• maddis­en
    Äldre 29 Nov 10:16
    111533 visningar
    23 svar
    23
    111533

    fluconazol mot svamp

    Hej!

    Någon som provat Fluconazol mot svamp i underlivet? Tror att den är rätt ny, fick den istället för den dyra varianten av apotekaren.
    Jag är aaltid lite rädd för medecin och när jag läste biverkningarna trodde jag inte att det var sant! Har aldrig sett så många och konstiga biverkningar på samma gång! Okej, många var mycket ovanliga, men ändå... Det kunde vara biverkningar som aneroxia, (?!) gulsot, håravfall, kramper, onormala känselförminnelser (fattar inte ens vad det är), störningar i levern mm.
    Min fråga är i alla fall om någon tagit denna kapsel och i så fall om du/ni fick några konstiga biverkningar? Och om kapseln hjälpte förstårs.

  • Svar på tråden fluconazol mot svamp
  • blåsip­pa
    Äldre 29 Nov 10:20
    #0

    Jag har tagit en sådan för ett tag sedan.
    Fick ingen biverkning men blev av med svampen!

  • Keri
    Äldre 29 Nov 10:25
    #0

    Fluconazol är det verksamma ämnet i både tabletten Fluconazol och Diflucan, dvs de ger samma effekt.

    Mitt bästa tips angående biverkningar, läs inte den texten! Det är oftast extremt ovanligt att man får de "konstigaste" biverkningarna och det finns andra saker som spelar in än bara själva tabletten. Dessutom, kommer det in en anmälan om biverkan är de skyldiga att ta upp den. Börjar man läsa biverkningar så går man nog och känner efter extra noga om man kanske inte börjar känna av dem :)

  • Katrin­B
    Äldre 29 Nov 11:04
    #0

    Jag har ätit den i månader och kommer förmodligen att få fortsätta att äta den i månader till.
    Jag pratade med en expert som sa att Diflucan och Fluconazol har extremt liten frekvens av biverkningar och verkar angripa mycket lokalt just det de ska angripa.
    Hon tyckte inte att det fanns anledning till oro.

  • maddis­en
    Äldre 29 Nov 11:18
    #0

    Tack för era svar, då ska jag ta en; redan nu faktiskt :)

  • mirami­r
    Äldre 29 Nov 11:31
    #0

    KatrinB: äter du den hela tiden eller bara vid besvär?
    Jag brukar äta en per evcka tre evcor i sträck och sen göra uppehåll

  • maddis­en
    Äldre 29 Nov 11:51
    #0

    KatrinB och miramir

    Hur kommer det sig att ni äter flera? Trodde att man bara behövde ta en kapsel, sedan var det över. Fast det kanske beror på var man har svamp?

  • Keri
    Äldre 29 Nov 14:28
    #0

    maddisen, om man upprepade gånger har problem med svampinfektion så kan man bli satt på en kur där man skall äta flera tabletter i olika omgångar. Det är dock beroende på en läkares ordination, det normala är att man tar en tablett.

    Sen en sak jag kom på, du skrev onormala känselförminnelser och att du inte förstod vad det var. Jag äter migräntabletter (Maxalt) lite då och då, bland annat idag. Av desa får jag just den biverkningen. Det känns som huden är mer känslig för beröring, t.ex om jag drar av mig byxorna eller tröjan så känns det ömt, ungefär som det känns när man är förkyld. Ingen smärta, utan mer bara öm. Hoppas du förstår vad jag menar, det är alltså inget farligt eller konstigt. Man blir bara extra känslig i känselsinnet.

  • mirami­r
    Äldre 29 Nov 14:36
    #0

    eftersom jag har svamp ungefär 25 av 30 dagar per månad har jag blivit satt på sådana "kurer" tyvärr är det inte tillräckligt för mig alltid.. Måste ta till starkare medel eller nåt annat

  • f.d. Svart brud
    Äldre 29 Nov 18:01
    #0

    Flukonazol är samma sak som Diflukan, fast av billigare märke.
    En bra tablett om man plågas av svamp. Har man riktigt j*vliga infektioner som återkommer kan man behöva ta den som kur.

    Biverkningar som förekommit måste man ju ange i bipacksedeln. Ta en titt t ex på vanliga, receptfria Ipren, så får du se att det finns MASSOR av biverkningar av olika allvarliga grad där med... :)

  • maddis­en
    Äldre 30 Nov 19:39
    #0

    blåsippa

    Hur lång tid tog det inan du blev av med svampen, sedan du tagit kapseln?
    Aha, som när man har mens och blir extra känslig?

    f.d. Svart brud

    Hur länge måste man ta den kuren? hela livet, eller bara under en kort period?
    Jo, men på den här stod det verkligen massor biverkningar, har aldrig sett så många! Dessutom kan jag inte förstå hur aneroxa kan vara en biverkning, det är ju en sjukdom...

Svar på tråden fluconazol mot svamp