• Bröllopstokiig

Hur dekorera tårta med choklad- och hallonmousse?

Jag tror att vi äntligen har kommit till ett beslut om vad tårtan ska innehålla. Det lutar åt chokladsockerkaka till botten och fyllningen får bli choklad- och hallonmousse. Frågan är dock hur man får detta att bli snyggt? Jag är inte så jättesugen på att ha en brun- och rosarandig tårta men är inte heller jorden största fan av marsipan. Dessutom känns det inte riktigt som att en vit tårta av amerikansk modell är riktigt vår stil. Kan man få tårtan rosa på något sätt utan att täcka den med rosa marsipan? Eftersom såväl blommor som inbjudningar går i mörkt rosa/vinrött skulle det vara kul att ta upp samma färg på tårtan (och här passar ju även hallonen in). Vad kan man lämpligen använda för dekorationer till tårtan om man inte vill ha marsipanfigurer? Det är ett tufft jobb att planera bröllop... ; )

• Svar på tråden Hur dekorera tårta med choklad- och hallonmousse?
  • Bröllopstokiig

Jag håller med Lotta, om det är hallonsäsong är tätt tätt med färska hallon ovanpå tårtan oslagbart. Gärna kombinerat med tunna chokladplattor på kakans sidor!

• Bröllopstokiig

Vad är "icing"?

• Bröllopstokiig

Li,

Icing är en massa som man har utanpå tårtan. Ofta är det gjort av äggvita och florsocker och det är ganska sött (man ser det ofta på amerikanska bröllopstårtor).. Men det jag menar är inte hårt och består av smör etc...

Jag hoppas det hjälpte lite...

• Bröllopstokiig

Fick reda på av den konditor vi ska ha att det finns en helt smaklös (mandelfri) vit marsipan som han brukat använda för att dekorera tårtor med. Vi ska också ha moussetårta och då täcks hela tårtan av den vita marsipanen med marsipanblommor

• Bröllopstokiig

Vi har beställt en tårta från Steinbrenner & Nyberg i Göteborg som heter Blueberry Hill. Den har ett överdrag av vit choklad. Alla deras tårtor är underbara. Kolla på deras hemsida och låt dig inspireras!
    Vi skall dekorera den själva och har därför bett dem ändra formen på toppen. Dekoration har vi köpt på Panduro!
    steinbrenner-nyberg.se

• Bröllopstokiig

Hej Sara H!!

Vi har valt precis samma tårta som ni. Vår konditor gjorde lite olika förslag på dekortioner, men vi fastnade för sugarpaste ovanpå tårtan. Det är väldigt sött, om man äter det bart. Men till choklad var det kanon!! Vi ha valt att marmorera tårtan med glasyr, men det kan man ju göra som man vill.
    Vi älskar marsipan, och ska ha vinröda marsipanrosor och hjärtan på tårtan. Men varför inte ha färska stora hallon, och spritsad choklad???

Själva tårtan smakade iallafall guddomligt!!

• Bröllopstokiig

Grodan, vilken suverän sida! Äntligen en sida där man får se både bilder och veta vad som är i. Blueberry Hill låter suveränt god. Jag ska faktiskt föreslå den för blivande maken som är blåbärstokig. Jag föll även för Björnbär i Pannacotta och Svartvinbärsmousse. Det känns skönt att kunna lägga fram lite olika förslag till konditorn och få hans synpunkter.

Heléne, vad skoj att ni har valt samma tårta. Nu har jag i och för sig lite nya idéer på tårtor genom Grodan men jag misstänker att choklad- och hallonkombinationen är svår att slå (det skulle vara blåbär i så fall). Jag tror faktiskt att vi kommer föreslå att man har en massa hallon på en hallonspegel och garnerar med mörk choklad på sidorna, antingen i form av plattor eller som ett nät. Kanske kan man lämna en cirkel i mitten på tårtan där vi skriver våra namn med mörk choklad? Japp, så blir det nog!

Tack så jättemycket för alla tips!!! Ni är suveräna!

