja o havssalt på.

Till det kan man ha Keldas citronsås o en god sallad med ruccola, fetaost, tomat o gurka.

Jättesmarrens o vi äter den ofta här hemma

• frulan

Oj, förlåt, kanske inte finns Kelda där heller...
    Men rätten är så himla saftig ändå, så sås är nästan överflödigt.

• Hannita

det lat gott, men som sagt finns inte Kelda har. ALLT annat finns i hel- och halv fabrikat utom just mejerivaror!

• Sunshine Girl

Hannita, suck nu har jag t o m googlat efter champinjoncreme... alla verkar köpa färdig
    Så kolla i de asiatiska butikerna..OM du ända så ska dit så kolla om de har importerat "Dory" som är en vitfisk.. den är ännu godare än torskfilén

Svar på tråden God Fiskrätt sökes till tjejmiddag!