• Katarina75

Flädie Mat & Vingård

Är det någon som har haft sin bröllopsfest eller varit på bröllopsfest på Flädie Mat & Vingård?
    vi funderar på att ha vår fest där men skulle gärna vilja veta mer!
    Katarina

• Svar på tråden Flädie Mat & Vingård
  • thanisa

Vill bli gift: Vad roligt att ni preliminärbokat Flädie! Tror det kommer bli mycket bra. Att de kan ha upp till 160 gäster innebär inte att det kommer kännas kallt för mindre. Vi kommer inte vara så många runt 50-60 stycken och jag tror det blir alldelles lagomt! Vi var och tittade på andra ställen och där man kunde få plats med 60 stycken så kände vi att den var alldelles för liten, 20-30 hade kännts bättre. När de räknat ut hur många som får plats så är det ofta väldigt trångt i de dukningarna. Vi fastnade för Flädie just för att det kändes lagomt stort för vår mängd gäster. En liten nyfiken fråga, var det mycket bokat på Flädie för nästa sommar nu? När vi var där senast så verkade det som om det gått bättre än vad de hade trott med bröllop och de är bokade långa tider i fröväg.

• Vill bli gift

Hej thanisa. Det var bara en helg i augusti och en i maj kvar juli var fullt och juni fanns den 3:e som vi frågade efter. Så nog är det fullt allt. Trodde inte alls att dom var så uppbokade. Super kul att ni ska ha er fest gå Flädie jag är nyfiken på allt du vet. När ska ni gifta er? Jag kommer inte från Skåne så jag är mycket dålig på vilka kyrkor som ligger i närheten. Har du några tipps?
    Har funderingar på häst och vagn mellan kyrka och festplats då är det nog bra om det inte är förlångt.
    // Linda

• thanisa

Då är det värre än förra året, vi bokade i början av juni förra året. När jag ringde var det enbart en helg bokad i juni 2005, och när vi var där på visning 2 dagar senare hade ytterligare en helg blivit bokad. Då vi ville ha lite betänketid(en dag), så när vi ringde hade den helg vi helst ville blivit bokad. Nu blev det så att vi gifter oss på midsommardagen i år och i efterhand så känns datumet faktiskt bra.

Vi kommer att gifta oss i klosterkyrkan i Lund men om ni vill åka häst och vagn så är det kanske för lång väg ca 9-10 km. I Flädie finns en kyrka men det tycker jag ser lite tråkig ut. Vi funderade på att gifta oss i Fjelie kyrka, ca 1-2 km. Det är en mycket fin gammal kyrka, nackdelen är storleken. Fjelie kyrka är liten, vi räknade till 48 sittplatser som kan se brudparet. En annan kyrka som ska vara fin är Borgaby kyrka och jag tror inte det är så långt dit heller. Det finns lite bilder på de närmsta kyrkorna från Flädie att se på Bjärreds församling sida

www.svenskakyrkan.se/bjarred/index_kyrkor.htm

Om ni kommer ner till Skåne innan så åk gärna och titta på kyrkorna speciellt Fjelie gillar jag mycket. Det kan vara bra att själva få en uppfattning om hur liten den är.

• futuna

Hej är ny här på bröllopstorget och såg att ni diskuterade Flädie. Vi ska ha vårt bröllop på Flädie Mat och Vingård om en månad! Vi ska tom gifta oss på plats!. Det börjar dra ihop sig och jag börjar bli lite nervös...

De är väldigt fullbokade, vi bokade i början på juli förra året och det senaste vi kunde få var april. De har uppbokat alla helger hela året!! Kan mycket väl tänka mig att sommaren 06 bröjar bli full.

Har än så länge bara positivt att säga om dem, de är väldigt proffsiga och hjälper gärna till med vintips om man vill handla vin själv. Vi kommer att vara ca 55 personer och det känns inte alls som om lokalen är för stor, tvärtom - den är jättefin och mysig och man slipper sitta i knät på varandra.

Jag har hört folk som varit där på bröllop och de säger att maten är jättegod. Jag lär snart få veta....

