• Lilla Myran

Inga presenter tack!!!

Hej.

Skulle man kunna skriva så här i botten av inbjudan?

Bröllopspresent?
    Det vi önskar oss på vår bröllopsdag är att ni är ni är med och bevittna vår kärlek för varandra. Skulle ni vilja ge oss en present har vi en idé.
    Vi önskar oss ett litet vitt kuvert med en slant till vår bröllopsresa... om ni vill bidra till resan lämnas kuvertet i samband med fördrink på ***folketshus, efter vigseln.

Skulle vara tacksam för åsikter. Kanske har någon annan en bättre idé.

• Svar på tråden Inga presenter tack!!!
  • HansiBansi

lilla loppan
    Precis som jag skrev innan så har vi skrivit

Er närvaro är vår present

Så visst kan man det!!
    Lycka till!

• lilla loppan

Tack eja och HansiBansi
    Har resonerat precis som du eja men blev lite fundersam när jag läste tråden. Kan ändå känna att det känns lite jobbigt att ens nämna presenter i en inbjudan - som om man_tog för givet_ att man skulle få presenter.

• superstar

vi skrev såhär:

"Eftersom vi har allt vi önskar och behöver- varandra, ber vi er att inte köpa några presenter till oss. Att ni kommer och firar med oss är en STOR present"

• Liwa1

Du kan skriva så ni vill ha det och passar er. Mitt råd är dock inte skriva så. Det lät tyvärr i mina öron som tiggeri.

Om man önskar sig pengar till en resa är det mycket snyggare att önska sig pressentkort på en resebyrå.

Men som någon skrev, att man inte vill ha vaser och sån som man inte använder, utan önska pengar till resan eller festen...nej nej. Ska gästerna betala festen för att man valt att gifta sig. Absolut inte

Sen har det även hänt att bröllopspar önskat sig pengar till resan, men inte åkte på resa. Inte kul att ge pengar då kan jag meddela.

Supersta

Mycket fin formulerat text av er

• Vickan7

Vi har gjort så att vi skrev en länk till vår sida på Bröllopstorget och kodordet. Då kan de hitta önskelistan om de vill. Vi kommer också att hänvisa dit om någon frågar, så att vi inte får dubbletter.

• Norren

Lilla Myran,

Skriv så som NI vill ha det! Hur man än gör så finns det alltid någon som har kommentarer till det. Jag funderade också mycket kring detta för vi har samma önskemål som er. Men nu har inbjudan gått iväg och det är gjort. Vi skrev en liten vers om vårt önskemål och folk får utifrån det tycka som dom vill.

Kram och lycka till med inbjudan!

• Lilla Myran

Tack Norren.

Jag började känna mig som värsta girigbunken. Men vi har nu bestämt oss och vår vers som kommer gå ut i inbjuningarna kommer att lyda så här:

Bröllopspresent
    Vi vill fixa vårt nya hem så grant
    och bröllopsresa vill vi åka på.
    Vi önskar då helst av allt en slant
    så har vi möjlighet att göra båda två.

Jag hoppas att våra närmaste förstår det hela. De får valmöjligeten när vi skriver "helst av allt" de får även gärna komma med andra sorters presenter, om de så önska att ge oss något.

Norren. Vart på inbjudan skrev ni eran vers?

Kram.

• Norren

Vi skrev den på baksidan av inbjudan. Om du tänker dig en liggande A4 som man viker in från båda kanterna mot mitten. På insidan av detta blad hade vi själva inbjudan. Ett hampasnöre med pålimmade snäckor höll ihop det hela och på baksidan var vår vers samt en hänvisning till vår bröllopssida här på Bröllopstorget där vi lagt ytterligare info.

Som sagt Rätt eller Fel? Vi är varken giriga eller snåla. För vår del handlar det om att vi inte behöver fler "saker" till vårt hushåll, men vet att gästerna gärna vill ge "något" därför är vårt förslag att dom förgyller vår bröllopsresa med en middag, drink, utflykt eller dylikt. När gästerna väl kommer på bröllopet är dessutom allt redan betalt inklusive bröllopsresan.

• Lindha

Kommer väl bli världens liv... men men...

Vissa skriver att man är girig om man skriver att man önskar sig pengar till resan eller festen. Att man inte ska "ta för givet" att man ska få presenter. Men folk som tex lämnar in en önskelista på Duka då? Dom förväntar sig väl oxå att få presenter??? Men det är mer oki att önska sig saker än pengar?
    Personligen skulle jag ALDRIG gå på ett bröllop utan att ha med mig en present. Skulle känna mig SNÅL om jag inte hade det.
    Kanske inte jämförbart men om man går på ett födelsedagskalas så har man ju med sig presenter. Man går inte bara dit och "hedrar" födelsedagsbarnet med sin närvaro, eller???
    Vi kommer önska oss pengar till bröllopsresan, på ett fint sätt, för att ja jag förväntar mig att vi ska få presenter!!! =) Tyck att jag e girig men så är det!

• eja

Lindha, jag svarar eftersom jag är en av de som tycker att man inte ska förutsätta att man får presenter etc. Jag tycker att det är en helt annan sak att skriva en önskelista på Duka t ex och om någon frågar hänvisa till den, och att skriva en önskelista på Duka och skriva på inbjudan att det finns en önskelista på Duka. Självklart har man present med sig när man går på fest, om sådana inte specifikt frånsagts.

Skillnaden mellan pengar och saker är att en sak kan vara en fin svepask som du gjort själv, eftersom det kanske är vad du är bra på. Eller så kanske du ger bort en fin middag som du lagar åt brudparet eftersom du är en suverän kock. Eller så kanske du vet att brudparet har tummen mitt i handen och behöver hjälp med att renovera, och erbjuder dig att som present tapetsera om åt dem. En present kan vara precis vad som helst och en önskelista ska bara vara rådgivande, annars är det en kravlista. Det gäller alla former av önskelistor. Om _allt_ annat än pengar frånsägs av brudparet så kanske de bara får 300 kr istället, eftersom gästen kanske har det extra knapert just då. Som gäst skulle jag tycka att det var pinsamt och att brudparet satt mig i en obekväm situation, för att det inte finns något annat vis att visa vad brudparet betyder för mig annat än genom att ge mer pengar.

Jag är inte principiellt emot alla önskningar om pengar, men jag tycker att brudparet ska vara tacksamma för vad de än får, och inte ge för mycket pekpinnar till gästerna.

• Norren

Jag håller med om man man inte ska förvänta sig något i presentväg när man gifter sig. Man gifter sig ju inte av den anledningen. Men som alla vet så blir det ändå så att gästerna ger en form av gåva.
    Om man då har skrivit en önskelista t.ex. på DUKA så underlättar det naturligvis för gästerna, men det skulle aldrig kännas rätt för mig. Det skulle kännas ung. som när barnen skriver önskelistor inför jul. Alltså en klar förväntan att få en massa presenter från stans dyraste presentaffär. Då skulle nog fattiga men händiga farbror Arne bli sårad och tänka att hans hemsnickrade stol som han tänkt ge inte duger åt brudparet.

Jag vill bara belysa att människor är olika och det är svårt att inte trampa någon på tårna. Därför tycker jag att det brudpar som ska gifta sig måste agera utifrån egna värderingar och önskemål. Ha det som ett riktmärke för hur ni planerar er stora dag. Era gäster känner er och förstår säkert vad ni skulle uppskatta.

(Från en som skulle uppskatta att bröllopsresan förgylls med utflykter el. dyl.)

Svar på tråden Inga presenter tack!!!