Bröllop runt Nyår?? eller i Februari??
Någon mer som ska det...??
Någon mer som ska det...??
Vi funderar oxå på nyårsafton 2005, tror inte pengarna spelar så stor roll. Alla ska ju oftast ändå klä upp sig och middag, stooor fest med levande musik och dans hela natten lång, fyrverkerier skumpa och annan alkohol ja allt det bjuder ju vi på så en klänning kan man väl kosta på sig? Nej jag tror nyårsafton är en bra dag!!!
Cissilla,
Ja vi planerar att fira tolvslaget tillsammans med champagne och fyrverkerier.
Jag har också funderat lite på hur man ska kunna "underhålla" gästerna så länge, men sen läste jag ett inlägg någonstans där det stod ungefär "Stressa inte upp dig, man behöver inte underhålla gästerna hela kvällen. Och om dessutom gästerna inte känner varann så bra så finns det ju massor att utforska och prata om. Tiden kommer att gå fort."
Hur kommer ni att göra, ska ni ha lekar, dans och så, fastän ni har ett "litet" bröllop? I så fall kommer tiden säkert att gå jättefort. Vi ska inte ha sånt utan det blir mer en mysig middag utan inplanerade aktiviteter. Våra familjer bor 30 mil ifrån varandra och många av dem har aldrig träffats, så vi vill låta dem lära känna varandra i lugn och ro.
Däremot tänker vi spela lite lugn musik, blandat med klassiskt, under hela kvällen - som lite stämningsfull bakgrundsmusik. Men det använder vi en cd-spelare till, vi ska inte ha något band som spelar.
Berätta mer om vad ni planerar för ert bröllop! Det är roligt att jämföra och få nya idéer, vi verkar ju ha ungefär samma förutsättningar i antal gäster osv.
// Elin
Hej Elin, tyvärr så känner våra gäster varann bra, alla bor i samma stad förutom 2 som flyttade söderöver för 3 år sedan, annars träffas alla vid varje födelsedag i vår lilla familj, eftersom vi har 2 barn. Bröllopet!!? Budgeten är väl inte den bästa och min fästman(konstigt det låter) vill inte ha så många gäster bara de närmsta, live musik och lekar är nog uteslutet med så litet sällskap, Om jag fick välja hade jag först efter kyrkan åkt till någon restaurag för en 3 rätters middag, efter det åkt hem(som idagsläget är omöjligt, vi bor i en 3:a på andra våningen, utan hiss och min styvfar sitter i rullstol, hoppas hinna få nytt boende inom ett år :) åkt hem till oss, öppnat presenter,tittat tillsamman på greven och betjänten, traditionellt på nyår, senare, strax innan 12 bjuda på en landgång, för att sedan äta bröllopstårta och ha champange till 12. Men jag vet inte jag bor i Österund, så det är svårt att hitta en bra restaurang som har öppet då. Funderar även på hyra lokal och ha lite catering och göra resten själv, eller allt, men jag tror det är svårare att underhålla alla då, om jag inte får bjuda fler gäster.. jag vet inte.. det är ett år kvar nästan och mitt huvud är redan kaos...
Jo du Elin, har du bestämt vilken klänning du skall ha, om en frisör skall fixa håret etc? // Cecilia
Cissilla,
Oroa dig inte! Det kommer att lösa sig, jag lovar. Era gäster kommer säkert att trivas jättebra! Jag är en sån person som hetsar upp mig och oroar mig alldeles för mycket för allt men jag har gett mig sjutton på att inte stressa upp mig inför vårt bröllop.
Man kan ju inte ta ansvar för att alla ska ha roligt, bara försöka skapa förutsättningar för det - tex genom en väl genomtänkt bordsplacering!
Våra gäster känner som sagt inte varann alls knappt. Min sambos och mina föräldrar har träffat varandra några gånger, och våra syskon likaså, men resten träffas för första gången på bröllopet. Så på så sätt är vi "lyckligt lottade", samtalsämnen lär det finnas gott om.
Men om era gäster känner varann så kanske det blir en avslappnad stämning lättare - det kan nämligen jag oroa mig för lite, att de inte ska komma igång och prata med varann och att det ska bli stelt... Men som sagt, en bra bordsplacering kan nog göra susen.
