Erfarenheter av vitguld
Är det några som har erfarenheter av orodinerat eller rodinerat vitguld, vilket är snyggast och håller sig bäst?
Är det några som har erfarenheter av orodinerat eller rodinerat vitguld, vilket är snyggast och håller sig bäst?
Jag har erfarenhet av bådera. När vi beställde våra ringar så beställde vi orodinerade. Men efter ett tag upptäckte vi att min var ju vitare än hans. De hade av misstag rodinerat min i samband med att stenen sattes dit.
Jag tyckte att min rodinerade ring såg repigare ut efter några veckor än vad den gjorde efter några veckor orodinerad. Men gillar du den orodinerade färgen... ja då vet du ju vad du får! Jag älskar min!
Vintertid
Du har alltså orodinerat nu?
Ja, de tog bort det eftersom jag inte ville ha det.
Jag älskar vitguld, men jag skulle aldrig välja det i min vigselring eftersom själva vitheten slits bort och den blir mer gulaktig(som rödguld) pga att de inte få ha nickel i ringarna som de hade på våra mammors tid. Det är nicklet som gör att ringen behåller sin "vithet". Jag bar min ring varje dag, som jag vill kunna göra med min vigselring(inget onormalt slitage)och efter bara 6 månader så såg den inte fin ut längre utan mer rödaktig. Visst det går att få den fin igen men att betala 4-500kr var 6 månad för att den ska vara fin har tyvärr inte jag råd med. Jag hoppas de kommer på en lösning på problemet någon gång.
Patsa, du har nog missuppfattat det där lite. Det ska vara hög palladiumhalt (14 % har jag för mig) för att vitguldet inte ska bli gulaktigt. Det är det i alla vitguldsringar av bra kvalitet, så om din ring blivit rödaktig är den tyvärr av dålig kvalitet. Vitguld är inte vittvitt utan snarare gråvitt (så länge man inte rodinerar den, och det måste göras ung. en gång per år).
Vitguld är jättefint tycker jag, och mina vitguldssmycken ser likadana ut idag som när jag fick dem, de är orodinerade men inte ett dugg rödaktiga.
Låter kanske lite knasigt, men vad är orodinerat och rodinerat? Har vitguld själv, visste inte att det fanns olika...
Ett tips är att gå direkt till en guldsmed om du vill ha vitguld. De vet vad det är för guld de använder och hur ringarna blir efter lite slitage. Min förlovningsring är köpt på Hallbergs och är rodinerad. Efter ett halvår när rodineringen slitits ned blev färgen gulaktig. Jag gick tillbaks för att höra hur mycket palladium de har i sina ringar (14% ska inte ha en lika gulaktig ton). Deras svar var att de inte får ge ut de uppgifterna till sina kunder. Ett svar som jag tolkar är detsamma som att ringarna innehåller mindre än 14%palladium. Jag vill inte köpa en lika tråkig vigselring vilket innebär att jag får byta in min nuvarande ring och göra både förlovnings- och vigselring nya (hos en guldsmed). En betydligt högre kostnad än om jag vetat detta från början och köpt en bra vitguldsring direkt.
Våra vitguldsringar köpta på Smycka i höstas har blivit hur fula som helst, jättetråkigt!
Lucyinthesky:
Rodinerat vitguld innebär att man lagt på ett tunt lager rhodium utanpå vitguldet. Det gör att ringen blir ljusare och blankare. Då detta lager slits bort måste rodineringen göras om ibland för att ringen ska fortsätta vara lika ljus och blank. Standard är att vitguld är rodinerat.
Aha! Tack!