• annizzen

Vad är en normal kostnad för fotografen?

Ska precis till att börja boka bröllopsfotograf. Vad är ett normalt pris för en timmes fotografering och ett album med ca 15 bilder? Skulle gärna vilja få tillgång till negativen också...

• Svar på tråden Vad är en normal kostnad för fotografen?
  • Miss Andersson

Oj, den här tråden måste jag läsa igenom noggrannare sen. Läste dock fotografens inlägg. Jag hänger ofta på ett internationellt foto forum efersom jag själv fotar. Där finns det en hel del bröllopsfotografer som berättat om alla de konstiga/roliga/galna/jobbiga saker det innebär att vara bröllopsfotograf.
    Många av proffsen "varnar" amatörer som vill börja fota bröllop att "det kan vara urkul, men räkna med att det är urstressigt också. Det är brudparets dag, inget får gå fel, var hela tiden trevlig och räkna med att du får ställa upp på mer än fotande." Många inlägg som både uppmuntrar amatörer att testa på det, men samtidigt ha en realistisk syn på vad det innebär rent professionellt.

Fotografen har faktiskt en hel del giltiga poänger när det gäller prissättningen för en bra fotograf. Tyvärr anser jag att han/hon pga tonen i inlägget gjorde att jag direkt ignorerade dessa poänger. Samma poänger kan framföras på ett civiliserat sätt och fler skulle säkert få en bra insyn från fotografens synvinkel.

Nu skall jag inte jämföra svensk prissättning med Amerikansk, det är ohållbart, men nämnas kan ju att 7000Kr verkar vara i lägsta klassen där borta. Det är vad en billig amerikansk fotograf tar. Å andra sidan ser marknaden totalt annorlunda ut där från både fotografens och brudparents sida.

En fotograf som arbetar som proffs måste ju faktiskt försörja sig på sitt leverne som alla andra. Lokal kostar. Utrustning är definitivt INTE billigt (kolla in Scandinavian Photos hemsida för vad objektiv kostar). Några fotografer har säkert dubbel uppsättning av kameror etc för att kunna ge brudparet bästa servicen. Tänk om en kamera pajar och ingen reserv finns! Försäkring måste självklart finnas som utgift också.
    Sköter fotografen sin ekonomi själv eller finns det en revisor för det? Då skall denne betalas. Skall filmen till ett labb måste bud kanske betalas förutom labbets arbete. Proffslabb tar säkert en stor summa för sina tjänster (t.e.x. framkallning/montering/retuschering). Har du anställda skall dessa ha lön etc.
    Naturligtvis skall fotografen ha betalt för sin tid och talang. Friköp av negativ lär alltid bli dyrt eftersom fotografen självklart helst vill behålla dem.
    Det är mycket som kostar när man har en firma. Finns säkert mängder med avgifter och skatter jag inte känner till som måste betalas. Sedan detta att paret säkert fixar tackkort någon annanstans, det får man nog nästan räkna med i dagens tekniska samhälle. Tidigare kunde ju fotografen vara ganska säker på att kunden kom tillbaka för att göra kopior, och det var ju dessa som stod för en (ganska?) stor del av inkomsten. Nu måste fotografen räkna bort det inkomstbortfallet till en del.

Många investeringar i form av tid, utrustning och tjänster. Man får räkna på marginalerna så att det går ihop och man får en förtjänst, precis som inom alla andra företag.

För en hobby/amatörfotograf blir naturligtvis omkostnaderna inte lika höga, samtidigt som erfarenheten inte är lika stor. Du betalar ju också för kunnandet och den erfarenhet fotografen skaffat sig över de närmsta X antal åren. Bara för att du är amatör betyder det naturligtvis inte att du inte är bra, någonstans måste man ju börja! Det finns många duktiga amatörer, men jag är ganska säker på att de i takt med ökad erfarenhet, kunskaper och efterfråga kommer att arbeta sig uppför inkomst stegen. Precis som inom alla andra yrken.

Ursäkta det långa inlägget, men jag hoppas jag fått upp ögonen lite på hur en professionell fotograf måste resonera när han/hon sätter sina priser. Det finns säkert proffs som kan ge mer info.

/Miss Andersson

• Emilia

Om du tycker brudar är självcenterade m.m. så förtår jag inte hur du ens kom på tanken att dyka upp här på BT fotografenn?

För här finns vi ju i massor, kan ju inte påstå att det är värst många m2b som är här jämfört med antal brudar!

Man får inte alltid vad man betalar för.... ett högt pris som känns extremt högt om man ser till omkostnader, utrustning m.m. m.m. så förstår jag verkligen att många väljer hobbyfotografer/"svartjobbande fotografer" m.fl.

Har vi tur har vi flera hobbyfotografer och en duktig proffsfotograf som dyker upp på vårat bröllop som gäster - så jag sligger "missgynna" Sverige och de "duktiga" fotograferna.

