• Juli 2005!

Umeå sommaren 2005

Såg att det gamla tråden var stängd för svar så jag får väl starta en ny tråd och berätta att vi har bokat kyrka idag! Det blev Stadskyrkan den 16/7! Nu hoppas jag bara på att den prästen jag vill "ha" är ledig!
    Nu är vi inne på vårt år tjejer!

• Svar på tråden Umeå sommaren 2005
  • Ammie

Varja och hipsterlillamy: Tack för informationen. Jag ska ringa på måndag och boka.

• hipsterlillamy

Vassego.
    Det var så lite.
    Lycka till!!

• Varja

Varsågod. Hoppas det är rätt kvinna nu bara.

• Ammie

Varja: Det får vi se imorron *håller tummarna*

• Ammie

Nu har vi bokat Louise Söderlund för vigsel den 3/9.

• Juli 2005!

Wih!
    Läste i en annan tråd om en chokladtryffeltårta ni ska ha.... det låter intressant, du har inte möjligen något recept på en sån?

• Wih

Jag har faktiskt snott receptet härifrån BT, från nedanstående tråd
    www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m681984.html

Jag kommer dock inte göra tårtan riktigt som den står på receptet, för den är lite _väl_ mörk och mastig för vår smak. Vi kommer utesluta tryffelfyllningen (tss, vad är det då för tryffeltårta ) och smaksätta den med kaffe. Sedan kommer vi riva vit choklad över, som är svårare att misslyckas med än att bre över den här smeten. Svärmor gör också en god mörkchokladtårta, så jag ska börja experimentera lite nu under våren för att se vilken som blir bäst!

*Chokladtårta med tryffelfyllning*

75 g smör
    1 tsk vaniljextrakt
    8 ägg
    3 ½ dl socker
    1 ½ dl kakao
    2 ½ dl mjöl

Tryffel:
    400 g mörk choklad
    2 dl vispgrädde
    170 g smör

1. Sätt ugnen på 180°C. Klä botten på två stycken runda formar, minst 20 cm i diameter, med smörat bakplåtspapper. Smält därefter långsamt smöret tillsammans med vaniljen i en kastrull. Låt det svalna något.

2. Vispa ägg och socker tills det är fluffigt och krämigt.

3. Sikta kakaon och mjölet och vänd försiktigt ner i äggblandningen. Tillsätt smöret och fördela smeten i formarna.

4. Grädda i 25 minuter eller tills kakan har släppt från formens kant. Låt kakorna svalna i formarna och dela dem sedan i två delar.

Tryffel

5. Smält långsamt smör, choklad och grädde tillsammans. Rör till en jämn smet som ställs att svalna av i kylen. Vispa sedan tryffelsmeten till en fluffig massa.

6. Lägg ett tårtlager på en tallrik och bred över tryffel. Gör sedan likadant med de tre andra bitarna. Täck slutligen kakan på toppen och sidorna med ett lager tryffel.

• Wih

Förresten så gick jag in på Konstnärshandeln (heter den så? ) och kollade lite vad de har - de har ju en hel del! Jag blev riktigt positivt överraskad. Dessutom så skulle hon ta hem en massa nya grejer nu, och ville ha råd om vad en typ som jag skulle vilja pynta mina inbjudningskort med, så jag fick kolla i deras beställningskatalog och peka fritt! *lycksalig*

Sen kommer hon väl inte beställa precis allt jag pekade på, men hon var supersnäll och ville verkligen hjälpa till. Ett tips till er andra som inte tycker att det finns några pysselgrejer i Umeå, gå in dit och säg till!

• Juli 2005!

Wih!
    Jag tackar! Då ska jag prov experimentera lite jag med!

• Wih

Hello hello, vad händer för er umebrudar? Själv har jag ÄNTLIGEN köpt klänning nu, samt beställt monogramstämpel till inbjudningarna. Det rör på sig...!

Svar på tråden Umeå sommaren 2005