• Anna79

Present till dop?

Hej! Det här kanske är totalt off-topic, men det finns en sån enorm mängd med kunskap inom alla möjliga ämnen på den här siten så jag gör ett försök!

Jag och min sambo är bjudna på ett dop nu i februari, något som jag aldrig varit på förut. Vi har fått ett inbjudningskort och jag tänkte svara genom att skicka ett kort tillbaka. Nu är frågan, har man med sig presenter vid dop? Kanske är en dum fråga, men jag vet faktiskt inte vad som är tradition. Att de allra närmaste ger någon doppresent, det har jag hajat. Men ger alla presenter?

Vad tycker ni? Vad kan man ge? Barnet som ska döpas är en kusin till mig.

• Svar på tråden Present till dop?
  • Forsfors

Jag har en egen fråga angående doppresent (lånar tråden en snutt om det går bra)

Mitt dilemma:
    en av mina närmaste och äldsta väninnor ska få barn snart, och hon har redan beslutat att ingen förutom hon själv, pappan och barnets gudföräldrar (ett par ganska nya kompisar till henne) ska bli bjudna på dopet.

Genom det beslutet så har hon kört över en stor del av sina vänner som också är mina vänner, och sin familj som också de är goda vänner till mig. jag vet att många har blivit besvikna och jag tycker att det är väldigt synd, för många känner att hon vänt dem som hjälpt henne mest under graviditeten och stöttat henne både ekonomiskt och känslomässigt ryggen.

Jag är väldigt kluven, jag tycker att det är väldigt fuklt gjort av henne, samtidigt som att det ju är hennes barn och hon naturligtsvis måste få bestämma själv vem som ska få komma på dopet.

Men hur ska jag göra, ska jag ge doppresent i allafall fast jag inte är bjuden?

Min relation till barnet: Det är inte släkt till mig, men mamman och jag är gamla och nära vänner och räknar varandra nästan som systrar, vi brukar skoja om att jag är hennes Gudmor,Jag var den enda som kom på hennes dop förutom hennes mamma när hon döptes som tonåring, jag är lite äldre än henne och har tillsammans med hennes äldre kusin som är min bästa väninna beskyddat henne från allt ont genom livet )

• raskan

gör som du känner men jag tycker inte att du behöver ge barnet en doppresent .Det är ju något man har med sig vid dopet å är du inte där så,,,,
    Du kommer väl säkert ge barnet något då det föds .
    Millan

• pucken

Anna79
    ett litet överkast till barnvagnen? jag har ett mönster som går väldigt snabbt att virka, och det är till vagnen. men, det är nog bara jag som får mani på att virka =) sista överkastet satt jag med oavrutet i en vecka bara för att bli klar...

• blivande fru J

forsfors: de finns ju olika varianter. Vi gav ett kusinbarn en sådan christina schollindocka med rätt månad. Det är väl någon slags beskyddande ängel som är väldigt välgjord. Man kan ju köpa billigare i porslin med rätt månad på, men de är ju inte så roliga

• Cybermamman

raskan: Det är kanske inte alltid man ger presenter för att man behöver utan för att man faktiskt gärna vill. Det är ju barnet som skall föräras en gåva och inte modern. Kanske känns det bättre sen om du faktiskt gav något om det är egentligen det du vill. Att människor väljer att göra saker på ett sätt man blir överraskad över kan ju många gånger ha en bakgrund man inte vet något om och som de kanske inte vill eller kan förklara för alla. Kör på gåva om du känner mycket för barnet. Den behöver ju inte nädvändigtvis vara materialistiskt utan ett presentkort med löfte om en dag i pulkabacken, några timmars sagoläsning, hjälpa att lära sig att simma - ja det finns massor med saker att hitta på.

• raskan

Cybermamman,,,??? Jag förstår inte ? va hela inlägget riktat till mig ???
    Millan

• Cybermamman

raskan: Jag förstår att du inte förstår jag har helt enkelt skrivit fel signatur, jag ber tusen gånger om ursäkt det var ju till signaturen Forsfors. Vad jag menar är ju att det brukar kännas bättre för en själv om man gjort en vänlig handling, det behöver man sällan ångra. Men om man väntar så kan det ibland bli försent... så

Forsfors: se inlägget som jag skrivit till "fel" signatur ovan.

Hoppas ingen tar illa vid sig.

• raskan

Cybermamman ,,,
    "skrattar" jag förstod nästan det haha
    Millan

• Cybermamman

Tack raskan...puuh, nu kan jag andas ut igen...blev lite rädd för att jag fått igång en ilsketråd, hujeda mig!!

• glad tjej

Hej Anna79!

När jag döptes fick jag silverskedar som doppresent. Givetvis hade min mamma berättat för släktingar om vilken sort. När jag gick på dop för ett år sedan hade jag denna tanke att jag kanske skulle köpa en silversked trots att dopföräldrarna inte sagt något om detta. Eftersom det var en pojke som döptes valde jag en stilren silversked, nämligen Prins Carl Philip. Denna gåva blev mycket uppskattad och de tyckte skeden var fin. Det var t.o.m. en släkting som valde att byta sin present till en sked.

Hoppas du kommer på en bra present.

• Lummer

Två tips som varit uppskattade doppresenter:

Sångbok med tillhörande kassettband/cd. Sist gav vi bort "Elefantboken" som innehåller kända och mindre kända roliga och enkla rim, ramsor och sånger för de små. Den har också tillhörande cd (som är jättebra att lyssna på som förälder för att lära sig nya visor).

Färgglada träbokstäver (förslagsvis som stavar barnets namn) att sätta upp på barnkammardörren, över sängen eller på väggen. Även om barnet inte kan läsa så är det skoj att titta (och tugga ) på dem.

Till ett dop som vi ska på nu snart har vi beställt en "barnvagnsregistreringsskylt" där namn och datum står. Hoppas att den blir uppskattad!

Svar på tråden Present till dop?