Fickpengar, Sri Lanka + Maldiverna
Hej!
Är det någon som har ett hum om hur mycket fickpengar man behöver för en vecka i Sri Lanka + en vecka på Maldiverna? I Sri Lanka har vi halvpension och på Maldiverna har vi helpension.
Hej!
Är det någon som har ett hum om hur mycket fickpengar man behöver för en vecka i Sri Lanka + en vecka på Maldiverna? I Sri Lanka har vi halvpension och på Maldiverna har vi helpension.
Hallå där...
vi var precis på Sri Lanka faktiskt. Helt underbar ö! Vi bodde i Bentota och eftersom vi kom precis i början av säsongen hade vi nästan beachen för oss själva. Det var mkt varmt där, så ta med er ordentligt med solcreme.
Vi hade också halvpension där och det kostar inte alls mkt. En öl kostar runt 10-15 kr. En lunch ligger runt 30-50 kr. Vin drack jag aldrig där. Det är inte mkt hålligång så man var mkt på hotellet, eller så får man gå till andra hotell. Fast det beror ju på vart man är också. Vart ska ni?
En rätt som ni absolut måste testa är Devilled beef eller valfri tilbehör, mkt gott!
Ska ni resa runt nått eller bara ligga stilla?
Oj vad roligt att få lite tips!
Vi ska bo i Negombo lite norr om Colombo. Vi hade tänkt att resa runt lite men vet inte riktigt vad vi vill/bör se.
Vad har de annars för mat? Fick ni några problem med magen? Vi hade tänkt ta ducoral innan vi far.
Fler tips?
Reste ni runt något? Vilket resebolag åkte ni med?
Nu börjar man längta!!! Har inte tänkt så mycket på resan ännu eftersom vi har vårt bröllop att planera.
Hej!
Var på bröllopsresa till Sri Lanka och Malidiverna i april och tyckte det var underbart! Vi bodde i Kalutara på ett hyfsat fint hotell med massor av god mat. Har tyvärr inga tips om Negombo. Innan resan tog vi två sprutor samt åt Dukoral. Med på resan hade vi Travello och Resorb förutom det vanliga som plåster, huvudvärkstabletter, etc.
Då bussresan från flygplatsen till hotellen är lång kan det vara bra att bunkra upp med varsin vattenflaska och lite att äta på om man blir hungrig.
Vi åkte också med Fritidsresor och nappade på deras utflykt till Kandy och höglandet. Hisnande busstur och en helt annan upplevelse av Sri Lanka med en mycket kunnig guide. Rekommenderas om ni vill lägga lite tid på kultur och lära er mer om Sri Lankas historia!
Tyvärr var turen till södra Sri Lanka inställd när vi var där, annars skulle vi ha åkt på den också. Shoppingturen till Colombo är nog också populär, man kan fynda både kläder och dvd:s till bra priser.
Man kan också hyra en tuk-tuk privat (själv tycker jag det ser livsfarligt ut) eller en chaufför med bil (brukar hotellet kunna hjälpa till med). Vi träffade ett par som betalade 20 USD per person för att åka till Kandy över dagen och då var vissa inträden inkluderade. Men det är en rätt så lång resa, så jag rekommenderar övernattning i Kandy.
Vill ni åka själva så tjuvkika på Fritidsresors program för att få inspiration, de har med det mesta som är intressant och sevärt.
Gillar man indiskt så blir man mätt. På vårt hotell hade de buffe varje dag med olika teman tex lankesiskt, kinesiskt, italienskt etc. Men det fanns alltid några lankesiska rätter att välja på. Maten är ju också rätt turistanpassad på hotellen, så man behöver inte gå och lägga sig hungrig.
Vi hade inte helpension eller all-inclusive, utan betalade för maten separat. En middag för två inkl öl till maten gick på cirka 130 kronor inkl dricks, på hotellet. Ölen kostade cirka 8 kronor (½ liter) och en drink cirka 15-20 kronor. En vattenflaska kostar cirka 4 kronor. Så vi är glada att vi inte åkte all-inclusive eller helpension! Passa på att frossa i all god frukt!
Glöm inte att ta med långbyxor till mannen, en del hotellrestauranger kan vara lite petiga med klädseln (inga shorts eller badkläder tex).
På fullmånedagar, sk Poyadagar, så serverar vissa ställen inte alkohol och en del affärer kan ha stängt.
Maldiverna var också kanonbra, men se till att ladda upp med pockets. Ibland kan det finnas lånebibliotek med pockets som folk lämnat kvar. Det ni behöver pengar till är glass och drinkar, samt det ni dricker till maten. Souvenirshop brukar finnas om det är en större ö, och där vi var kostade grejorna rätt mycket. Maten på Maldiverna var inte lika bra, tyckte vi.