Så ni gifter er i Östersund, lyckostar! Då får ni ju med all säkerhet snö! Det får vi nog bara om vi har riktig riktig tur. Vintrarna i Södermanland är ofta milda, särskilt december... Men egentligen gör det inte så mycket, det som gör stämningen med ett nyårsbröllop är ju mörkret och de levande ljusen och facklorna. Det verkar trixigare med vädret på sommarbröllop, regnar det då så känns det säkert jättetrist.
Det där med budget är lurigt, och tråkigt! Men vi är ju tyvärr inte gjorda av guld och då måste man ju räkna och räkna så att pengarna räcker. Vi sparar in en del på att jag lånar slöja, skor mm från min syster och sen är min sambos farbror fotograf och min kompis är florist. Så bröllopskorten blir gratis och brudbuketten jättebillig.
Vi funderar dock på att lyxa till det med färdigköpta inbjudningskort, eftersom vi bara behöver 11 st till våra 17 gäster. Nog för att jag är pysslig men det känns lite lurigt att få till snygga inbjudningar med datorn själv. Dessutom vill jag gärna ha texten i silver och det går ju inte på datorn om man inte har en specialskrivare.
Oj vad långt det här blev! Nu är det bäst att jag slutar. Kan skriva hur mycket som helst om det här känns det som, det bara bubblar av idéer och tankar!
Hej sålänge! // Elin
Hej igen Cecilia!
Jag håller på och kollar på klänningar lite smått... Jag är väldigt förtjust i Nixa nr 828. Men det finns även en till som jag gillar skarpt, ska kolla efter numret....
Håret och sminket blir nog fixat på salong. Är så orolig för att man inte ska lyackas bra om man gör det själv eller med hjälp av någon kompis. Det känns som om det är värt de extra pengarna för att slippa oroa sig för resultatet i förväg!
Kollar upp klänningsnumret och återkommer strax! Har du hittat någon klänning?
/ Elin
Cecilia, Nixa 334 var det jag menade...
Hej Elin
Min dotters klänning kommer att se ut ungefär såhär:
www.ideskradderiet.se/sidor/nabb/venus/venus6.jpg
och min skulle jag vilja att den ser ut så här:
www2.bridesave.com/search/index.cfm&product_id=9870
Men eftersom jag bara har hittat den på nätet vet jag inte om jag passar i modellen.
Jag vill ha en liten slöja och en tiara med pärlor+ halsband och örhängen i enkla hängande pärla.
Sonen som då nästan är 4år skall ha frack tror jag.
Jag skulle vilja ha ett färg tema med vitt och blått, det sägs att mörkblått passar nyår, men jag tycker det blir lite starkt.
Du har också fina klänningar att välja mellan.
Har ni berättat för alla att ni skall gifta er? Vi tänkte vänta till i sommar, vi lyckas vara på öland allihop samtidigt en par dagar.svårt att var tyst så jag har skvallra till en av mina systrar.
Vi tänkte inte berätta för någon än, utan vänta tills kyrkan är bokad och klar i alla fall. Men som sagt, det är svårt att vara tyst om det så jag har också berättat för en av mina systrar - så att man har någon mer än sambon att bolla idéer med. Min sambo har en tendens att säga "det blir säkert bra" så fort jag frågar vad han tycker...
Fina klänningar Cecilia! Vad mysigt att ha med barnen på bröllopet...
Funderade lite på fotograferingen... Hur ska ni göra, fotas utomhus eller i studio? I och med att det är min sambos farbror som ska fota oss så har vi ingen tillgång till studio. Han har sin ateljé 30 mil från Trosa.... Vad gör vi om det blåser enormt och regnar?? Vi vill verkligen fotas utomhus men tänk om det är ett riktigt ruskväder....
// Elin
Ni får väl skaffa ett vitt stort paraply, eller så tar ni med släkten hit upp så kör vi ett dubbelbröllop i Frösö kyrka ;)
Jag tror vi tar i studio eller liknande och ber den bästa i familjen att ta några kort ute. Du är modig om ni vill vara hemliga med bröllopet ett tag till, för visst har ni annon synligt här på hemsidan, vi har gjort våran hemlig tills vidare, jag antog att det var ni (elin och Andreas)