• Vill bli gift

En månad ja då är det snart dax. Själv är jag helt exalterad över att boka en lokal det är över ett år tills vi ska gifta oss. Jättekul att få kontakt med andra som går är i samma situation som en själv. Min sambo tycker att det ska bli jättekul att gifta sig men är trots allt inte lika exalterad som jag, så det känns super att få skriva av sig lite på forumet. Just nu går jag hemma och är mammaledig ibland kan det kännas som man bara pratar välling och blöjor med alla mammor. / Linda

• Sjöhästen

Hej! Kul att höra om andra som ska ha sin bröllopsfest på Flädie Mat och Vingård. Vi ska ha vår fest i Flädie i Augusti 2006. När vi bokade stället för ca två månader sedan så var det ännu bara en helg uppbokad under hela sommaren. Vi tyckte att vi var ute i extremt god tid men nu verkar det ju vara fullbokat. Kul, man får en känsla av att det är ett bra ställe när det är så populärt!

Futuna!! Du får gärna skriva in och ge lite tips efter ert bröllop, vad ni tyckte var bra och kanske om ni hade valt att göra något annorlunda så där i efterhand. Alla tips är välkomna!

• thanisa

Futuna: Vad roligt att du ska gifta dig så snart, du får tala om efteråt vad ni tyckte. Vad har ni valt för meny? Kommer de att ordna era tårtor eller tar ni dem från annat håll? Jag blev lite besviken på de tårtorna de gjorde själva, har inte smakat eller sett dem men när de sa vilka smaker de hade att vi bestämde oss att anlita Ultimate cake istället, ska dit på provsmakning i nästa vecka. Tycker också att man blir mycket proffsigt bemött och de känns bra att det blir hos dem än så länge.

Sjöhästen: Tror att Flädie ligger i tiden, vi var och kollade på många ställen innan vi bestämde oss. Trodde vi ville ha ett slottsbröllop men när vi kom till Flädie så kändes det bara så rätt. Lokalerna är fina, trevliga och fräscha. Var när vi var där inne och kollade på toaletten då det ofta säger en hel del om ett stället och de var de trevligaste av de stälen vi besökte helt klart. Många små saker som stämde där och som inte stämde för oss på andra ställen.

Skojigt att vi är en del som ska ha festen i Flädie, ska bli roligt att se vad vi tycker efteråt.

• futuna

Jag ska absolut ge er en "recension"...

Vi har valt att ta tårtan från Flädie, vi ska ha kolatårtan. Vi är inga "tårtmänniskor" utan det känns mest som ett "måste". Personligen tycker jag att man äter så mycket på bröllop att när tårtan väl kommer in så är man mätt och orkar knappt smaka. Men har man fixat en tårta och lagt ner massor med pengar på den så är det klart att den ska vara god!

Vi har valt menyn med laxrullad till förrätt och oxfile till huvudrätt, sen tog vi efterrätten från en annan meny jordgubbscheescake bla. Låter väldigt smaskens. Vi fick vintips från Flädie som vi var och köpte i tyskland i helgen. Alltid skönt att få hjälp med vad som passar till maten, om man inte är så snitsig själv. Vi satt i bilen och smakade vinerna för att välja det vi tyckte var godast lite speciellt får jag säga - något att berätta för barnbarnen..... Vi blev i alla fall nöjde med vinerna!

• Vill bli gift

Hej futuna jag undrar hur mycket ni fick betala för vinerna och hur mycket ni beräknade per person. Försöker räkna ut en bröllopsbudget.

• futuna

VI beräknade två personer på varje flaska till för resp huvudrätt + några extra (det kan vara mycket, men vi kände att hellre lite extra så att ingen sitter utan, dessutom kan det vara trevligt att ha vin som alternativ till sprit i baren efteråt). Dessertvin och skumpa räknade vi nog 4 personer per flaska tror jag.
    Vi fick vinförslag från Flädie i olika prisklasser (som vi då som sagt provade igenom i bilen). Vi tog det vi gillade bäst och det låg på ca 45 rep 55 kronor flaskan (i bordershopen). Portvinet och skumpan var lite dyrare (men under hundralappen).

