• mi4

Erfarenheter av vitguld

Är det några som har erfarenheter av orodinerat eller rodinerat vitguld, vilket är snyggast och håller sig bäst?

• Svar på tråden Erfarenheter av vitguld
  • Nightingale

Men.. jag vill oxå ha vitguld när jag så småningom förlovar mig, men vadå, jag vill ju inte att ringarna ska bli förstörda... Är det ingen som är nöjd med sina då??

Det borde ju vara bra om man ser till att ha över 14% palladiumhalt?? eller ??

blir orolig, kan inte tänka mig att ha gult guld som inte passar ihop alls med min hudfärg.

• Majlo

Har något någon erfarenhet av t.c.o.l. :s vitguldsringar?

• Lisa72

Vi har förlovningsringar från Sandberg www. sandberg. se. com (utan mellanslag förstås) - helt orodinerade och de är jättefina!!! Vi är supernöjda, de är inte lika "vita" som rodinerade ringar, eller platina utan aningens gråare. Men det märker man absolut inte om man inte har en rodinerad ring brevid!! Och de kommer aldrig att tappa färgen, så som de ser ut nu kommer de alltid att vara. Perfekt!

Min sambo sa en kul sak: Om man köper en Gucciväska lägger man den ju inte i en konsumkasse när man ska använda den. Då vill inte jag ha en billig (men dock vit) metall UTANPÅ guldet i min ring! Är det guld ska det vara det utanpå också!

Så kan man också resonera ...

• Monn

Väljer man orodinerat vitguld med lagom palladiumhalt kommer ringarna se jättefina ut för alltid. Visst blir de repiga efter ett tag, men det blir också gultguld (jag tycker dessutom det syns mindre i vitguld).

Går man till en guldsmed eller "bättre" är det vanligast med orodinerat vitguld, eftersom de inte vill sälja något som de vet inte håller om man inte uttryckligen ber om det. Hur det är hos Smycka etc. vet jag inte, men jag har nog sett mest orodinerade ringar där också.

• Yster

De flesta bra guldsmeder som inte bara har masstillverkade ringar har vitguld med hög palladiumhalt som behåller sin grå färg även med tiden.

Vitguld som har hög palladiumhalt och är orhodierat är inte så vitt i färgen utan har mer en grå "diskbänksfärg" om man säger så. Då slipper man rhodiera om dem och de ser lika ut hela tiden och gulnar inte. Det vill säga om man gillar den lite gråaktiga färgen.

Om man ändå vill ha det vitare vitguldet som ser mer ut som platina eller silver så kan man ju rhodiera vitguldet. Det gråaktiga vitguldet blir då vitare. Och är guldsmeden bra så rhodierar de ett tjockare lager av rhodium som håller länge. Det är så vi har gjort. (Vi bad först om orhodierade ringar men tyckte att de blev lite väl gråaktiga för vår smak.) Lagret beräknas hålla ungefär 10 år vilket vi tycker är OK med tanke på att vi vill ha det vitare vitguldet. Men att varje år rhodiera en ring med dåligt vitguld som gulnar direkt känns ju inte så kul.

Rörigt? Jag får väl skylla på att jag jobbat en lång dag och egentligen borde gå hem nu...Hoppas det reder ut sig i alla fall för er! /Yster

• Wih

Nog för att det varit ett otroligt strul med våra vitguldsringar inköpta på SMYCKA (vilka klåpare!) så skulle jag ändå aldrig vilja byta mot ringar i gult guld. Har samma erfarenhet som Vintertid att när de av misstag (tss) rodinerat våra ringar såg de mycket repigare ut än utan den där beläggningen.

Jättebra liknelse din sambo hade Lisa72!

• joan

Efter mycket letande och funderande fram och tillbaks valde vi orodinerande vitguldsringar tillverkade av en guldsmed när vi förlovade oss för ett halvår sedan.

Både jag och sambon är jättenöjda med dem, de är lite gråare än rodinerade ringar men ändå blanka och fina tycker vi.

• magnusfästmö

Nightingale: Om du vill ha en snygg "vit" ring som inte tappar färgen och dessutom är ljusare än vitt guld kan du ha en ring i platina. Då får du börja spara nu!! Det är ca dubbelt så dyrt som guld, men alla guldsmeder älskar den metallen, för det finns inget som slår den. Du får verkligen vad du betalar för. Dessutom tappar platina inte glansen, så tillvida att ringen t ex inte blir alltför repig. Har du t ex en halskedja i platina å den inte blänker så mycket som du vill kan du bara gnugga den mot sig själv, och voilá! Den blänker som om den var ny!

Till alla andra: (språkpolisen är framme) det heter rodierat, inte rodiNerat! Man rodierar vitguld för att få en blankare och ljusare ring.

• SYL

platina haller battre an vitguld, om man nu gillar "fargen"!

• novia 050505

Vi kommer att ha 19% palladium i våra ringar som en guldsmed gör till oss.
    Han säger att de inte någonsin ska bli gula. Däremot får man ju underhålla rodieringen.

• Helena V

Är platina vitare än vitt guld? Jag gillar inte gråaktigt vitt guld, men det känns ju inte så lockande att behöva springa och rhodiera om sina smycken för att de ska hålla?

• Theresia

Vi har vitguldsringar gjorda av en guldsmed & är hur nöjda som helst! Fast det är klart, de är inte VITA utan mer grå men det tycker jag bara är snyggt. Skullle aldrig vilja rodiera mina ringar!

Våra första ringar köpte vi hos Smycka & jag kommer aldrig igen köpa vitt guld hos en guldkedja, de håller inte måttet! De slutade med att vi köpte nya förlovningsringar & vigselring !

Svar på tråden Erfarenheter av vitguld