kladdig kladdkaka?
Hallåj!
Älskar kladdiga kladdkakor! Men jag lyckas aldrig själv med att få dem sådär härligt kladdiga..ngn som har ett bra recept???
Hallåj!
Älskar kladdiga kladdkakor! Men jag lyckas aldrig själv med att få dem sådär härligt kladdiga..ngn som har ett bra recept???
hihihi tackar!
Kladdkaka är godast när den är lite seg. Om den är "smet"-kladdig så känns den ogräddad tycker jag.
Jag brukar använda chokladmuffins receptet i Sju sorters kakor men häller smeten i en stor form istället och har den i ugnen 20-25 minuter. Brukar bli kanonbra.
He he har precis ätit det med grädde och japanska lyktor (pysalis hur det nu stavas)
3dl socker vispas med
3ägg
tillsätt
2,5dl mjöl
3msk kakao
1 tsk vaniljsocker och
125 g smält margarin.
25-30 min i 150 grader i ugnen.
"smaklig spis".
Jag brukar göra den som många tipsat om med
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjöl
4 msk kakao
lite salt
100 g smält margarin
ev. smaksätta med vanillinsocker
"Hemligheten" är (tycker jag) att man vispar äggen och sockret luftigt (vispa tills du tror det är bra och sedan 3 minuter till). Sedan är den klar när provstickan precis inte blir kladdig längre (som Pallas Athena skrev).
Lite kul var när min M2B skulle baka denna kaka eftersom vi skulle få gäster på kvällen. Jag ringde honom och gav receptet. På kvällen när jag kom hem och gästerna redan var där så slänger jag ett öga på kakan och, ve och fasa, kakan är ca. 1/2 cm tjock, kompakt som en skosula och alldeles kletig. Vi räddar upp situationen med ett paket glass (och snälla vänner som utan att klaga provsmakade skapelsen). Raringen hävdade envist att han följt receptet och när jag granskar hans fusklapp med receptet ser jag raskt förklaringen: 1,5 dl mjöl har blivit 1,5 dl mjölK. Nåja han blev en erfarenhet rikare i alla fall...och jag skall lära mig artikulera bättre .
Mitt bästa tips är att istället för ströbröd ha kokos i botten på formen... Jäklar vad gott det är och det blir lite extra segt på nåt sätt :) Annars ser alla recepten bekanta ut ;)
En annan sak som jag brukar göra...när jag ändå får prata om kladdkaka fast jag jus tnu inte äter det själv :D Jag petar i lite chokladbitar i kakan precis innan jag sätter den i ugnen. Vilken choklad som helst...vad jag har hemma. After Eight, vanlig mörk choklad, alladinpraliner, dumle... Rekommenderas varmt!
Hehe...pratar lite till... Jag har även hittat på att göra vit kladdkaka... Samma recept fastän marsanpulver istället för kakao... Ätes med fördel med färska bär och vaniljvisp :P Eller stoppa bär/äpple/vit choklad i kakan innan ugnen...
Så...nu ska jag sluta matporra ;)
Elite - du har inte provat öppna ett kak-café! Jösses vilka fina tips! Det där med kokos istället för ströbröd använder jag nästan alltid när jag bakar kakor, men alla andra tips!
Till min sambos, och tillika m2b, stora glädje blir det "vit" chokladkladdkaka idag...
OK Detta recept fullkomligt hoppar det kalorier ifrån = väälldigt god kaka :D
OBS man måste göra den dagen innan så att den hinner sätta sig lite.
Den blir mer mot chokladtryffelhållet än seg, men väldigt god. Lite lättvispad grädde till = mums! :)
Kladdig chokladkaka
225 gr Mörk blockchoklad
200 gr Smör eller margarin
4 Ägg
2 dl Socker
2.5 dl Vetemjöl
1 tsk Bakpulver
1. Smörj en tvålitersform med löstagbara kanter.
2. Smält choklad och smör i vattenbad i en skål. Vispa i en annan skål ägg och socker vitt och pösigt.
3. Blanda vetemjöl och bakpulver väl.
4. Rör försiktigt ner choklad/smör blandningen i äggvispet. Vänd sedan ner mjölet till en slät smet.
5. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i 225? i ca 25-30 min. Kakan ska bara ha stannat i kanterna. Täck med folie om den blir för mörk.
6. Låt stå en dag i kylskåp. Servera med vispad grädde.
7. Går bra att frysa. Håller sig ca 1 månad i frysen. Ta upp ca 3 timmar innan den ska ätas så är den perfekt.
Kay: Om de blir smetiga får du låta dem stå ett tag. Ett par timmar senare/efter natten brukar de ha stelnat till sig och vara perfekta.
Gud, va många bra tips! ...kul, nu är det bara att testa...blir nog bra...
Har någon ett recept på en kladdkaka som inte innehåller ägg?