• Anna79

Present till dop?

Hej! Det här kanske är totalt off-topic, men det finns en sån enorm mängd med kunskap inom alla möjliga ämnen på den här siten så jag gör ett försök!

Jag och min sambo är bjudna på ett dop nu i februari, något som jag aldrig varit på förut. Vi har fått ett inbjudningskort och jag tänkte svara genom att skicka ett kort tillbaka. Nu är frågan, har man med sig presenter vid dop? Kanske är en dum fråga, men jag vet faktiskt inte vad som är tradition. Att de allra närmaste ger någon doppresent, det har jag hajat. Men ger alla presenter?

Vad tycker ni? Vad kan man ge? Barnet som ska döpas är en kusin till mig.

• Svar på tråden Present till dop?
  • Cybermamman

Visst kan man ge en present, jag själv hittade bra tips på Familjeliv där jag sökte mig fram till dop. Jag köpte bla en skiva av Carola med vaggsånger. Många hade köpt kläder, en "Min första bok" är trevlig eller vöppna ett konto till barnet med en liten början till förlovningsring att användas när det blir dags!!

• blivande fru J

de traditionella doppresenterna är ju annars tennföremål med ingraverade uppgifter; barnets födelsetid, längd, vikt mm, och tennföremål utan gravyr. Födelsetavlor, broderade, smidda eller snickrade med den här sortens uppgifter brukar också varq populärt. Smycken, kläder och månadsdockor kan också vara populärt.. Stor vikt läggs alltså vid barnets födelse, ett välkomnande till livet. Rätt färg på månadssten, rätt månadsdocka mm är alltså viktigt att veta. jag tycker doppresenter är sådant som ska finnas kvar resten av livet, vilket samtliga av mina doppresenter gör. De är fina att titta på och betyder mycket nu när många av givarna gått bort

• Ananas

På de dop vi varit på de senaste året har vi gett bort sagoböcker. Det har varit väldigt uppskattat av föräldrarna. Just då är barnen för små men lite senare kommer de att ha glädje av dem. Vi har köpt böcker bl.a. ur Min skattkammare-serien.

• Squeezetoy

Vi har gett lite diverse när vi varit på dop beroende på hur nära vi stått föräldrarna. En mycket populär gåva till en lite flicka var en 5-armad kandelaber, den är tidlös och användbar. Annars har vi öppnat konto, gett barnservis, kläder.

Silverskedar för samlande i framtiden är ju ofta från släkten. Och alla dessa skedar, tallrikar och sparbössor med födelsevikt mm tycker jag är ganska fånigt. Vill du ge smycken, ge hellre något barnet kan ha när det blivit äldre. Visst är ett armband eller halsband till små barn söta, men föga användbara.

Själv har jag precis fått hederserbjudandet att bli gudförälder/fadder tillsammans med min sambo till våra kompisars nyfödda dotter, så nu måste jag verkligen hitta på en bra present. Jag har en lite stund på mig, dopet är inte förrän om en månad, men jag har redan lite ångest ;)

/Ingrid

• Cybermamman
    Min son fick tre st silverankor med blå halsduk vid sitt dop. Jag blev gudmor förra helgen och vi satsade på flera saker, däribland ett startkapital till förlovningsring till den lille vilket blev väldigt uppskattat. Vi kommer naturligtvis att forsätta spara till "vårt" barn på detta konto. Kandelaber tycker jag var en jättefin idé.
  • Ananas

Kom på en sak till

Vid ett dop förra året gav ett par bort guldklimpar till barnet. Om man köper obearbetat guld (det såg ut som små kulor) så betalar man ingen moms för det för då räknas guldet som valuta! Alltså får man mer för pengarna!
    Tanken var att dessa guldbitar skulle användas till ett smycke längre fram.
    Jag tycker att det var en jättebra idé!

• EhjärtaK = sant

Ja, man brukar ta med present när man går på dop!

Som jag har förstått det så är det främst närmsta familjen som köper dessa (enligt mig) fula sparbössor, ramar och andra tennföremål. Om man "bara" är kompis eller kusin så skulle jag satsa på en fin tavla (med barnmotiv), kläder, barnbok eller en lite finare nalle. Även små smycken kan vara roligt (och då menar jag barnsmycken som barnet skall använda som litet).

Jag har själv inga barn så jag kan absolut inte säga vad som är rätt eller fel. Men på de dop som jag har varit så har föräldrarna blivit mest glada för de saker de kan använda nu. Man vet ju faktiskt inte vad barnet kommer tycka om som "äldre". Självklart kan man köpa klassiska föremål, men det känns ändå inte så aktuellt tycker jag.

Pengar på konto är ju bra. Själv skulle jag nog bli irriterad om flera gäster har öppnat varsitt konto med ett par hundralappar. Men nära släkt samt gudmor/gudfar kanske vill sätta in lite större belopp och då är det ju en jätte bra idé .

Viktigast är väl att du ser till vad just de här personerna brukar uppskatta (är ju en så länge ganska svårt att fråga begisen ). För en del är det viktigt att det är främst minnesvärt (hyllvärmare eller sådant som har en symbolik), men för andra är funktion viktigare.

• Titrania

Jag vet ju inte hur mycket ni kan tänkas lägga, men annars är det ju ganska coolt att döpa en stjärna efter barnet! Mystar.com eller nåt sånt tror jag man kan hitta mer info...

• Nyfiken gul , nu fru

jag har inte döpt mina barn men väl haft namnkalas o jag blev lite irriterad över alla hemska prydnadssaker som dök upp..

Tycker inte om tenn och massa lull-gull i form av nallar med broderat födelsedatum o sånt..

Mest glad blev jag över saker som faktiskt fick en användning. En kompis till mig hade köpt en sån här jättestor nappflaska som innehöll haklappar, skallror, nappflaska, napp, tvättlapp o nåt litet till..
    O själva jätteflaskan kunde användas som sparbössa, vilken nu är full när sonen är 6 år gammal.

• Ananas

Titrania

Att "köpa" en stjärna är egentligen bara ett jättebra sätt att kasta pengarna i sjön... Det är i princip rent lurendrejeri då man inte kan ha egenrätt på stjärnor. Visst man får ett "bevis" på att det är min stjärna, men det är inte ovanligt att många andra har exakt samma stjärna som "sin".

Det har skrivits en del om det tidigare på BT och jag har även hört samma sak på P1 (radio).

Svar på tråden Present till dop?