• Miss Jo

Shoppa billigt i USA?

Har just fått reda på att jag skall bli bjuden på en USA-runt-resa tillsammans med min familj (jippie, jippie!!!). Nu vill jag ha alla tips på billig shopping i USA.

Eftersom jag inte riktigt vet vart vi skall är det inte små enskilda butiker jag är ute efter utan snarare varuhus, stora och kända shoppingcenters och outlet centers, butikskedjor etc (blir ett "USA for beginners" eftersom jag aldrig har varit där).

Det jag är ute efter är billiga märkeskläder, -väskor, och -accessoarer (klockor, solglasögon etc), jeans, smink (MAC och andra märken), hudvårds- och kroppsprodukter (Dermalogica, Philosophy etc).

Tacksam över alla svar jag kan få!

• Svar på tråden Shoppa billigt i USA?
  • Miss Jo

Vill även ha tips på märken som är extra billiga i USA jämfört med Sverige (glömde nämna att jag är intresserad av hårvårdsprodukter också!).

• Miss Jo

Kom igen nu!!!

Har svårt att tänka mig att inga av er här inne har varit i USA och shoppat eller känner till shoppingen där!

Vill ni att jag skall specificera mig mera, säg bara till.

• Ellte

Jag var i USA i november...shoppade MASSOR...men eftersom jag är helt ointresserad av märkeskläder har jag inga tips att ge dig. Om ni åker till ett stort mall så lär det finnas det mesta :D och billigt är det om man jämför med Sverige. Det enda "märkes" jag köpte var ett par skor. Ett par Ecco utomhusträningsskor. Betalade 350 spänn, i Sverige hade de gått på det fyrdubbla :) Ingen aning om vad affären hette men skoaffärer finns många och träningsskor (tja, skor i allmänhet) är superbilligt jämfört med här :)

Vet att jag inte svarat på din fråga men jag tyckte så synd om dig som inte fick nån respons alls ;)

• Miss Jo

Hehe, tack Ellte för omtanken.

Och nu vet jag att skor kan vara något att hålla utkik efter, så jag fick ju lite svar i alla fall.

Men jag vill ha mååånga fler svar!

• Carmencita

Den största outletkedjan jag känner till är Mills-kedjan. Sök på nätet efter Mills och outlet. Jag har varit på tre stycken i Florida, Houston och i Washington DC och inte blivit besviken. Där kan du göra enorma fynd!

Rent allmänt kan man säga att amerikanska märken är billigare i USA än i Europa. Ralph Lauren, Timberland och Calvin Klein brukar jag handla när jag är över. En RL-piké får du för ca två-trehundra på en outlet. Jag köpte jättefina träningst-shirts från Polo för 10 dollar styck i Miami i höstas. Sneakers är också mycket billigare, de flesta stora märkena.

Clinique är jättebilligt. Det är väl det märket jag använder mest av. De andra sminkmärkena du nämner vet jag inga priser på. Men tex Clarins är dyrt i USA, det är ju ett europeiskt märke.

Billiga skor som inte har så bra kvalitet men är BILLIGA kan du köpa på kedjan Payless Shoe Source, finns lite överallt.

Roliga underkläder hittar du på Victoria's Secret, fast det är inte så billigt förstås.

Varuhusen heter lite olika i olika delar av USA, men jag gillar Macy's som finns på östkusten.

Nånting vi alltid brukar köpa med oss hem av är förkylningsmedicin. I USA finns jättebra kombinationsmediciner att köpa. Även vitaminer är billigt. Kolla tex Wal-Mart.

Tja, det var väl lite i alla fall.

• lij

Nu är det ett tag sedan jag var i USA, men det här är vad jag minns.

Jag var på en stor outlet någonstans mellan Los Angeles och Las Vegas (utmed den stora vägen som går mellan dem) där det fanns mycket grejer till bra priser.

De märken som är billiga i USA är som sagt de amerikanska. Levis jeans t.ex. men inte Diesel som är europeiskt.

Jag tror det är Target (stor butikskedja) som börjat samarbeta med olika designers och säljer kläder designade av dem till bra priser. På samma sätt som Karl Lagerfeldt på HM.

Att hitta shoppingcenters (malls) blir nog inga problem, det finns mängder av dem.

• cmfs

Stalle som saljer alla mojliga marke till bra priser ar Marshall's, Tj Maxx, och Ross. Dessa stallena ar "close-outs", innebar att de kan vara forra sasongens klader, eller kanske nagra klader som inte har salt alls i butikerna sa koper Marshall's och de andra upp dom och saljer de mkt billigare i sina "butiker". De har sen aven rea pa vissa plagg och man kan hitta klader,vaskor, skor for otroliga priser. Jag brukar handla jeans dar, brukar ligga mellan 10-40 dollar, for ett par bra jeans.

Sen sa finns dar ju en massa outlets, men eftersom du inte vet vart du ska sa ar det svart att ge nagot ex. Men vad du kan gora ar att fraga pa hotellen dar ni bor, det finns alltid nagon som kanner till nagot bra stalle att handla pa.

• Miss Jo

Tack så mycket för bra tips, Carmencita, lij och cmfs, ni satte äntligen lite fart på tråden!

Skall anteckna flitigt i min lilla anteckningsbok...

• Carmencita

Carmencita här igen!

Jag är så himla glad! Igår bokade vi en weekendresa till NYC! Nu lånar jag tråden till ett anknytande tema på ämnet shopping i USA...

Eftersom jag är gravid tänkte jag passa på att shoppa lite kul grejor till bebisen. Jag har varit i USA ett antal gånger men aldrig varit på jakt efter bebisgrejor förut. Nån som har bra tips på var jag ska kolla nånstans efter kläder och andra kul grejor till barnkammaren?

Även tips på ställen där man kan handla roliga mammakläder mottages tacksamt... Jag bor i Tyskland och här är det mesta av tant- och tältmodell (det svenska utbudet är en dröm i jämförelse).

• cmfs

Carmencita:

Jag skulle vilja saga babies'r'us. Dar handlade jag saker till min syster som fick en pojke for tre manader sedan. Man skulle kunna ga dar i eveigheter. Det ar valdigt stort. Men jag vet inte ifall de har nagon san i NYC.

• cmfs

kan beratta att vi var dar igar och kopte en "tranings ovrall" till min syster son. Den var riktigt fin...kostade bara $6. Det ar ju inte jatte mkt i svenska kronor heller. De har aven mkt kanda marke for barn, saljer bla.. oshkoshbegosh, Willie nagot, ralph lauren, tommy, mm...

Ifall din man ar en sport fane som min blivande ar sa har de aven officeiella barnklader fran de olika sportlagen. VI har redan kopt en baseball outfit och en fran ett amerikanskt fotbollslag.

Svar på tråden Shoppa billigt i USA?