• Bröllopstokiig

Hur dekorera tårta med choklad- och hallonmousse?

Jag tror att vi äntligen har kommit till ett beslut om vad tårtan ska innehålla. Det lutar åt chokladsockerkaka till botten och fyllningen får bli choklad- och hallonmousse. Frågan är dock hur man får detta att bli snyggt? Jag är inte så jättesugen på att ha en brun- och rosarandig tårta men är inte heller jorden största fan av marsipan. Dessutom känns det inte riktigt som att en vit tårta av amerikansk modell är riktigt vår stil. Kan man få tårtan rosa på något sätt utan att täcka den med rosa marsipan? Eftersom såväl blommor som inbjudningar går i mörkt rosa/vinrött skulle det vara kul att ta upp samma färg på tårtan (och här passar ju även hallonen in). Vad kan man lämpligen använda för dekorationer till tårtan om man inte vill ha marsipanfigurer? Det är ett tufft jobb att planera bröllop... ; )

• Svar på tråden Hur dekorera tårta med choklad- och hallonmousse?
  • Bröllopstokiig

Ett nät låter ju förstås tjusigt. Kanske ska föreslå det.

Problemet är att restaurangen anlitar en extern konditor och håller kontakten med honom. Eftersom de säkert är riktigt trötta på mig och mina frågor vid det här laget tänkte jag ha ett hyfsat genomtänkt förslag att komma med när det gäller tårtan. De har nämligen bett oss komma med önskemål. Nåja, det är rätt angenäma problem.

• Bröllopstokiig

Sara!
    Laget? Long time no hear..
    Ville bara tipsa om att var konditor anvander sig av nagot som heter fransk metod och tacker ofta sina tartor med chokladtryffel, vit,mjolk och mork. Ar nastan overtygad om att du kan fa vit choklad infargad om du vill och kombinerat med mork/mjolk blir det nog inte sa sott.
    Lycka till!

• Bröllopstokiig

Kan du inte ha en chokladbotten, ett tjockt lager chokladmousse på, och sedan ett tjockt lager med hallonmousse som täcker alltihop? Då borde väl inte det bruna synas? Å andra sidan är jag ingen expert på bröllopstårtor...

• Bröllopstokiig

Hej Sara...

Jag tror att det finns en hel del olika förslag på hur man kan göra icing.. Det vanligaste är nog florsocker och äggvita, vilket nog kommer att bli enormt sött.. Det finns nog andra varianter, som har en smörkräms-aktig konsistens som du kan ha runt tårtan och där du kan påverka hur pass söt den ska vara (du märker nog att jag inte är en expert ;)... men jag din konditor vet säkert vad jag menar).

Vit choklad kan nog bli fint - men tänk på att även den är väldigt söt.

• Bröllopstokiig

Apropå SF-loggan kan man ju göra det till en grej också, om man inte är alltför konventionell. Och kopiera den raft av. Kan nog se rätt skoj ut! Och då kan man verkligen hävda inför konditorn att det veeeeerkligen inte är en bröllopstårta, för att få ner priset!

• Bröllopstokiig

Den behöver inte bli randig täck med hallonmousse på sidorna. Jag skulle INTE rekommendera smörkräm.

• Bröllopstokiig

Cat, mail kommer idag!

Gun, jag har också funderat på att göra en grej av SF-loggan. Det kan nog bli rätt skoj, särskilt som vi inte är så konventionella (även om vårt bröllop mer och mer sugs in i de gamla traditionella vanorna). Dessvärre är det restaurangen som sköter kontakten med konditorn och det går inte att påverka priset på tårtan med hjälp av små vita lögner.

Det där med hallonmousse på sidorna är ju inte fel. Kanske ska köra på det med SF-loggan i mitten plus en massa hallon som dekoration. Tack för all hjälp!!!!

• Bröllopstokiig

Sara:
    Ert tema på festen kan i så fall (med SF-loggan) vara "SF - the true story, director's cut" eller något!!!!

Kram!

• Bröllopstokiig

Jag ska absolut introducera SF-idén för sambon idag. På festprogrammen kan man ju spåra ur lite för att få igång stämningen direkt. Hihi, något skoj måste man ju få ha!

• Bröllopstokiig

Varför inte ha hallon ovanpå tårtan enkelt och gott!

Lycka till

Svar på tråden Hur dekorera tårta med choklad- och hallonmousse?