• visinge

Vi i Stockholm m omnejd som gifter sig 20 augusti 2005

Tänkte starta en tråd för oss som gifter oss den 20 augusti i Stockholmstrakten.
    Jag och min blivande gifter oss på Såstaholm kl 15,30 och har även bröllopsfesten där.
    Tänkte vi kunde hjälpa varandra med planering och tips.

• Svar på tråden Vi i Stockholm m omnejd som gifter sig 20 augusti 2005
  • visinge

Lillsmurf: Jag har tänkt mig att ha en "blomslinga"...jag ska ha ett tunt band om handleden och sedan ett silverband som ska gå ner till knät ungefär och på det ska det vara vita & rosa rosor hade jag tänkt. Det är ännu bara i idéstadiet och tänkte besöka en florist för att få lite hjälp.
    Hur går det med din blombukett? Beställt?
    Vad har du för klänning?

Jag har en klänning som jag köpte i Barcelona och som jag hade på min systers bröllop. I livet är det ljust rosa, ljust grönt, ljust lila med silvertrådar på vit bakgrund.
    Kjolen är i flera lager lila tyll, så det jag ska göra är att sy på en kjol i siden taft och göra om ärmarna.
    Nu har jag bara problem med att hitta en sömmerska. Har bokat Caroline Risberg, men hon är jag osäker på om jag ska ha efter snack här i BT. Ska till Tina på Horn på torsdag och ska kontakta en vän till min syster. SidenCarlson har jag fått offert från, så jag får se vad det blir...
    Svårt....

• MrsM

Hej hopp! 20/8 var det här med, Sundbyberg är platsen! Dock är det bara de få som skall komma som vet om det, vi ska ha ett litet bröllop med bara närmaste familjen.. Känns jättekonstigt att gifta sig utan sina bästa vänner och släkt "lite längre bort" typ kusiner och så, men i så fall skulle det på min sida bli dryga 50 pers! Som det är nu är vi 14 st ink brudparet, känns aldeles lagom!
    Vi väljer att lägga pengar på bröllopsresan istället och kommer säkert ha lite ströfester då och då för att tala om det för de som inte var med.

Klart:
    * min klänning
    * frisör, bestämt frisyr och köpt tiara
    * plats
    * mat/dryck
    * vigselförrätare (borgerligt)
    * "muntlig" inbjudan (se längre ner)
    * bestämt vilka blommor jag ska ha
    * bröllopsresa bokad

KVAR (oj oj...)
    * mina skor (blir nog ballerina utan klack)
    * boka florist
    * blivande makens kläder (han vet inte om han ska ha jeans eller kostym)
    * inbjudningskort (fast eftersom vi redan vet att de vill vill ska komma har tackat ja. tänkte dock att det kunde vara trevligt med en liten "bekräftelse" på det hela med tid, plats, klädsel o.s.v, Den börjar med: Vi är hedrade över att ni vill närvara vid vår vigsel..) Har bestämt hur de ska se ut och vad som skall stå, ska bara köpa papper och sånt snyggt

Sen tänkte jag att jag skulle göra som små påsar med lock i samma papper som inbjudan och ha som bordsplacering. I dessa skall ligga ett litet minne till var och en av dagen, vad tror ni om det?

Nån mer i SBG-trakten..?

• visinge

08 Brud: Har ni tittat på ställen, eller kontaktat ställen för lokal? Något speciellt ni letar efter?
    Vi bor i Täby och ska ha både vigsel och fest på världens vackraste ställe, Såstaholm. Vi ska vara hemma hela gänget före vigseln (m blivande, marsalk,tärna, fotograf (min brors sambo) och min bror. Stylisten kommer hem till oss, så det känns verkligen kanon.

Vi ska träffa prästen i slutet av mars och hovmästaren på Såstaholm i mitten av mars. Då kommer nog en hel del på plats också....
    Vi ska nog fota oss i trädgården också...

• Tessy

Jag är så imponerad av alla som är i så god tid!

Jag gifte mig för två veckor sedan. troligtvis mycket bra tidpunkt för oss i och med att det inte är så många som gifter sig då... Vi är dåliga planerare!

*Jag hämtade ut min ring en vecka innan bröllpet.
    * Sista dekorationen köpte jag ett par dagar före vigseln
    *Klänningen var färdig några dagar innan vigseln. (uppsydd)
    *Kyrkan och festlokalen bokades ca 4 månader innan vigseln osv osv...

Min bröllopsdag kunde inte ha blivit bättre!
    Så brudar få inte panik! Det finns alltid några som är som vi lite sega. vi jobbar hårt på slutet. Resultatet i slutändan blir oftast bra ändå!

• visinge

Tessy: vart gifte ni er? Var sydde du upp din klänning? Jag tycker det känns kanon att ha lite saker kvar också, man ändrar ju sig lite i vissa saker....och allt kommer man ju inte kunna detaljplanera så långt i förväg...åhhhh det ska bli så kul!!

• 08 Brud

CIAO!!

Visinge: Såstaholm låter jättefint! Var inne på deras hemsida igår kväll! Såå läckert... Vad kul med en stylist som kommer hem till er!

