Inlägg från: ester |Visa alla inlägg
  • ester

Fickpengar, Sri Lanka + Maldiverna

Hej!

Var på bröllopsresa till Sri Lanka och Malidiverna i april och tyckte det var underbart! Vi bodde i Kalutara på ett hyfsat fint hotell med massor av god mat. Har tyvärr inga tips om Negombo. Innan resan tog vi två sprutor samt åt Dukoral. Med på resan hade vi Travello och Resorb förutom det vanliga som plåster, huvudvärkstabletter, etc.

Då bussresan från flygplatsen till hotellen är lång kan det vara bra att bunkra upp med varsin vattenflaska och lite att äta på om man blir hungrig.

Vi åkte också med Fritidsresor och nappade på deras utflykt till Kandy och höglandet. Hisnande busstur och en helt annan upplevelse av Sri Lanka med en mycket kunnig guide. Rekommenderas om ni vill lägga lite tid på kultur och lära er mer om Sri Lankas historia!

Tyvärr var turen till södra Sri Lanka inställd när vi var där, annars skulle vi ha åkt på den också. Shoppingturen till Colombo är nog också populär, man kan fynda både kläder och dvd:s till bra priser.

Man kan också hyra en tuk-tuk privat (själv tycker jag det ser livsfarligt ut) eller en chaufför med bil (brukar hotellet kunna hjälpa till med). Vi träffade ett par som betalade 20 USD per person för att åka till Kandy över dagen och då var vissa inträden inkluderade. Men det är en rätt så lång resa, så jag rekommenderar övernattning i Kandy.

Vill ni åka själva så tjuvkika på Fritidsresors program för att få inspiration, de har med det mesta som är intressant och sevärt.

Gillar man indiskt så blir man mätt. På vårt hotell hade de buffe varje dag med olika teman tex lankesiskt, kinesiskt, italienskt etc. Men det fanns alltid några lankesiska rätter att välja på. Maten är ju också rätt turistanpassad på hotellen, så man behöver inte gå och lägga sig hungrig.

Vi hade inte helpension eller all-inclusive, utan betalade för maten separat. En middag för två inkl öl till maten gick på cirka 130 kronor inkl dricks, på hotellet. Ölen kostade cirka 8 kronor (½ liter) och en drink cirka 15-20 kronor. En vattenflaska kostar cirka 4 kronor. Så vi är glada att vi inte åkte all-inclusive eller helpension! Passa på att frossa i all god frukt!

Glöm inte att ta med långbyxor till mannen, en del hotellrestauranger kan vara lite petiga med klädseln (inga shorts eller badkläder tex).

På fullmånedagar, sk Poyadagar, så serverar vissa ställen inte alkohol och en del affärer kan ha stängt.

Maldiverna var också kanonbra, men se till att ladda upp med pockets. Ibland kan det finnas lånebibliotek med pockets som folk lämnat kvar. Det ni behöver pengar till är glass och drinkar, samt det ni dricker till maten. Souvenirshop brukar finnas om det är en större ö, och där vi var kostade grejorna rätt mycket. Maten på Maldiverna var inte lika bra, tyckte vi.

Ja, du märker, jag kan skriva en hel uppsats om det här... Behöver jag återigen skriva att det var en fantastisk resa?!?!

Svar på tråden Fickpengar, Sri Lanka + Maldiverna