/Emilia

• Gift i Statshuset

Vet du överhuvudtaget vad Brigitte kostar ??

50.000, men hon är värd varenda slant.. Har inte haft henne, för vi gifte oss i statshuset men gifter vi oss hemma vilket jag inte tror det blir då blir det defenitivt hon. Hon fotar i 8 timmar

• Veronika

Hoppsan! Här var det livat!

Självklart ska fotografer ha betalat, och de som gör ett bra jobb skla få bra betalt. Men alla har olika inkomst, även brudpar! Själv lever vi på 1½ lön, har sparat i 2 år för att kunna gifta oss och dragit ner på ALLT! (utom resan) Då vill man inte lägga 15.000 på 20 bilder, jag lovar! Precis som att du köper en Opel och du inte har råd med en Ferrari... även om du tycker att Ferrarin är finare och skulle vilja gynna dem för att de gör ett bra jobb. Man kan inte tillfredställa alla! Och hur skulle då amatörfotograferna bli duktiga om inte anlitade dem för de är "för billiga"? Om man anställer en "dyr" fotograf tror jag också att man blir mer krävande, man vill få bra reslutat om man betalar bra!

annizzen -
    Jag gick in i branchregistet här på BT och kollade vilka fotografer de hade listade, skickade förfrågning till de som jag tyckte hade liknade bilder som de jag hade tänkt mig. Svaren varierade väldigt mycket så jag tror inte det går att säga vad som är normalt. Letar du billigt tror jag du får räkna med minst 2000:-, enligt fakta oven tror jag inte det finns någon övre gräns...

Lycka till och hoppas du hittar något som passar dig, din blivande, er smak OCH er plånbok!

• Frank 2 B

Vi ska gifta oss i Halmstad och har valt en studiofotograf där. Han ska ta bilder på oss i studio och i Norrekatts park. Det kommer bli ett album med 12 bilder, några svartvita. Albumet är ett nätt litet svart och bilderna är 13x18 stora. För detta paket kommer vi betala 6100 kronor. Negativen kommer finnas kvar hos fotografen och inget kommer på CD-skiva.

• lottasimon

Har försökt läsa lite på detta inlägg och undrar bara om denna "fotografenn" är en man eller kvinna och om denna själv är gift??

Snacka om att dra alla brudar över en kam;
    För att känna sig motiverade att jobba varje helg med psykiskt krävande brudar så vill de helt enkelt ha bra betalt,

det kändes onödigt att kasta bort varenda helg på självcentrerade brudar för några futtiga hundralappar när man ändå får höra att de skiljer sig efter ett par tre år.

Säger man verkligen såhär??
    Jag kan förstå hur kämpigt det kan vara att vara fotograf och få arbeta på lördagar och med stressade brudpar, men är inte det någonting man valt själv??

Nu har du visserligen slutat arbeta med brudpar (tack och lov!) men när man ska gifta sig är man mer nervös än vanligt (antar jag, ska gifta mig i augusti) och om fotografen är skicklig vet han/hon hur man ska agera gentemot brudparet!!

Tack för ordet!

• Miss Andersson

Jag tror benhart som de flesta andra har att man skall utga fran sin egen smak, kansla och budget. Sa lange man sjalv ar nojd med bilderna spelar det val inte sa stor roll om man lagger 1500Kr eller 15000Kr. :) Alla har vi olika forutsattningar och prioriterar olika saker.

• white wedding

Jag kunde inte halla mej for skratt nar jag laste denna trad!! Vad synd att vissa haller pa sa lange med nagot att de blir bittra...

• Jenjo

Håller med Miss Andersson. Jag kan se fotografenns poänger med kostnader, semester o dyl. Har inget att opponera mig emot där. Men att klaga på nästan alla brudar gör ju inte att han får mycket gehör på ett forum FÖR just BRUDAR. Man kan faktiskt uttrycka sig lite smidigare. Framförallt som han klampar in på vårt forum. Har sedan svårt för att tänka mig att alla brudar skulle vara bridezillas på sin bröllopsdag. Plus att man inte heller ska glömma att fotografenn är där för brudparets skull och jobbar man i ett serviceyrke kanske man ska ha en lite mer ödmjuk attityd. Tur att han har insett att tiden är inne att avsluta sitt åtagande som bröllopsfotograf.

• Vinterbrud2004

Vi betalade 4400:- och fick då ca 100 kort löst som vi själva fick sätta in i album samt 40 st tackkort.

Vår fotograf (Mats Altin från Gbg) var med oss i ca 3 timmar och fotade och hade då även en assistent med sig som hjälte till.