Själv bor jag i Sundbyberg så vi är inne på och har kontakt med Åkeshofsslott (Bromma) Sjöpaviljongen (Alvik), Borgen (Gärdet) eller Villa Källhagen. Vi ska "bara" välja...

• 08 Brud

Heeej!

MrsM: Jag är också en Sundbybergare! En lite nervös sådan! Festlokalen är inte klar och klänningen har jag än så länge bara ideér om! Det är bara att ta ett djupt andetag... :-0

Att ge små minnen till gästerna är väldigt uppskattat! Go for it!

• lillsmurf

Visinge - Det kommer antagligen bli något i vitt och grönt när det gäller brudbuketten, är mer eller mindre säker på att det blir vita kallor i och någon slags droppformad bukett, funderar på att kanske fylla ut med lite grönt och eventuellt lite vita rosor, jag har med mig en del bilder till träffen imorgon så vi kan ju kolla lite då!

Klänningen blev en Nixa 401, var helt säker på att det skulle bli en maggie sottero från början då jag bara tokfastnade för väldigt många av hennes klänningar, men jag köpte mer eller mindre första bästa klänning jag provade, eller rättare sagt en av klänningarna jag provade första och enda gången jag var i butik och provade! Lite tråkigt, har ingen bild på klänningen och den som finns på nixas sida ger verkligen inte klänningen sin rätt!!

Det ska bli kanon kul att träffas imorgon! Hoppas du kan ta med dig lite bilder och annat skoj så man får kika lite!

• visinge

Lillsmurf: Tyvärr har jag fått förhinder, kan inte ikväll. Men det blir kanske fler gånger...

• visinge

08 Brud: Lycka till med att hitta ert ställe!

• lillsmurf

Visinge - det blir det garanterat!!

• Bridezilla ; )

Jag gifter mig också den 20 augusti (som några av er redan vet)ute på Sandhamn. Skall vigas i Sandhamns kapell och ha festen i Missionshuset - Sandhamns värdshus

Kapell
    Festlokal
    Klänning
    Fotograf
    Sånguppträdande i kyrkan
    Trubadur på kvällen
    Tärnor+ bestmen
    Värd, värdinna
    är klart

Inbjudningarna har jag börjat spåna på.
    Ringen är beställd och präst prel. bokad.

Sen är det bara resten kvar.

• Tessy

Visinge

Jag gifte mig utanför Jönköping och klänningen sydde en bekant sömmerska i Örebro.. Hade god hjälp av vänner och bekanta som hade massa förslag och tips..

• Rackarn

Hej...en Solnatjej smyger in här

Gifter mig oxå den 20/8 men en bit från Sthlm...får vara med ändå kanske

Vi har bokat:

Kyrka
    Festlokal
    ( Vi har bokat en hel Herrgård så alla kan bo kvar)
    Liveband (dom kör även lite "unplugged"
    under brudskålen)
    Make up
    Inbjudningarna skall göras på tisdag
    Letar febrilt klänning

Jag har ju lite kvar att göra...bra att få tips från en 20/8 tråd

• visinge

Rackarn: Solnabo är välkomna, själv är jag från Visinge, Täby. Men visst är det svårt att bli klar med vissa saker, för att det är ju en bit till augusti och smådetaljer som placeringskort, blommor känns som om man vill vänta lite med. Allt behöver ju inte göras nu.
    Just nu är vi i full fart med att få ihop inbjudningarna och sy klart min klänning.

• Rackarn

Visinge...tack för inlägget

Syr Du själv?? I så fall...vad duktig Du är!

En fråga till Er 20/8 brudar...när kommer Ni att skicka ut Era inbjudningar?? Vi har gäster från USA som kommer att bli bjudna och dessutom hör jag hur mina kompisar börjar prata om semester redan nu....dom får ju inte MISSA vårt bröllop menar jag

Hjääälp

• Saltisbrud

Ni som ska gifta er i stockholm,vilka leverantörer väljer ni till erat bröllop i form av florister,frisörer,fotografer,festlokal,kyrka mm?

• visinge

Rackarna: Nej, jag syr inte min klänning själv, men jag kan förstå på mitt inlägg varför du trodde det. he he....
    Jag har iallafall nu äntligen hittat min sömmerska, och det blev inte Caroline Risberg, utan Tina på Horn som har sin atljé på Simbra Siden. Hon förälskade sig i min klänning, engegarad och personlig och tog ett mkt bra pris. Så jag är superdupernöjd !!!

Vi kommer försöka få ut våra inbjudningar i mars/april.

• 08 Brud

Ciao!!

Rackarn:
    vi har redan nu gått ut och talat om datumet för vissa av våra vänner ( via telefon och sms) så att de inte bokar in längre resor runt den 20: aug. Även vi har gäster från USA som vill komma över och dem ringde vi till i helgen!

Hade tänkt skicka ut inbjudningskorten i maj /juni! Hur låter det?

Svar på tråden Vi i Stockholm m omnejd som gifter sig 20 augusti 2005