• Bröllopstokiig

mmmmmmmmmmmmmm...vilken bra sida! antligen nagon som berattar om fyllningar och smaker inte bara utseende! tror jag vet vad vi ska ha nu- fyllningen till deras millenietarta! mums!!

• Bröllopstokiig

Sara!
    Vi var på konditoriet igår och kollade tårtor. Fastnade för en tårta med vit choklad- och hallonmousse i lager, så att den blev "randig".

Är det någon som har bra idé att ha ovanpå???? Den är vit överst. De hade lagt några mjölkchokladsaker på + samt frukt (kiwi etc) och så marsipanrosor runt själva tårtan, men jag gillade varken chokladplopparna på eller rosorna runt. Andra förslag?????

• Bröllopstokiig

Kristin, fick ni smaka på tårtan? Jag är lite orolig för att vit choklad blir för sött. Jag gillar dessutom riktigt mörk choklad så vi håller nog fast vid den idén trots allt (sluta sätta griller i huvudet på mig ; ) Fast nu börjar jag fundera på om randig tårta inte är rätt läckert i alla fall... Jag tror att vi (läs: jag) har bestämt oss för att ha en hallonspegel på toppen, en massa hallon tätt packade och in tom cirkel i mitten med SF-loggan på. Inspirationen har dock tagit slut helt men jag återkommer med tips till dig om jag kan ; )

Cat, det blir nog smaskens! Fast är inte mandel en nöt? Det står att tårtan har seg mandelbotten och sedan står det att den är nötfri. Skumt! (Har i och för sig ingenting med er att göra men jag tycker bara att det är lite lustigt beskrivet)

• Bröllopstokiig

Hej Sara H!

vi ska också ha en slags hallontårta. vi ska täcka den med ett tunt lager av en glasyr med smak av hallon och vinbär. Det blir väl rätt färg för ert tema? Hör av dig här om du vill att jag ska skicka receptet på glasyren!

• Bröllopstokiig

Sara:
    vi fick inte smaka tårtan, tyvärr. Men jag tänkte såhär att om vita chokladen är söt så är åtminstone hallonmoussen fräsch och om man inte går på marsipanfigurer utan satsar på frukt så blir det kanske inte för "mastigt". Jag är nog mer förtjust i vit choklad än riktigt, riktigt mörk choklad. Mjölkchoklad tycker jag är kanon, men inte den mörka. Hallonspegel och hallon, ja kanske är det så man ska göra.

Nyfiken: vad kostar er tårta per bit? Vår skulle gå på 28 kr/bit. Jag tyckte det lät rätt mycket, men vi har inte direkt något förhandlingsläge...

Sara, det var inte meningen att påverka dig åt något håll, jag bara tycker det är komiskt att vi först har samma bröllopsresmål och sedan härmar vi er med tårtan (nästan) också!!!! SÅ: tala om vad du har tänkt dig för blommor och klänning så kan jag plagiera det också...

Fick du förresten mitt mail igår, Sara???

• Bröllopstokiig

Sara H

Nej mandeln är inte en nöt. Ofta kan nötallergiker äta mandel. Men en del är ju allergiska mot mandel också!

• Bröllopstokiig

Lisa, vi ska inte göra tårtan själva men jag ska lägga fram ditt förslag för konditorn och se vad han säger. Skicka gärna receptet på glasyren, om inte annat får jag en anledning att baka tårta snart. Min mailadress är sarhe@spray.se

Kristin, jag vet nog att du försöker göra mig ännu mer förvirrad med en massa smaskiga förslag. Dessvärre blir det ju jag som plagierar dig eftersom vi gifter oss veckan efter. Fast vi åker på smekmånad först så det så! Yepp, jag fick ditt mail och det kommer ett svar under dagen. Idag är det så fint väder att arbetsmoralen är på botten (som alla dagar ; )

Mina, tack för klargörandet. Man lär sig något nytt varje dag!

• Bröllopstokiig

Ok, ska göra det när jag har kollat receptet hemma. Det kommer kanske ta ett tag, (ett par dagar) men jag lovar att det kommer. (mailar inte så ofta)

Svar på tråden Hur dekorera tårta med choklad- och hallonmousse?