• thanisa

Visst lät mycket i menyn gott. Vi valde mellan oxfilén och kalvryggsfilén men har bestämt oss för kalvryggen. När det gäller förrätter så är jag löjligt förtjust i sparris så valet blev från samma meny där, rostad sparris med basilikamearinerade pilgrimsmusslor. Efterätt har vi inte bestämt ännu men det blir antingen den ni valde eller deras variation på rabarber, det beror lite på vad det blir för saker där. En syrlig sorbet vill jag i varje fall ha och det fanns i 2 av efterätterna. Det med tårtorna har nog att göra med att jag för det priset som de tar hade velat ha mer arbetade tårtor eller större utbud. Därav som vi anlitar ultimate cake istället. Ska ni ha någon vickning? Vi har inte alls bestämt den delen ännu. Till brudskålen skippar vi dock det som de erbjuder och har jordgubbar och andra frukter istället. Det blir nog tillräkligt mycket mat ändå senare.

Drycken har vi ännu inte bestämt, ska köpa sprit och champagne i Frankrike, men då vi flyger dit så kan vi inte ta hem sådana mängder med alkohol därifrån. Vi är dock 10 personer som champagnen kommer att klaras av i varje fall.

Vad har ni valt för dukning och vilka färger? Vi var nog lite tråkiga och tyckte att det som de brukar ha när de sukar var finast, dvs champagnefärgad duk och olivfärgade servetter. Vi ska dock ta med oss lite olika papper och se hur det blir finast med festprogram och dukning. Känner att bröllopet börjar närma sig även om det är 3 månader kvar.

• futuna

Vi har inte varit så fantasifulla vad gäller dukning. Vi kör helvitt med murgröna och vita ljus. Vi har vitt och silver i inbjudningar, program osv.
    Fast jag vet inte var jag ska få tag i murgröna!?!? Har varit och letat på ett ställe i Åkarp, men tyvärr. Får leta vidare. Tips?

Vi ska också köra jordgubber eller ngt i den stilen till champagnen. Vi ska viga oss på plats så det blir inte så mycket tid mellan vigsel och middag. Det känns återigen som alldeles för mycket mat, tycker att det blir lagom med någon fruktbit att stoppa i munnen till skumpan!

Vi ska ha nattamat, men bara korv och bröd. Det kommer vi att ta med oss själva. Vi var på bröllop där de hade "riktig" vickning och det kändes lite konstigt att duka upp världens käk mitt i nattet. Det var ju hur gott som helst, men just då var man mest sugen på "vin, sång och dans".... Men det beror återigen på tycke och smak!

• Vill bli gift

Jag har inte varit på Flädie än men på korten så såg jag att stolarna var klädda i tyg med rosa och ljusgrönt. Kan tänka mig att det begränsar lite när man ska välja färg?

• futuna

Ja tyvärr är ju inte stolarna så kul. De är randiga i ngn slags rosa och ljusblå. Väggarna är ljust gula. Man kan ju undra varför de inte valt en mer neutral färg.

• thanisa

Vi hade nog tur, då vi inte tänkt något på hur det såg ut i Flädie när vi gjorde inbjudningarna. Vi provade dock många olika färger och fastnade för ett skogsgrönt ytterblad med en beigeinlaga och lavendelfärgat band. Kommer ändra vilken grön nyans vi använder på pappret när jag gör festprogrammet men det tror jag få av gästerna kommer märka.

När vi senast var i Flädie tog vi kort på de linnefärgerna de hade hemma, tyvärr hade vi glömt kameran så mobilkameran fick duga. De hade då hemma den olivgröna, champagne färgade, blåa och röda tygprover. De hade även i vitt och i grått. Kan hända att det fanns fler färger men jag har inte papprerna just här. Vill ni se de färgerna så kan ni titta på våra bilder

www.df.lth.se/~thanisa/brollop/bilder/fladie/

Stina tyckte inte riktigt att de blå och röda färgerna passade till stolarna och det kan jag nog hålla med om. De brukar använda olivgröna servetter och champagnefärgade fukar när de väljer själva. Vi kommer välja det och lägga servetterna väldigt enkla med ett band runt om och en lavendelblomma ifall vi får tag på. På sista bilden finns de olika ljushållarna de har med.

Svar på tråden Flädie Mat & Vingård