Vi tyckte att korten blev jättebra och är väldigt nöjda med honom som fotograf.
    Skulle vi någon gång igen behöva en fotograf så skulle vi definitivit be honom igen

• annizzen

Okej, verkar som sagt som att känslorna blev otroligt starka i den här tråden. För att återgå till min original (!) fråga så vet jag lite mer nu och vi har faktiskt bokat in Brigitte till vår dag nu. Vi ska fota oss en timme innan vigseln på söder och då tar hon två rullar och sen får vi 12 foton i ett album. Vi är mycket nöjda med hur det blev och jag tror att bilderna kommer bli jättebra. Om ni vill diskutera vidare andra grejjer kan ni väl starta en ny tråd för det? Vore bra! Hoppas ni alla får riktigt härliga bröllop och lycka till med fotandet! =)

• annizzen

6000 kr fick vi betala för det...

• GbgGumsan

Vinterbrud2004:
    Hur hittar man Mats Altin? Har sökt, men hittar ingen referens på BT och ingen hemsida när jag söker på Google.

• GbgGumsan

Tänk att det kan var så enkelt :)

Tack ska du ha

• Annie74

Ja, här händer det verligen saker! Som ialla andra sammanhang får man vad man betalar för. Så enkelt är det! Jag tror att få brudar/brudpar är otrevliga med flit på sin stora dag men nervositeten kan nog påverka en hel del, kan jag tänka mig. Vi kommer vara mån om att bilderna blir bra men vi litar på fotografen i detta fall! Vi kommer att ha 1-2 möten med vår fotograf innan så det känns tryggt. Det hela hamnar nog på 4000-5000 kr vilket vi tycker är "lagom" för ca 1,5 tim fotografering. Vi betalar ett fast pris för fotografering och sedan per bild som vi vill ha.

• Bröllopstokiig

Hmm, vad kostar en fotograf - det beror ju på hur mycket fotograf du vill ha och vilken typ av bilder du vill ha.

Det viktigaste är att du tycker om den typ av bilder som fotografen gör och att du vet vad du vill ha - om det är en dokumentation av hela kalaset eller en snygg/bra/härlig bild på Er som gifta.

Själv jobbar jag idag helst digitalt och levererar bilderna på CD/DVD, i en kvalitet som räcker för de största bilderna som kunden tror sig vilja göra senare.

Jag behåller inte negativen om kunden inte särskilt begär det(jag väljer kanske ut någon/några bilder som jag använder i min exempelmapp - med kundens tillstånd).

I en värld där många har tillgång till en scanner och en dator med ngn form av bildbehandlingsprogram är det inte så meningsfullt att bygga en affär på eftersbeställningar.

Jag hjälper gärna kunden (mot ersättning) med efterbeställning av bilder till "nettopris" från det proffslabb som gör mina kommersiella reklambilder.

Mot ersättning kan jag designa och göra iordning album - annars brukar de nyblivna fruarna vara väldigt roade av att göra sina egna album.

Mitt sätt att ta betalt är dels ett tidsarvode för att fylla kameran med bilder, dels ett styckarvode per "användbar digital bild"/"riktig filmrulle" och slutligen ett timarvode vid mer "omfattande" digital/analog bearbetning.

Med andra ord ett startarvode kan vara 2.500:- för en serie brudparsbilder i miljö levererade på CD, antalet bilder kan variera från ett tiotal till kanske 20. I verkligheten är det ju EN bild som är bäst och det är ju den man vill använda.

Hur mycket det kan kosta beror ju på vad kunden vill ha i tid (en enkel parbild eller ett reportage med galapetteri som börjar med brudmake-up och slutar med de sista trötta trötta gästerna som lämnar efter firande i dagarna tre) och antal bilder och övriga arrangemang som fotografen kan tänkas tillhandahålla.

Det jag säljer är i första hand min känsla för ljus och komposition och min förmåga att få brudparet att koppla av och ge sitt bästa av sig själva framför kameran.

Andra fotografer säljer kanske andra saker som; album, guldtryck, fotokopior etc.

• Blivandefru

Hej,

Vi betalar 16 000 kr för våran fotograf. Men då fotar hon i 5 timmar, mer som ett reportage från frissan till festen. Vi får album med foton, tackkort och förstoring. Det beror ju helt på vad man vill ha för något. Vissa betalar 5000 för en fotograf men sedan för dom köpa till bilder, tackkort etc..det blir ganska dyrt i slutändan.

• cousin it

Heeerrrregud! Håller med white wedding! Jag har en bekant som fotograferar bröllop och hon är nog raka motsatsen till fotografen.. Hon kan nästan aldrig följa med oss ut å festa för att hon hellre vill kunna vara på jobbet å plåta bröllop. Vi tycker väl det e lite tråkigt som hennes vänner men när hon pratar om hennes jobb så förstår man! Det fullkomligt lyser om henne och hon jämför känslan som hon får av att fota med det bästa sexet - det slår allt tycker hon. Så jag tror fotografen gjorde rätt som slutade fota bröllop för det var ju helt enkelt inte något han trivdes med!

Svar på tråden Vad är en normal kostnad för fotografen?