• Bröllopstokiig

Bred förlovningsring och smal vigselring?

Måste bara höra med er... Jag har en bred (6 mm) och ganska hög förlovningsring. Nu skulle jag vilja ha en smal vigselring, 2 - 3 mm med stenar (tycker att Engelberts alliansringar är så fina!) lika hög som förlovningsringen förstås. Min fråga: går detta för sig? :) Kan det se konstigt ut, obalanserat liksom?

• Svar på tråden Bred förlovningsring och smal vigselring?
  • Bröllopstokiig

Jättesnyggt att ha olika bredder.
    Min drömkomposition är som den min mamma har:
    Förlovningsring i rödguld som är 7 mm bred och vigselring 3 mm bred med rött & vitt guld med små nedsänkta diamanter....

Själv har jag inte bestämt mig än
    (min egen förlovningsring är 5,8 mm)

• Bröllopstokiig

Min vigselring är ungefär hälften så bred som förlovningsringen. När jag var och provade ringar sa de att vigselringen skall vara antingen lika bred som förlovningsringen, eller smalare.
    Jag hämtade min ring igår och det blev jättefint!!

• Bröllopstokiig

Om ringarna är lika i stil & form tycker jag absolut att de ska vara lika breda. Däremot tycker jag att vigselringen kan vara smalare/bredare än förlovningsringen om den är tillräckligt annorlunda i övrigt så att det blir en snygg kontrast.
    Håller i övrigt med Kristinom att rRingarna ser helt annorlunda ut på ens finger än på bild. Så: PROVA!!!

• Bröllopstokiig

Från början ville jag lika förlovnings- och vigselring, breda rödguldsringar på lite klassiskt manér. Efter att ha provat lite så önskar jag mig en smalare vigselring, med samma höjd och rundning, eventuellt i vitguld, men en nedsänkt sten i. Det var inte så dyrt som jag trodde, helt enkelt!

Egentligen är det väl bara att titta och prova, titta och prova. När personalen hos guldsmeden försvinner så fort man visar sig, så kanske det är dags att bestämma sig...

• Bröllopstokiig

Jag provade en hel del olika varianter men kände mig inte riktigt nöjd ändå, provade många smalare ringar för jag tyckte det skulle bli för mycket med en 5 millimeters förlovningsring + lika bred vigselring på mina små smala fingrar. Men så provade jag en 5 mm ring tillsammans med förlovningsringen och det såg jättenyggt ut på min lilla hand. Till slut gick jag ändå till en guldsmed och lät göra en som ska stämma i kupning och bredd med förlovningsringen för jag lyckades inte hitta något som stämde riktigt i höjd.

• Bröllopstokiig

Jag tycker att det kan vara snyggt med olika höjd på vigsel och förlovningsring. Man måste prova för att se om det passar sina fingrar och stil. Jag däremot ska ha en vigselring som är något smalare än min förlovningsring, det tycker jag är snyggast för att bryta lite, men som sagt ovan, smaken är olika.

• Bröllopstokiig

Sofia: "Min" guldsmed sa att man skulle akta sig för olika höjd på ringarna eftersom den lägre ringen då kan "gnaga" sig in i den högre (särskilt om det är olika typer av guld)

Bara som en varning...

• Bröllopstokiig

Gnaga? Hurdå menar du?

• Bröllopstokiig

Vet inte riktigt, jag är ingen guldsmed. :)

Jag fattade det som att den lägre ringen skaver mot den högre, så att den blir mer och mer sliten. Han sa oxå att om man har otur kan den "gnaga" (jo, det var så han sa) in till stenen/arna så att de blir lösa...

• Bröllopstokiig

Jag har 6 mm förlovningsring, kommer att ha en vigselring som "mellan-ring" på 3 mm och sen kommer jag att ha en ring på 5 mm längst upp som jag har ärvt! Det är snyggt tycker jag!

M.

• Bröllopstokiig

Jag ville först ha lika förlovnings och vigselring, men med en nedsänkt diamant i vigselringen. Eftersom jag bara ville ha en sten, så ville jag att den skulle vara rätt så stor. Därför var jag helt inne på att ha en bredare vigselring än min förlovningsring som är 5 mm bred (vilket jag tycker är väldans brett).

På mina små korvfingrar så får det inte plats 10 mm ring, det ser inte klokt ut, så jag började tänka om. I samma veva frågade jag min farmor vad hon hade gjort med farfars förlovningsring och om jag kunde få göra om den till vigselring. Hon blev jätteglad och gav mig även sin förlovningsring, eftersom hon tyckte att de var så smala och så tyckte hon att det hörde ihop.

Så nu ska en guldsmed löda ihop dem och sätta en rektangulär diamant rakt över dem, det kommer att bli skitsnyggt tror jag. Den ringen kommer bli ca 4,7 mm och förlovningsringen kommer hon att fila ner till 4 mm.

Mollie, hur får du plats med 14 mmm ring på fingret? Du måste ha rätt så långa fingrar.

• Bröllopstokiig

Jag har en bred förlovningsring och det kommer antingen att:
    1) bli en smal vigselring till förlovningsringen (funkar inte alls med två breda på mina ganska knubbiga fingrar) eller,
    2) så kommer jag att ha en bred vigselring och då att flytta på förlovningsringen till högerhanden.

• Bröllopstokiig

Ha ha... jag som trodde att jag kommit på nåt alldeles eget och unikt....

Min förlovningsring är 5 mm rödguld, aningen kupad, men inte så mycket. Vigselringen ska vara i vitguld, ca 3,5, och helt rak, i princip ingen kupning alls på utsidan (däremot på insidan för det blir bekvämare). I vigselringen ska vi sätta ca 10 naturfärgade diamanter i rak linje, jämt utplacerade runt om hela ringen.
    Dessutom ska hon slipa till min förlovningsring så att den blir lite rundare för att ta fram kontrasterna ännu mer vitt/rött, rakt/kupat.

Kör på olika bredd om du tycker att det är snyggt, och att det passar dina händer!

• Bröllopstokiig

Min förlovningsring är en helt rak 4mm bred guldring och min vigselring har vi låtit en guldsmed göra efter min idé så den är också rak, 3mm bred med 3 st, 3mm breda fyrkantsslipade diamanter som sitter nedsänkt med 1-1,5 mm guld emellan. Den är lite högre än förlovningsringen men det syns knappt. Tycker att det blev otroligt fint.

Så jag tycker gott att dun kan ha en smalare vigselring!!

Annika

• Bröllopstokiig

jag har 2 ringar redan på förlovnings fingret en slätförlovningsring sedan en frieriring å så vigselringen så 3 ringar kommer jag ha efter vigseln så min vigselring kommer att vara mycke smalare
    smaksak...

Svar på tråden Bred förlovningsring och smal vigselring?