Ja, du märker, jag kan skriva en hel uppsats om det här... Behöver jag återigen skriva att det var en fantastisk resa?!?!
Fler tips?
Vi åker till Maldiverna på fredag. Vi har också valt helpension. Jag antar att extras som drinkar och sådant bara är att sätta upp på hotelnotan så betalar man alla sådana extran då man checkar ut. Detta går säkert bra att betala med kort. Om man bokar utflykter och sådant via hotellet borde också detta gå bra att betala med kort. Jag tror inte att man behöver växla så jättemycket fickpengar.
Vi var på Sri lanka vid den här tiden för ett år sen och det var kanon. Vi bodde i Negombo, kalas bra.
Måste passa på och rekomendera en juvelerare som finns där. han var jättebra. vi gjorde min vigselring hos honom. Ek guldring med 6 vita safirer och 1 stor blå. Det kostade oss ca 1200 kr inte dyrt! så jag rekomenderar en tripp till honom. Ligger bredvid ett hotell som heter the beacj nu för toden tror jag.
Maten var bra, eftersom det är ett ställe där det oftast är halvpension brukar hotellen ofta ha buffé och de brukar variera mkt i asiatisk mat. Problem med maten hade vi inte direkt, förutom vanlig turistmage (lätt diare) men vi var försiktiga med allt vi åt. Åt inte några tabletter innan.
Åker ni på resa ska ni absolut ha med er myggmedel!!!! Vi åkte på en resa till KAndy och till olika plantager och till elefantbarnhemmet. Den resan inkl alla inträden, resan, hotell och frukost och middag kostade oss 500 kr per person.
Roligt att höra att någon har varit i Negombo precis dit vi ska fara. Det där med juvelaffären måste jag prova. Tyvärr har vi ju redan hunnit gift oss då och skaffat ringarna men man hittar säkert något annat fint.
Vicky 2005:
Vilket hotell bodde ni på i Negombo? Är det en strand som gäller eller finns det flera olika att välja på? Något mer att se där? Eller blir det att man får rör på sig? Något mer som är billigt att inhandla? Många frågor blir det :)
OK ska lägga myggmedel på minnet (har kvar sedan Thailandsresan så det gäller bara att komma ihåg att packa ner).
Jag tycker absolut att ni ska åka runt lite på Sri Lanka för att se mer av landet. Colombo och Kandy är två måsten, sen är det upp till er vad ni vill se - regnskog, kulturarv, berg eller stränder. Mängden fickpengar beror ju på hur mycket man tänker handla i Colombo
Men det finns bankomater (i alla fall i Colombo) och större affärer tar kort.
Kolla in www. infolanka .com/photo/
Milla1:
Vad rekommenderar du att man ska shoppa när man är i Sri Lanka? Något som är speciellt billigt?
Hej igen!
Det som är billigt är kläder (och skor/väskor), piratskivor (musik och film och spel), inredningsprylar och tyger, antikviteter, kryddor. Och restaurangbesök.
Ett givet ställe att handla på i Colombo är Odel, alla chaufförer hittar dit om ni åker på egen hand.
En liten varning utfärdas för att köpa vin eller apelsinjos, dessa måste importeras och är därför svindyra (i jämförelse med annat drickbart).
Tack för tipsen!
Vad roligt med kläder, skor och väskor, min stora last ha ha. Är det fina grejor eller mest skräp?
Nu är vi tillbaka från Maldiverna som var helt underbart. Vi hade som sagt helpension och betalade bara extra för dryck och aktiviteter. Dyk kostade ca 55 dollar per dyk. Öl ca 3 dollar, färsk jucie 4 dollar. Vi var där 1 vecka, två pers. Gjorde 2 dyk. Vi gjorde av med 500 dollar på en vecka.
Vad är det för valuta som gäller på Sri Lanka respektive Maldiverna. Vad är bäst. Växla hemma eller på plats?
På Maldiverna gäller USD, det bästa är att växla hemma, eller att betala med kort. På hotellöarna finns inga banker och att växla i receptionen är dyrt.
På Sri Lanka gäller lankesiska rupier (har jag för mig). Vi växlade från dollar på plats.
Del två...
Maldivernas valuta heter rufiya (?) men används bara av lokalbefolkningen. På hotellöarna är det enbart dollar.
Vad bra då vet vi. Är det inte bättre än växla direkt till lankesiska rupier istället för att gå via dollarn? Borde ju bli billigare istället för att växla två gånger? Kan man ta ut pengar på plats i Sri Lanka? När vi var till Thailand hade vi bara växlat en lite summa i Sverige och tog ut eftersom i vanliga uttagsautomater i Thailand. Funkade hur bra som helst.