• l-l l-l

hurghada nu?

Hej! har en liten undran om hur det egentligen är att åka till Egypten (El Gouna+Luxor)i Januari.På resebyrån sägs det att vädret är helt ok, stämmer det?
    MVH/HH

• Svar på tråden hurghada nu?
  • yrvädret05

Hej! Jag var i Hurghada i början av februari för några år sedan och om dagarna låg vi på stranden, kanske 25 grader. Vi tog inte många dopp i havet då vattnet var kallt, vi åkte däremot med badbåt en dag då vi tog en rejäl snorklingstur, så det handlar väl om att vänja sig. På kvällarna var det dock rätt kallt, så ta med jacka och längre kolar/byxor. Egyptierna gick omkring i vinterjackor!!

• aa_s_a

Jag skulle inte åkt dit överhuvudtaget. En klasskompis var där för ngn månad sen och hade en riktig mardrömsresa! Hon sa att hon kommer aldrig åka dit igen..

• Elinore

El gouna är superfint och jag tycker absolut du skall åka dit..vi var där i februari..det var 30 grader varmt på dagarna och lite kyligt på kvällarna..ta med en varm tröja och långbyxor, så slipper ni frysa... (kom ihåg att i öknen e det svinkallt på natten)

Lycka till!!!

• Texas

aa_s_a vad hände din kompis?

• fjunis

Hejsan!
    Jag har varit i Egypten två gånger, en gång i december månad och en gång i februari månad.
    Kan blåsa lite svalt när man ligger stilla på stranden och precis som de andra tjejerna säger så är det lite kyligare på kvällarna, så långbyxor och en lite tjockare tröja är att rekomendera.
    Jag har gillat Egypten båda gångerna jag har varit där.
    Ta gärna guidade turer till sevärdheterna så som pyramiderna, museet i Kairo och konungarnas dal, väldigt intressant.
    Trevlig resa vart det än bär av!

• aa_s_a

Texas: Hon blev magsjuk där nere trots att hon bara åt på rekommenderade ställen. Fick ingen hjälp från hotellet alls. De ville bara mjölka ur pengar från dem. Fick inte ens lite te utan allt skulle de betala för. Hade man pengar kunde man få vad man ville. De fick till slut kalla på läkare.

En familj på deras hotell blev av med sina pass, hotellet sålde de till ryssar. Mamman fick då åka hem till Sverige med barnen medan pappa fick åka till Kairo till svenska ambassaden.

Hon sa aldrig mer Egypten!

• blåsippa

Magsjuk kan man ju bli varsom helst om man har otur inte bara i egypten....

Om de sålde hotellet o de fick åka hem så antar jag att de ej åkt via någon seriös resebyrå o förbokat hotell?? För åker man med tex ving, fritidsresor osv så har de ju ansvar o då har man kontrakt med hotellen.Så hur åkte de?Vore intressant att veta.

• aa_s_a

Men man ska ju kunna äta på rekommenderade ställen tycker man.. Och i andra länder hade man fått hjälp från hotellen, men inte i Egypten. Där får man bara hjälp om man har pengar.. Hon var dessutom sjuk i flera veckor efteråt, kom på föreläsningarna men var helt "borta"..

De som blev av med sin pass åkte med ett nystartat företag, men hade bokat via katalog hemifrån ingen sista minuten resa!

• Elinore

vill bara tillägga att jag och min kille fick en massa hjälp av hotellet när vi blev sjuka...vi fick t.o.m magsjuketabletter, precis sådana de hade på deras pharmacia, helt gratis...fast vi erbjöd att betala för dessa..
    så jag tror att du skall åka ner själv aa_s_a innan du dömmer ut....

• blåsippa

Men vilket bolag åkte din kompis med???

Att man ska kunna äta på rek ställen utan att bli magsjuk kan ju faktiskt ingen garantera. De rek säkert de ställen som är bäst men det är ju ingen garanti.

jag har blivit magsjuk alltså matförgiftad i sverige på fin restaurang.

En kompis var sjuk flera veckor efter att vi ätit på en annan finare restaurang i Sverige. Hon var tvungen att söka läkare efter en dag för hon var så dålig, var dålig i nästan 2v.... Hon kan fortfarande känna av att hennes mage är mer känslig nu o då har det gått 2 år...Så man kan bli sjuk av mat var som helst. Räcker ju med att det är bakterier på ett sallads blad, att kycklingen ej är ordentligt tillredd osv.

men det är ju så har man otur å råkar ut för en massa tråkigt vill man kanske inte tillbaka men det gäller ju viket land som helst. Jag har haft otur i andra länder med magsjuka ,stölder o så men visst skulle jag rek andra att åka dit ändå. Att jag hade otur innebär ju inte att andra kommer att ha det automatiskt!

Så de allra flesta har det nog toppen i Egypten. Jag o flera med mej har nbara haft det bra där. Fint sdykvatten o härliga stränder.

• aa_s_a

Jag vet inte vilket resebolag hon åkte med. Jag ville åka till Egypten innan, men eftersom jag i princip bara hört negativt om det så ska jag tänka mig för en extra gång. (Åkte till Bulgarien, trots att jag hört en del dåligt om det och mycket riktigt, Bulgarien var skit också, om man nu inte vill festa och sola en vecka i sträck)..

Jag vet att man kan bli magsjuk överallt men av alla de jag hört varit där nere har kanske 2-3 personer klarat sig från magsjuka...

Elinore: då hade ni kanske tur, min klasskompis och hennes familj hade inte sådan tur och jag har hört andra berätta om samma saker.

• aa_s_a

Ska väl förtydliga det om Bulgarien (även om det är lite ot). Jag åkte ner där trots att jag hört en del negativt, ville själv se hur det var, men det negativa jag hört stämde. Kan inte förstå vad det är som är så bra med Bulgarien.. Så jag brukar inte döma förrän jag varit på stället men just nu är itne Egypten så lockande som det varit tidigare..

