• Lilla Myran

Inga presenter tack!!!

Hej.

Skulle man kunna skriva så här i botten av inbjudan?

Bröllopspresent?
    Det vi önskar oss på vår bröllopsdag är att ni är ni är med och bevittna vår kärlek för varandra. Skulle ni vilja ge oss en present har vi en idé.
    Vi önskar oss ett litet vitt kuvert med en slant till vår bröllopsresa... om ni vill bidra till resan lämnas kuvertet i samband med fördrink på ***folketshus, efter vigseln.

Skulle vara tacksam för åsikter. Kanske har någon annan en bättre idé.

• Svar på tråden Inga presenter tack!!!
  • vintertid

Det går väl jättebra att skriva så, personligen skulle jag dock hoppa över biten om när kuvertet isf ska överlämnas, det blir lite väl övertydligt.

• eja

Jag tycker att det är fult att skriva med önskningar i inbjudan. Aningen bättre är det att ha det på ett bifogat informationsblad, men helst ska man inte nämna något om det alls förrän gästerna frågar efter det. Presenter är en bonus - inte det ni har en fest för att få.

Trots allt är det många som gör som ni har tänkt, och det är också många som får sådana inbjudningar som öppnar dem och tycker att det ser gnidet ut. Som gäst vet man ju att man ska ha med sig något ändå, och för att få veta vad brudparet önskar sig så frågar man själv.

• HansiBansi

i vår inbjudan står det

Er närvaro är vår present

Är det någon som väldigt gärna vill ge oss något ändå, våra föräldrar t.ex. så kommer du att fråga vad vi vill ha, och då kan vi i så fall direkt till dem önska oss ett bidrag till resa eller något.
    Jag uppfattade det i alla fall, på den texten du skrivit, som att ni inte önskade er något men om de vill ge så kan de ge pengar... fattat rätt? Isåfall kanske vår modell vara ett tips!

• Norrlandsbruden

Denna text är snodd någonstans men kommer inte ihåg vart ifrån. Ber om ursäkt för stölden

"I ljuva sommartider,
    Vi framåt altaret skrider
    Önskar er som gäster få
    Hoppas att ni det kan förstå
    Av skålar och vaser vi har en massa
    Dock en liten och skral kassa
    Så om ni oss en present vill ge
    Lite pengar till bröllopsresan
    kan vi be..."

Tänkte skriva denna vers i ett bifogat informationsblad

• Devoted

Så tycker jag inte ni skall skriva. Det förefaller som en inbjudan till en subskriberad fest och det hade ni väl inte tänkt er.
    Håller helt med Eja att presentönskemål inte skall stå i inbjudan. Det räcker med ett telefonnummer till värdparet. Då förstår gästerna att de kan ringa om de vill ha förslag på presenter.

• Lindha

Hej!

Vi har oxå funderat på att önska oss pengar i bröllopspresent men vet ännu inte hur vi ska förmulera det hela. Vi vill absolut inte ha en massa skålar och vaser som ska stå längst upp i skåpen och samla damm, det har vi fullt av redan nu. Och går man på bröllopp så har man ju med sig en bröllopspresent. Så varför ska gästerna lägga pengar på en massa vaser och skålar som vi ändå inte kommer använda? Bättre att önska sig pengar till tex bröllopsresan eller festen. Men hur man gör det på ett fint sätt vet jag faktskt inte

• Tramsiga tösen

Vi ska lämna en referens till min blivandes mamma som får en detaljerad lista på vad vi önskar oss, där pengar till bröllopsresan är en del av listan. Så får de sköta det själva.

Men jag håller med några här ovan, det låter som att ni nödvändigtvis vill ha presenter.

• Tramsiga tösen

nödvändigtvis inte vill ha... ska det stå

• lilla loppan

Funderar på en sak när jag läser inläggen ovan om att många tycker att man inte skriver ngt om önskningar i inbjudan. Tycker ni att man kan/ska skriva med i inbjudan att man inte vill ha några presenter alls (alltså inga pegar eller liknande heller), bara deras närvaro? Vi vill att våra familjer reser med oss utomlands där vi vill gifta oss och tycker att det skulle vara present nog.

• eja

lilla loppan, javisst! Att det inte ser så bra ut att önska sig saker på inbjudan är ju för att det ser girigt ut. Det är inte girigt att upplysa om att man inte vill ha presenter. Dessutom kan det ju vara bra att veta för de som kanske känner att om de ska ta med en present så är det droppen som får dem att inte ha råd att komma, om det finns några sådana fall.

Svar på tråden Inga presenter tack!!!