Lindha, jag svarar eftersom jag är en av de som tycker att man inte ska förutsätta att man får presenter etc. Jag tycker att det är en helt annan sak att skriva en önskelista på Duka t ex och om någon frågar hänvisa till den, och att skriva en önskelista på Duka och skriva på inbjudan att det finns en önskelista på Duka. Självklart har man present med sig när man går på fest, om sådana inte specifikt frånsagts.
Skillnaden mellan pengar och saker är att en sak kan vara en fin svepask som du gjort själv, eftersom det kanske är vad du är bra på. Eller så kanske du ger bort en fin middag som du lagar åt brudparet eftersom du är en suverän kock. Eller så kanske du vet att brudparet har tummen mitt i handen och behöver hjälp med att renovera, och erbjuder dig att som present tapetsera om åt dem. En present kan vara precis vad som helst och en önskelista ska bara vara rådgivande, annars är det en kravlista. Det gäller alla former av önskelistor. Om _allt_ annat än pengar frånsägs av brudparet så kanske de bara får 300 kr istället, eftersom gästen kanske har det extra knapert just då. Som gäst skulle jag tycka att det var pinsamt och att brudparet satt mig i en obekväm situation, för att det inte finns något annat vis att visa vad brudparet betyder för mig annat än genom att ge mer pengar.
Jag är inte principiellt emot alla önskningar om pengar, men jag tycker att brudparet ska vara tacksamma för vad de än får, och inte ge för mycket pekpinnar till gästerna.