• Bröllopstokiig

Hur dekorera tårta med choklad- och hallonmousse?

Jag tror att vi äntligen har kommit till ett beslut om vad tårtan ska innehålla. Det lutar åt chokladsockerkaka till botten och fyllningen får bli choklad- och hallonmousse. Frågan är dock hur man får detta att bli snyggt? Jag är inte så jättesugen på att ha en brun- och rosarandig tårta men är inte heller jorden största fan av marsipan. Dessutom känns det inte riktigt som att en vit tårta av amerikansk modell är riktigt vår stil. Kan man få tårtan rosa på något sätt utan att täcka den med rosa marsipan? Eftersom såväl blommor som inbjudningar går i mörkt rosa/vinrött skulle det vara kul att ta upp samma färg på tårtan (och här passar ju även hallonen in). Vad kan man lämpligen använda för dekorationer till tårtan om man inte vill ha marsipanfigurer? Det är ett tufft jobb att planera bröllop... ; )

• Svar på tråden Hur dekorera tårta med choklad- och hallonmousse?
  • Bröllopstokiig

Vi har tårtbestyren kvar, Sara. Det lät smarrigt med hallonen. Har inget bra förslag på vad man kan ha "över" tårtan.

Istället för marsipanfigurer skulle ni ju kunna ha chokladmonogram (alltså era intialer, kanske inte helt så slingrigt som ett monogram kan vara) i spritsad chokladglasyr, för att knyta an till chokladtemat.

Eller gör "överdelen" på tårtan som man gör sommartårta, dvs lägger frukt (hallon) och har på gelé över. Jag är jättesvag för sådana fruktöverdrag... Men å andra sidan är jag en chokladälskande person också!

Lycka till i alla fall!

• Bröllopstokiig

Hej !
    Du kan ju använda smörkräm tex Det blir ju lite creme färgat. Sen kan du spritsa med smörkräm också. Det finns även rosor och andra blommor i kristyr att köpa på bagerierna, som är rosa. Lycka till
    Tessan

• Bröllopstokiig

Kan du inte göra en sk. "icing" och färga den vinröd/rosa? Det hade nog blivit kanonfint med en vit tårta i botten och sedan dekorera med hallon och strö vinröda rosenblad över den...

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Kristin, jag funderade just på geléöverdrag men jag vet inte hur pass bra det täcker. Jag tar hellre en fullt synlig randig tårta än att det lyser igenom en massa brunt. Fast gelé kanske täcker? Usch vad svårt! Jag hade även funderingar på att täcka hela tårtan med choklad men vill jag ha en brun tårta (observera att blivande maken inte har något att säga till om ; ) ?

Kan man ha tårtbotten och fyllning med mörk choklad och hallon men täcka den med vit choklad eller blir det skumt? Jag vill inte ha en för söt tårta.

Jag funderade även på att garnera med hallon i mängd och parti, mycket smaskigt och helt i färgtemats riktning. Monogram har jag funderat på men eftersom våra bokstäver är S och F ser jag hela tiden SF-loggan framför mig. Fast en duktig konditor kan ju förstås fixa det.

Hmmm, har man inte problem skaffar man sig sådana...

• Bröllopstokiig

Det finns ju rosachoklad att köpa. Och det kan man ju t.ex. smälta ner och sedan hälla det över hela tårtan och på så sätt får man ju ett rosa överdrag.
    Och som dekorationer kan man ju spritsa lite med choklad och göra "blommor" av hallon och kanske "lite" grön marsipan eller dylikt.

Lycka till/Tess

• Bröllopstokiig

Sara, är ingen expert på tårtor, men jag tänkte när jag skrev mitt inlägg om gelé att det kanske syns brunt igenom. För gelé är ju knappast ogenomskinligt! Men å andra sidan borde man (här ska du läsa: konditorn) kunna lägga ett lager med grädde eller smörkräm eller något annat som är ljust, så att gelén får en fin färg. Det borde gå, men jag vet ju inte om det gör det?

Allt för mycket choklad kan ju lätt bli för sött och sliskigt och efter en 3-rätters middag så är sötsuget kanske inte jättestort... Frukt är därför så himla bra att balansera upp chokladen med, så jag skulle själv absolut satsa på fruktöverdrag i någon form och så kanske bara chokladbokstäver, inte helt överdrag i choklad. Men jag vet inte riktigt vad du gillar (obs att jag adresserade till dig och ej maken! *ler*).

Hi hi, SF-loggan...! Nåja, det borde gå att få till andra varianter! Gör annars varje bokstav för sig och stick ner i tårtan på något sätt.

Usch så mycket tårtbestyr, vi som måste börja fundera på det nu också! Jag har ingen idé alls vad vi ska ha, tänkte besöka konditorn och prata och ev titta på bilder av tårtor som gjorts tidigare.

Ska ni ha traditionell modell i flera våningar?

• Bröllopstokiig

Mmmm, det låter ju jättesmaskigt! Vit choklad kan man spåna över och jag tror inte det blir för sött, hallonmousse är ju lite syrligt.

Vi ska ha apelsinfromagetårta på sockerkaksbotten, antagligen med vita chokladspån över.

• Bröllopstokiig

Liza, är inte icing väldigt sött och knaprigt? Jag är lite rädd för att det blir för sockrigt.

Vad tror ni om den här varianten: chokladsockerkaka till botten, ett ganska tunt lager med mörk chokladmousse (ca 2 cm), ett tjock lager med syrlig hallonmousse (ca 4 cm) plus ännu ett tunt lager med mörk chokladmousse.

Eller ska man bara köra på chokladbotten, ca 4 cm hallonmousse och sedan lika mycket chokladmousse? Frågorna hopar sig...

Till överdrag gör man ett av följande tre alternativ:
    1. Hyvlar vit choklad över hela tårta
    2. Hyvla mörk choklad över hela tårtan
    3. Hyvla mörk el vit choklad över tårtan sidor och har hallongelé och färska hallon på toppen.

Hur vi gör med våra namn får jag fundera vidare på, antingen blir det bara intialerna eller så blir det hela namnet.

Kristin, jag tror det blir en traditionell variant i flera våningar. Vår festarrangör beställer tårtorna från en särskild konditor och jag har för mig att han alltid gör den traditionella varianten.

• Bröllopstokiig

Vår tårta ska ha ett överdrag av "sugarpaste". Kan man få i precis vilken färg man vill och den kan även smaksättas. Konsistensen påminner om marsipan, men utan mandelsmaken. Täcker garanterat den bruna kakan.

Elin

• Bröllopstokiig

Man dekorerar kanterna med tunna tunna ckokladplatter. Upptill kan man ha ettihodrullat nät. Det som dock jag anser som finast är att ha ett nät i antingen vit eller mörk choklad runt tårtans kanter. Det gör man genom att spritsa choklad på en speciell plastskiva innan den torkar formas den runt tårtan,plasten tas bort. Ovanpå garnerar du med de färger som du har i dín bröllopsbukett, vi brukar ha samma blommor Inplastade PÅ tårtorna. Dett är inget problem prata med din lokala konditor det finns tusen olika sätt.

Svar på tråden Hur dekorera tårta med choklad- och hallonmousse?