• annizzen

Vad är en normal kostnad för fotografen?

Ska precis till att börja boka bröllopsfotograf. Vad är ett normalt pris för en timmes fotografering och ett album med ca 15 bilder? Skulle gärna vilja få tillgång till negativen också...

• Svar på tråden Vad är en normal kostnad för fotografen?
  • raskan

men herregud männinska!!!!
    Jag har aldrig hört på maken.Jag undrar vem som gnäller?? Du kanske ska fundera på vad detta är för forum! Det finns säkert forum för föredetta fotografer som hatar brudpar åxo??
    Du får ursäkta min ton men du gjorde mig verkligen upprörd!!
    Millan

• fotografenn

Tanken var att Ni skulle få se det från andra sidan, men gnälla över priser och hur dålig service man får hos namngivna fotografer samt hänga ut dem på ett offentligt forum med namn och allt, det är inte upprörande alltså ? PUL
    Myntet har faktiskt två sidor... och forumet är öppet för alla.

Men din kommentar Millan, talar för sig själv, allt kretsar kring "bruden" och det var just det jag ville få fram...och förresten så hatar jag inte brudpar.
    Och vi blir förresten inte upprörda över allt som avhandlas kring fotografer här på forumet.

Man kan ju fråga sig vem som skrev manuset till Bridezillas ?
    Jasså, det var dokumentärt.

• raskan

men vet du! Självklart kretsar det runt brudparet (inte bruden) det är ju deras dag eller har jag missuppfattat det??
    Åsen undrar jag vad som ger dig rätten att dra alla brudar över en å samma kam?
    du skriver att vi ska få se hur vi själva blir den dagen mm men hur vet du hur tex jag kommer att bete mig?? Jag kommer säkert att klaga över skavsår om jag har det då men det gör jag en vanlig onsdag på väg hem från jobbet åxo!! Ditt jobb som fotograf är väl precis som vilket jobb som hällst eller?? Dom som har råd att anlita en duktig fotograf som tar dom bästa bilderna kommer ju att göra det å det skulle jag åxo göra om jag hade råd tro mig.
    Millan

• pooh

Ja Fotografenn, att ha ett serviceyrke är inte lätt alla gånger. Uppenbarligen. Att arbeta helger (då många bröllop infaller) kanske man får räkna med om man åtar sig uppdrag av typen bröllopsfotografering. Självklart ska inte fotografen behöva ta "skit" från ett stressat brudpar men jag håller faktiskt med tidigare skribent; dagen är brudparets.

• emipon

Jag VET att man inte ska slänga ur sig trollanklagelser till höger och vänster, brukar verkligen inte göra det heller, men kan vi inte bara HOPPAS att detta inte är på riktigt???

• Tvillingmamma

Jag är ledsen, "fotografenn", om jag trampade på en öm tå.

Det är nog visst synd om oss alla. Särskilt då "vanliga" människor som vill ha sina anleten och uppenbarelser dokumenterade, och som inte alls har minsta förståelse för den avgudabild som har sin arbetsplats bakom kameran. (I ditt fall.)

Från djupet av mitt hjärta går mina tankar och min tacksamhet till de hjältar som tappert kämpar och arbetar med de tunga och viktiga yrken som får mänskligheten att se lite vackrare ut, och som i själ och tanke älskar sina jobb.

Jag har full förståelse för att du inte kommer att återvända till den här tråden. Din ilska och ditt hat lyser med full kraft mot mig mellan dina rader, trots att du försöker dölja detta genom taffliga artighetsförsök "Ni"...

Hoppas den ömma tån läker, och att du ömmar mer för männiksorna i din omedelbara närhet.
    En familjefar, eller make kan ju inte väljas bort på samma sätt som en otrevlig fotograf, eller hans inlägg kan.

• Tvillingmamma

annizzen...
    Verkar inte bättre än att din seriöst ställda fråga i upprinnelsen till den här tråden fått tillvaron att ta hus i helsicke för en del...
    Jag ber så mycket om ursäkt för att jag lagt beslag på en avsevärt större del av den än vad som var menat från början.

Jag hoppas att du får/fått svar på din fråga, och Lycka till!!

• fotografenn

Detta är mitt sista inlägg i denna tråd, jag lovar.

Jag vet inte vemst tår som är ömma, men frågan är hur månnga brudpar/bröllopsdagar ni har erfarenhet av, jag kan säga att allt det jag refererat är fakta.

Att jobba på helger är inte unikt, men att som någon skrev i en annan tråd på BT, klaga över att en fotograf hade semester när de skulle gifta sig, det var för vissa i inlägget helt ofattbart, medan vissa fattade att vi också har ett liv.

Jag anser inte att jag pekat ut någon speciell eller velat komma åt någon mellan raderna, jag har uttalat mig högst generellt.

Jag kan bara citera Ingemar Stenmark:
    -De e ingen mening å förklar för nån som int förstår...

Så nu ska Ni (allihopa, jag talar till ett kollektiv) få gotta er ifred över "fotografer" som inte dyker upp eller tar för mycket betalt eller är snorkiga eller, U name it !
    Jag gjorde ett kort gästspel på ERT forum för att öppna ögonen på dem som inte vet varför priserna varierar och är höga.

Jag ber Annizzen om ursäkt för att jag "kapade" hennes tråd, tyvärr blev det Din, ta det inte personligt !!! Jag menar verkligen det !!!
    Jag hoppas att Du får fina bilder från Din dag och att Ditt bröllop blir lyckat.
    Så slutligen så tänker jag svara på Din ursprungliga fråga:
    "Vad är ett normalt pris för en timmes fotografering och ett album med ca 15 bilder? Skulle gärna vilja få tillgång till negativen också... "

En timme 1300:- plus material. (varierar beroende på teknik, men med film låt oss säga en tusenlapp) Ett album 500-1000 kr beroende på material och design/dekor. Bilder till albumet (15x200:- 13x18cm bilder) 3000:- Och friköp av negativ, 200-300% påslag på jobb och material, men då övergår rättigheterna till Dig, allt utom den ideella rätten som aldrig kan köpas eller överlåtas. Alltså mellan 10000 och 15000 kronor.

Hade gott !

• Jossebell

Vi betalade ca 2000 för ateljebilderna. Jag köpte då ut negativen och rättigheterna till dessa. Vi körde då endast atelje och Thoni behövde inte komma till vigsel/festen.
    I detta pris ingick även passfoto kostnadsfritt som jag inte utnyttjade då jag nyligen tagit passfoto som jag fått digitalt och kunde använda till nytt körkort.
    När vi så nu fick barn har vi redan hunnit varit till hagafotografen 2 ggr och tänker ta en 3dje inom kort då han fyller 1 år. Dessa bilder tar han samtliga digitalt och eftersom vi är återkommande så blir det både rabatter och ibland gratisfotograferingar. Igengäld så berättar vi för vänner och bekanta vart det ska vända sig för att träffa på en fotograf som inte drar sig för att ställa upp en lördag. (även fast jag sagt att vi kan välja en annan dag om han vill det)

• 2/7-05

Ursäkta mig men vem f*n betalar 15000kr för en fotografering.
    Det finns massor duktiga fotografer som inte tar hutlösa priser och som tycker att det är roligt att fota brudpar.

Svar på tråden Vad är en normal kostnad för fotografen?