kladdig kladdkaka?
Hallåj!
Älskar kladdiga kladdkakor! Men jag lyckas aldrig själv med att få dem sådär härligt kladdiga..ngn som har ett bra recept???
Hallåj!
Älskar kladdiga kladdkakor! Men jag lyckas aldrig själv med att få dem sådär härligt kladdiga..ngn som har ett bra recept???
Jag hade samma problem förut. Men jag testade istället att ta ut den ur ugnen efter kortare stund - och då blev den härligt kladdig .
*mums*
Hittade det här receptet på webben.. Berätta gärna hur den blev för jag hoppas hinna göra den i veckan..
Kladdig chokladkaka
1 Kaka
2 Ägg
4 tb Kakao
1 1/2 dl Mjöl
3 dl Socker Salt; pyttelite
100 g Margarin
Körs ihop till en smet, läggs i smord form, gräddas i 175° 30-40 Minuter. den skall vara smetig innuti, men hård i skalet. Mumsigast tillsammans med glass eller vipsgrädde.
Jag får aldrig kladdkakor att bli bra... De blir alltid smetiga inuti, aldrig kladdiga....
Ang receptet: Vad betyder tb (kakao)? Ska margarinet smältas innan?
Detta recept tycker jag är bra!
2 ägg
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1½ dl mjöl
1 dl smält smör
Rör ihop allt till en slät smet o häll i en brödad form. Grädda i ugnen 15-20 min i 200grader.
Det går bra att dubbla receptet (är då lagom till en form m löstagbara kanter, brukar vara runt 23 cm i diameter.)Ha kakan inne lite längre annars blir den för rinnig!
SMASK
obs; ska kanske tillägga att jag har varmluftsugn så har ni en vanlig så får ni nog lägga till en liten stund i ugnen!
Hmm jag tror (? ) att det är felskrivet och menas tesked..
Tricket är att röra ihop ingredienserna försiktigt. Inte vispa.
Se oxå till att formen är lagom stor. Smeten ska utbredd varar ca 2,5 cm hög annars gräddas den för fort.
3 ägg
3dl socker
100 gr smör el olja
3msk kakao
en nypa salt
225 grader i ca 20 min
Ojoj...precis vad jag var sugen på! ska genast kila ut i köket o prova Martainas recept!
Här kommer 2 st favoriter!!
Kladdkaka
100 g margarin
3 dl socker
½ krm salt
1-2 msk vaniljsocker
3 msk kakao
2 ägg
½ dl mjöl
Sätt ugnen på 150 grader.
Smält margarinet.
Rör ihop socker, salt, vaniljsocker och kakao. Blanda sedan ner ägg, mjöl och margarinet.
Grädda i gjutjärnspappa som är smörad och bröad.
Grädda i 40 min.
Servera med vispad grädde.
Kladdkaka med kokosknäck
20 bitar
4 ägg
6 dl socker
150 g margarin
6 msk kakao
2 krm salt
2 tsk vaniljsocker
3 dl mjöl
Glasyren:
200 g kokosflingor
2 dl socker
1 dl sirap
1 ½ dl vispgrädde
75 g margarin
Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och socker, rör ner mjölet som blandats med vaniljsocker och kakao, salt samt margarinet. Bred ut smeten på en pappersklädd långpanna.
Grädda i 15-20 min.
Blanda samtliga ingredienser i en kastrull och sjud på svag värme i ca 5 min.
Rör om då och då.
Bred glasyren på kakan och grädda ytterligare10 min eller tills kakan blivit ljusbrun.
Ta ut kakan och låt kallna, skär sedan i lagom stora bitar.
tb=tablespoon, dvs msk!
Kladdkakor ska man vara noggrann med: De ska vara inne precis tills en provsticka inte längre är kladdig, men absolut inte längre än så för då blir det typ sockerkaka..