Dessutom är det väl itne så vanligt att man blir så sjuk av mat i Sverige att man måste få spruta...

• l-l l-l

Har man stora krav på hur resemålet man åker till ska vara måste man kolla noga olika alternativ, annars blir man med stor sannolikhet missnöjd. Vi hade bokat långresa i Mars(Chiang mai,Bali,Singapore)men då jag ska studera nu har vi kollat sista minuten. Kanarieöarna känns inte som ett bra alternativ, vi vill sola,vila & få lite kultur. Vi har nu bokat Mövenpick resort
    El Gouna,Egypten (uppvärmd pool då min sambos 17-åring under alla väder förhållanden ska kunna bada).Ducoral tog vi förra året, har köpt handsprit. Om sedan försäljare och andra är påstridiga får man ha med i beräkningen, tycker inte sånt ska hindra en från att se eller uppleva saker. Vi åker 8 Januari & det jag verkligen ser fram emot är trippen till Luxor. Är det någon som har några tips på annat man kan göra i El Gouna med omnejd blir jag jätte glad. Har förövrigt varit i Bulgarien (Nessebar)& tyckte det var helt ok.
    Ps skickar en tanke till alla katastrof drabbade, det är lite ofattbart vad som egentligen har hänt.
    MVH/HH

• Elinore

I-II-I

Jag bodde som sagt i el gouna.. man kan göra hur mkt som helst!!! vi tog en snorkeltur, och såg delfiner och sköldpaddor!!! svingod mat på de flesta restauranger oxå... vi åkte ut i saharaöknen på natten och såg i stjärnkikare..(coooolt) och fick beduinsk (de som bor i öknen) mat..supergott..(obs, gör era behöv innan öknen resan...den "toa" som finns i öknen gjorde mig illamående, då det som skall komma i toan låg utanför..*bbläääck*

Ha det superbra!!!

• aa_s_a

l-l l-l: Vi var i Nessebar och det var inget som tilltalade mig där.. Skulle vara så vackert och visst det var det väl, om man nu lyckades få en skymt av det vackra för alla försäljare...

• Miranda

Vi har bokat en resa till Egypten. Åker den 10 februari, och har hört mycket positivt om att välja tidpunkten jan-feb. Detta för att det inte är olidligt varmt då, utan man orkar vara lite aktiv och se saker (typ pyramiderna, gamla tempel o luxor). Vi åker först en vecka på Nilenkryssning och är sedan i El Gouna en vecka för sol, bad och dykning.

Vad gäller att bli dålig i magen så är det oftast inte maten man blir sjuk av, utan andra saker man tar i, typ pengar. Därför rekommenderar de att man har med sig desinfektionsmedel eller våtservetter med bakteriedödande medel och tvättar händerna ofta! Ett annat tips är att hålla sig till kolsyrade drycker, även när man borstar tänderna Detta för att egypterna ibland återfyller flaskor med kranvatten och kallar det för bordsvatten. Kolsyrade drycker är det svårare att "fuska" med. Ingen is i drycken heller förstås!
    Blir man magsjuk så är det ju omöjligt att säga vad som har gjort en sjuk!

aa_s_a
    Tråkigt att din kompis blev så illa behandlad i Egypten! Och framförallt att det håller dig tillbaka från att resa dit! Själv kommer jag att dricka Dukoral innan jag åker + (enligt resebyråns rekommendationer) ta en "hutt" varje morgon av "Fernet branka" (ej alls säker på stavningen, men något liknande hette det i alla fall). Skall visst ta kål på alla bakterier säger de. Och blir man magsjuk i Egypten så är det bästa att dricka deras egna "häxbrygder" då vår medicin inte alltid biter på deras bakterier!
    Vi åker med ett välrennomerat reseföretag och blir vi sjuka/blir av med pass eller något annat, tvekar jag inte på att de hjälper oss så gott de kan! vänner till mig som varit i Egypten säger även att personal på hotellen är mkt måna om sina gäster, eftersom turimen håller på att bli deras viktigaste inkomstkälla, att de verkligen ställer upp och hjälper till med vad man än kan behöva!

Vi längtar nästan mer till vår resa än till själva bröllopet! Speciellt dykningen ser vi fram emot!

• aa_s_a

Miranda: Man kanske ska våga sig på det åändå eftersom många verkar ha haft en bra upplevelser trots allt.. det är väl dock inte överst bland mina "önskeresor" just nu...

• Miranda

Förstår dig! Skall försöka återkomma till tråden med mina upplevelser sedan. Hoppas jag är lika optimistisk då

• Tjoho

Har just hittat denna tråd och blev jätteglad, funderar nämligen också på Egypten som bröllpsresa.

Vi skall visserligen åka i augusti (varmaste månaden). Någon som åkt i augusti? var det outhärdligt?

Vilket resebolag åkte ni med?? Vi funderar på Ving och hotell grand resort.

Jag undrar även om ni som varit i Egypten tyckte att försäljare var ovanligt påflugna, har hört att de blir väldigt sura om man bara tittar och inte köper något??

Hoppas, hoppas någon vill svara på alla mina frågor, det här med bröllopsresa är svårt.

• ålandsbrud

Hej! Kul att höra någon till som funderar på Egypten i augusti! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig för jag har inte varit dit men vi funderar också på att fara. Vi hoppas att det inte blir för varmt. Vi tänkte vara borta tre veckor varav en på Nilenkryssning. Vi funderar också på att åka med Ving.

Jag vill också gärna veta mer om det är någon som besökt Egypten i augusti.

Svar på tråden hurghada nu?