kladdig kladdkaka?
Hallåj!
Älskar kladdiga kladdkakor! Men jag lyckas aldrig själv med att få dem sådär härligt kladdiga..ngn som har ett bra recept???
Hallåj!
Älskar kladdiga kladdkakor! Men jag lyckas aldrig själv med att få dem sådär härligt kladdiga..ngn som har ett bra recept???
Kan bara meddela att jag gjorde Martainas kladdkaka, och den var heeeeelt ljuvlig! Precis sådär lagom kladdig och med lite "knäck-seg" kant istället för dammigt torr som det kan bli ibland. MUMS! Jag har vanlig ugn, så jag tog 225gr i liiiite mer än 20 min. Kanske 21. *skratt* Sen en annan sak: jag vispade ägg o socker ordentligt, hällde i smöret o vispade lite till, sen siktade jag i de torra ingredienserna och bara RÖRDE försiktigt. Vispa INTE!
Kram på er och tack Martaina för ditt goda recept!
Tack för det!
Den ska jag helt klart göra i kväll!!!!!! *mums*
Oj vad det vattnas i munnen!
En liten kommentar vill jag bara göra.
Jag har "alltid" (nåja, ofta i alla fall)använt kokos istället för ströbröd, men så säger min kompis åt mig att tänka på att nötallergiker kan ha problem med det. Hennes son tål inte nötter och således inte heller kokos. Jag hade inte ens tänk på att kokos var en nöt... Men alla kanske inte är lika känsliga som hennes son.
Ikväll bjuds det på kladdkaka hemma hos mig! Mums!
Tack för uppmaningen om kokos kontra nötallergiker Jette! Det hade jag aldrig tänkt på. Det ska jag påminna mina gäster om nästa gång jag bjuder på kladdiga kaloriexplosioner...
En lite fråga bara. Jag skulle göra kakan med Martaina´s recept men kom inte på vad jag skulle ha för form =/ *skäms för min usla mat o bak kunskap*
Kokos ÄR inte en nöt...så kolla med personen i fråga först. Det är inte helt ovanligt att det är samma person som har många allergier men jag är nötallergiker och har inga som helst problem med kokos. Eller jordnötter...som inte heller är nötter ;)
Känner igen de flesta recepten. att vispa ägg o socker först har jag oxå hört ska vara bra. Jag brukar oftast lyckas med just kladdkakor.
Ändå hände detta mig en gång då jag var mycket stressad inför ett homeparty.
Slänger snabbt ihop vad jag brukar säga "recepet man inte kan misslyckas med".
Den ena ser lite knepig ut, men det brukar smaka bra tänker jag. Gästerna kommer, vi fikar och har trevligt. Ingen komenterar annat än mycket gott o postivt. När gästerna gått hittar jag det smälta smöret i micron (upps, hade visst glömt att lägga i det), inte konstigt att det såg knepigt ut. Konstigt bara att ingen sa något.....
petra_2006:
Använd en vanlig kakform med löstagbar botten om du har någon. Det är smidigast! Annars, en rund form, c:a 20-25 cm i diameter... Det är egentligen inte JÄTTEnoga, men den får inte vara för liten, för då hinner inte mitten stelna som den ska på kakan!
Tack annica_b..
kladdkaka utan ägg kan man hitta på ex vegan.nu eller allergimat.se
Jag har sett att någon kallar sig för den late kocken och jag får väl sälla mig till henne, jag tycker det är dötråkigt att diska varför jag brukar smälta smöret i en kastrull jag kan röra med en sked i, därefter har jag i de torra ingredienserna rör om och blandar sist i äggen för att sedan direkt hälla smeten i den smorda formen.
100 g smör
1½ dl mjöl
1 krm salt
1½ tsk vaniljsocker
2 dl socker
3/4 dl kakao
2 ägg
Gräddas i 175 grader men tiden är omöjlig att säga, det beror helt på ugn, i min går det på cirka 15 minuter men gör jag den hos min mamma så får den stå inne minst 5 minuter extra (ganska stor skillnad).
Lycka till!
Tack fairy! *kram*
för oss med micro med crispfunktion så är absolut bästa sättet att göra kladkaka i crisppannan 6min på crispfunktionen, fungerar för de flesta kladdkakerecept. Blir alltid perfekt kladdsegt.
petra_2006: Ingen orsak! Hoppas den blev bra.
Jo då Annica_B den blev jätte bra..
Vad kul! Förr blev aldrig mina kladdkakor sådär mmmmm...jättegoda, utan lite torra. Men det här receptet var verkligen toppen!
AnnLee
Så lite så, bakat både till allergiker och icke allergiker och alla har tyckt att de smakat som vilken kladdkaka som helst :) väldigt goda!
*kram*
Jag brukar göra den kladdkaka jag lärde mig göra i lekis men brukar "piffa upp den" lite extra ibland
Receptet ärså enkelt så jag kan det utantill (eller är det beroende på att jag har gjort det många gånger.)
2 ägg (gärna från frigående höns)
3dl socker (använd gärna råsocker för mer smak och lite brun farin)
100gr smör (smälter jag i mickron)
1.5dl vetemjöl
1kr salt
3msk kakao
3 tsk vanilsocker
variationer
kaffe i
nötter (tager var man haver)
kahlua (mmm mkt gott)
och så vispgrädde till och ev fruktsallad..