• Anna79

Present till dop?

Hej! Det här kanske är totalt off-topic, men det finns en sån enorm mängd med kunskap inom alla möjliga ämnen på den här siten så jag gör ett försök!

Jag och min sambo är bjudna på ett dop nu i februari, något som jag aldrig varit på förut. Vi har fått ett inbjudningskort och jag tänkte svara genom att skicka ett kort tillbaka. Nu är frågan, har man med sig presenter vid dop? Kanske är en dum fråga, men jag vet faktiskt inte vad som är tradition. Att de allra närmaste ger någon doppresent, det har jag hajat. Men ger alla presenter?

Vad tycker ni? Vad kan man ge? Barnet som ska döpas är en kusin till mig.

• Svar på tråden Present till dop?
  • Anna79

Tack för alla tips! Jag funderar på att ge någon sagobok eller något liknande.

Sen vet jag att jag ska ge storebrodern som är snart 3 år en brandbil eller polisbil, så inte han känner sig bortglömd. Jag tror han skulle bli väldigt glad och han väntar sig nog inte någon present. Jag vet att han är superförtjust i allt som har med poliser, ambulanser, brandbilar, ja t o m sopbilar och dyl att göra...:)

• raskan

håller med om att det kan bli lite tjatigt med alla sparbössor å dylikt men det hör liksom till hihi!!När våran son döptes fick han askar till tänderna å sparbössor mm samma sak som min dotter fick.
    En sak min son fick som jag tyckte va lävker va en glas kupol där första tanden ska sitta.
    Är det en flicka som ska döpas kan man ju köpa ett halsband med flickans månads sten!!Vi köpte till min kusin när han döptes den traditionella sångboken helt perfa då man oftast inte köpt det.
    Millan

• Hemax

När jag för några "fick" en guddotter så köpte jag en kedja och ett ( bit-säkert! ) hjärta i guld. Med hennes namn på framsidan och dopdatumet på baksidan. Det blev uppskattat!

När jag i höstas var "vanlig" gäst på en kompis sons dop så köpte jag/vi en Nalle Puh filt, en Nalle Puh pyjamas och en Nalle Puh sagobok! Blev också uppskattat.

Oftast tycker jag det verkar enklare att köpa till småflickor än pojkar. Smycken brukar ju oftast uppskattas mer av oss tjejer!

• raskan

Ja jag glömde att säga att min son fick en jätte fin halskedja i gul med en fotboll!!Det va en bra prestent tycker jag för den kan han med all säker het ha när han blir äldre!!
    Dom gul å silver smycken som är bit vänliga är ju annars kul för då brukar man ju kunna se märkena i dom hihi.
    Millan

• Titrania

Ananas --> Ah, okaj. Jag visste inte det. Men tyckte det var en ganska kul idé ändå! :)

• Ananas

Titrania

Jag håller med om att det är en kul idé men det är lite trist att man kan bli så lurad av det. Såg faktiskt TV-reklam om det igår...

• pucken

när makens brorson skulle döpas fick jag höra att föräldrarna gärna ville ha ett virkat överkast till barnsängen. så jag virkade ett och det blev väldigt uppskattat. när vi sen blev bjudna på ett dop till så virkade jag ett överkast till, ett som man dessutom kunde använda som filt. det var väldigt uppskattat då med =) har man tid röstar jag för virkade överkast!!!

• raskan

pucken ,,, lyllo dom!!Önskar att jag kunde virka!!
    Millan

• Anna79

Bara för mig att sätta igång då, dopet är den 20 februari så det kanske blir lite tajt med tid...det kanske blir ett halvt täcke? En sjal? ;)

• Forsfors

blivande fru J: blev jättenyfiken, vad är en månadsdocka för något?

Angående present: eftersom dopet är ett inträdande i kyrkan, så borde sagoböcker med bibliska motiv kunna vara passande.

Om man vet att föräldrarna är duktiga på att sköta om nlommor, så kan man ju köpa blommor som har potential till att växa och finnas länge, som kan växa med barnet och sedan följa med till första lägenheten eller så.

Ett fint fotoalbum där föräldrarna kan klistra in bilder från dopet eller en gästbok där alla vänner och släktingar kan skriva hälsningar och lyckönskningar till barnet i med bilder till skulle också kunna vara fint.

Svar på tråden Present till dop?