• Hannita

God Fiskrätt sökes till tjejmiddag!

Ursakta att jag anvander mig av detta forumet, men det finns ju sa manga med bar ideer har!

jag skall ha tjejmiddag for 8 personer, varav en ater bara fisk (inget kott) sa jag tankte de laga all mat veg eller med fisk.

har nagon nagot bra recept for en huvudratt med lax kanske och nagon god sas. inte for komplicerat och inget dar man maste ha en speciell sas fran Arla med!! (befinner mig i USA och har sokt pa arla.se men dar ar allt halvfabrikat fran arla!)

tack snalla!

• Svar på tråden God Fiskrätt sökes till tjejmiddag!
  • Cybermamman

Rödspättafiléer som bredes med champinjoncrème, salt och peppar och ordentligt med grädde över i en form och sen in i ugnen. Serveras gärna med pressad potatis.

• Hannita

det lat smarrrigt, kan du skriva ner hur man gora llt? (alltsa champinjoncreme, hur lange allt skall graddas etc)
    Tack!

• Cybermamman
    nee, jag brukar göra på känn... men jag ska kolla om jag har nåt nerpräntat någonstans. Återkommer.
  • AnnLee

Vad sägs om limelax med romsås. Eller blir detta för enkelt, är ju busgott
    Ta en laxfilé eller portionsbitar. Krydda med rivet limeskal och peppar. Baka i ugn. Till det kan du göra en sås på creme fraiche och hackad gul lök och rom. Kokt eller pressad potatis till är mums!

En annan variant på laxen är att vid serveringen lägga över stekt purjo och räkor (om väninnan nu äter skaldjur).

• Cybermamman

FISK I UGN

Lägg rödspätta i botten på en ugnssäker form och krydda med lite citronpeppar. (jag tror nog man kan ta lite salt om man vill)

Bred en stor burk med champinjonkräm över. Sedan 3 dl vispad grädde. Över allt lägges i burk med svart kaviar.

Ugn 200 ? 225° C/20 minuter
    Det är jättemumsigt

• HansiBansi

Pestomarinerad laxfile med mozarella ost *mums*

Man "brer" pesto på laxfilé. Sen lägger man skivad mozarella ost på laxen. In i ugnen (vet inte grader och tid, brukar väl typ dra upp den på 250 grader och sen ha den till det ser bra ut). Osten smälter och det blir en mäktigt god sås tillsammans med peston. Serverad med pasta. Lycka till!

• Hannita

tack alla, det lat jattegott (allihopa) borjar bli lite hungrig av allt mat tankande!
    -TACK sa jattemycket!

• Ellte

Jag gjorde en lättlagad, god fiskrätt som SÅG väldigt avancerad ut en nyår :D

Flätad fisk på tips från Johanna - en lat kock :)

Skar strimlor av två sorters vit fisk och lax och flätade ihop dem (tre och tre) i lagom portionsbitar... (Sen kan man steka som man vill...jag gjorde i ugnen för jag hann inte steka alla :D) Jag serverade med ris och champagnesås men hade tänkt ha pommes chateau (fick återigen tänka om pga tidsbrist ;))

(Sås:
    2,5 dl grädde
    2 dl fiskbuljong
    1 dl champagne el mousserande vin
    2 msk finhackad lök
    2-3 msk smör
    2 tsk maizenamjöl el. arrowrot
    salt, peppar

Fräs löken i 1 msk smör och slå därefter på vinet, låt koka upp. Slå sedan på grädde och fiskbuljong. Låt koka tills ca 3,5 dl återstår. Red med mjölet utrört i lite vatten, koka upp. Mixa därefter såsen med smöret. Smaka av med salt och peppar. Jag slog i lite extra mousserande innan jag serverade så såsen "hoppade" lite när den kom på bordet :D

Urlätt men imponerande ;)

• Hannita

Ellte det lat jattegott, ar det iten svart att flata fisken?

• Ellte

Nänä inte alls... Det är bara att fläta som vanligt. Sätt ihop de tre flärparna i ena änden med en tandpetare, fläta och sätt ihop i andra änden... :)

Svar på tråden God Fiskrätt sökes till tjejmiddag!