• Tean
    Äldre 22 Dec 06:45
    117724 visningar
    23 svar
    23
    117724

    Tips på spel?

    Hej på er!
    Tänkte bara försöka samla på mig lite tips på spel nu till jul. Alltså, roliga/smarta/underhållande vanliga familjespel fast gärna vuxenspel då vi bara är vuxna som ska träffas nu i jul.

    Rappakalja och TP är de enda spelen vi har och de är lite uttjatade.

  • Svar på tråden Tips på spel?
  • Hanna h.
    Äldre 22 Dec 07:24
    #0

    "Så det kan låta", är väldigt roligt om man gillar att tralla och är intresserad av musik

  • bröllo­psdags
    Äldre 22 Dec 07:46
    #0

    Kampen mellan man och kvinna tycker vi är jätteroligt att spela!

  • Ananas
    Äldre 22 Dec 08:26
    #0

    Alias!!!

    Jättekul och lätt att vara många med! Blir extra roligt om man har fått en julsnaps eller två...

  • Ellte
    Äldre 22 Dec 08:56
    #0

    Ujujuj :D Spel är livet ;)

    Jag älskar:

    NEspelet (samma typ som TP men mycket roligare)

    Pratmakarna (förklara ord för medspelarna utan att säga just det ordet med lite olika spelvarianter)

    Cranium (Förklara ord antingen genom charader, teckning, säga ord på en speciell bokstav eller forma med lera)

    Brainstorm (Gissa vilka ord som specats på en viss kategori. T.ex "Filmer av Alfred Hitchcock" och så rabbla rabbla)

    Galenpanna (Enkel spelidé men skoj! Du är en person och en plats och ska genom olika frågealternativ få hjälp (???) av de andra spelarna att lista ut vem och var du är)

    Alfapet (En klassiker som aldrig går ur tiden)

    Cluedo (Lista ut med hjälp (??) av dina och andras frågor vem som egentligen genomförde mordet på herrgården...och vilket vapen som användes)

    Rappakalja (Underbart spel som ju nu kommit i en ny och roligare variant. Förutom att förklara ord ska du även tala om vad filmen med den konstiga titeln handlar om, vad förkortningen betyder och komplettera lustiga lagar.)

    Tribond (Du får tre ord och ska tala om vad de har gemensamt. Vad är t.ex den gemensamma nämnaren för apelsin, vitlök och Einstein? ;))

    Risk (En annan klassiker som aldrig är fel :) Erövra världen!!!)

    Orangino (Ett ganska spännande spel OM ni känner varann mycket väl. Man vinner poäng genom att veta mycket om sig själv och sina motspelare inom olika områden. Du får ett påstående (t.ex "Jag är lugn i stressade situationer) och ska med dina kort visa hur bra det stämmer överens med hur du är (1-5). Om någon eller flera av dina mot(med?)spelare visar samma siffra som du vinner du poletter :))

    Kommer inte på fler nu... Ett spel som jag inte provat men gärna skulle ha *hintar till svägerskan som läser här ibland* är Party&Co...ett kombinationsspel med charader, teckning, frågesport... :) Verkar skoj och har fått höga betyg!

  • Tean
    Äldre 22 Dec 12:24
    #0

    Tack snälla för alla förslag! Ska nu ut och reka i spelterrängen. Wish me luck, det lär ju vara lätt stressat där ute...

  • frulan
    Äldre 22 Dec 14:55
    #0

    Vi älskar alla spel

    Rapido är skitkul! Som Pictionary, fast man har lera i stället för att rita.

  • Forsfo­rs
    Äldre 22 Dec 16:52
    #0

    ÖL-spelet kan vara roligt i rätt sällskap...

  • Georgi­na
    Äldre 22 Dec 22:50
    #0

    jag har själv aldrig spelat det, men tror att Värsta språket-spelet måste vara jättekul!

  • KUS
    Äldre 25 Dec 19:49
    #0

    Har köpt ett nytt spel, Absolut överrens! Det är väldigt kul. Gillar oxå Lika som bär, enkelt och snabbt där man kan vara flera.

  • hartep
    Äldre 25 Dec 21:06
    #0

    sambon fick upwords i julklapp. det är som scrabble ungefär, men man kan bygga ord på varandra. det är jättekul (i alla fall så länge jag vinner)!

Svar på tråden Tips på spel?