Medlemmar i Viktklubben? SE hit!!
Någon mer här som är medlem i Aftonbladets "Viktklubb"?
Skulle vara kul att ha några att snacka med som också kör detta...
Kanske kan vi alla motivera varandra !?!
Skriv i denna tråd!!!!
//SC
Någon mer här som är medlem i Aftonbladets "Viktklubb"?
Skulle vara kul att ha några att snacka med som också kör detta...
Kanske kan vi alla motivera varandra !?!
Skriv i denna tråd!!!!
//SC
bellis.
vad är powerwalking?
Nightingale -
det var det jag menade, finns maten redan inprogrammerad som "1 styck" el "en skiva" el "1 port" så behöver man ju inte väga! :) Det gör inte jag heller. Men ibland kan man ju ta och provväga just "1 port", bara för att se vad som EGENTLIGEN är just 1 port, och inte det JAG förut tyckt var 1 portion... tex pasta. Kolla på spaghettipaketet så står det att 1 portion= 70 gram okokt. Den färdigkokta mängden spaghetti på tallriken ser definitivt INTE ut som den mängd jag själv tyckt vara 1 portion tidigare! Men mätt blir jag absolut, genom att lägga till lite mer grönsaker.
Citronen-
Powerwalk är en flashig benämning på att gå i ordentligt rask takt, så man blir riktigt anfådd och svettig! Med musik i öronen, veva ordentligt med armarna, och gå minst 1 timme åt gången.
Jag brukar svänga mig med detta uttryck bara för att mina vänner/släkt inte FATTAR att "att gå snabbt" är en alldeles uuuutmärkt träningsform som gör mirakel för kondition och fettförbränning. ;) De tror att man har varit på en liten trevlig promenaaad annars.. *suck*
Äntligen lite svar!
Men jag har fortfarande inte fått någon klarhet om de lägger sig i hur mkt man vill gå ner...
Hur ser dieten ut? Är allt tillåtet men i små mängder eller utesluter de ngt speciellt som tex atikinson som utesluter kolhydrater? Är det en metod som ni tror ni skulle kunna använda er av resten av livet?
Ähum, du får äta VAD DU VILL i vk, men du bör helst skriva in vad du äter i dagboken för att se kaloriintaget. Det är ingen DIET, det ska man absolut inte kalla det, utan det handlar om att få koll på hur mkt man äter och på de sk. dolda kalorierna. Vissa livsmedel inser man inte hur mkt kcal som de faktiskt innehåller. När man väl ser detta kan man välja smalare alternativ!
Nej de lägger sig inte i, såvida du ligger över 25 i BMI typ, man bör ju inte gå med om man ligger under 20 i BMI, vilket man kan testa på deras startsida.
När man registerat sig får man fylla i allmänna frågor som längd, vikt, hur mkt man vill gå ner och midjemått. Även om föräldrarna är överviktiga, de vill väl se om man har anlag för övervikt. Inte alls besvärligt är det!
På ovanstående uppgifter (det gäller att vara ärlig) beräknas sedan rekommenderat kaloriintag. Dessutom får man en "tallriksmodell" på hur mkt kolhydrater, protein och fett man bör äta varje dag.
JÄTTEBRA är det
Jag har gått ner 7,2kg sedan 29/11!
För att ta ett exempel så har jag insett hur mkt kalorier det finns i potatis, ris och pasta så jag har dragit ner rejält på det och tar mer kött och grönsaker istället. Sås använder jag inte alls kan man säga. Använder absolut inget margarin eller grädde i såserna iallafall. Vanliga pås-såser är det ju inte så mkt kcal i!
Men det funkar. Jag är sällan hungrig! Inte mer än jag var förut iallafall. Det har blivit lättare att hantera hungern, förut mådde jag jättedåligt när jag var hungrig, nu är kroppen van att få mindre portioner och klarar sig lättare utan mat längre perioder, förut var jag småsugen hela tiden, nu är kroppen nöjd efter varje måltid och mellanmål.
Jag är med i Viktklubben sedan knappt två veckor tillbaka och tycker att det är toppen. Har som mål att gå ner 10kr till att börja med. Satte ett riktmärke på 12veckor, kan bli lite snävt, men hoppas på att inte vara alltför långt ifrån.
Det går förvånansvärt bra den här gången. Var med en gång tidigare men då var det så otoligt segt att lägga in all mat så jag tröttnade. Nu verkar de ha uppdaterat systemet och det går förvånansvärt fort.
Ni som är med, vet ni om det finns restaurangmat med, har inte hittat någon, bara VK:s egna recept. Det är svårt att uppskatta själv tycker jag och skulle vilja ha någon riktlinje.
En sista fråga. Jag äter ganska mycket avokado och när jag gör det så blir det alltid väldigt stor andel fett den dagen, är det någon fara tro? Äter jag en halv till en avokado kan jag ju inte äta något annat fett alls den dagen.
----inte min tur än:
Jag tror inte de bryr sig så länge du inte hamnar på långt under BMI 18 förstås.
Nä restaurangmat är inte med så mkt, men det beror ju på att innehållet i alla maträtter är så individuellt för varje restaurang, och det är ju omöjligt att veta! Men man får helt enkelt uppskatta mängden och innehållet, jag brukar ta i i överkant när jag är på restaurang och det går ju bra, dessutom, unnar man sig en finmiddag en gång så spelar det ju ingen roll om man så får i sig 4000kcal. Bara det inte är flera gånger i veckan!
Jag menar, man vet ju ungefär vad man ätit, gräddsås, tex, man kan ju ta "vanlig" gräddsås och dubbla portionen tex, för man får nog alltid räkna med att restaurangerna har i så mkt fett de bara kan för att det ska bli godare!!
Fiberberikad havregrynsgröt m äppelmos till frukost -som vanligt!
Banan och en proviva shot på förmiddagen
Pastasallad på pasta, fetaost, tomat och lätt majodressing till lunch
En dubbelbit Må Bättre-bröd (Fazer) med räkost (4 % ) på till mellis
En halv portion chokladpudding i mycket hungrig väntan på sambon och middagen...*fyyyyyyyyyyyyyyyyy på mig, men inte SÅ farligt med kcal faktiskt.. men DUMMA sambon som var tvungen att vispa ihop det igår*
En portion färsk torteloni m karljohansvampsfyllning, i fräs på olivolja, vitlök, färska tomater och harissa.. mmmmmmm
Uj, en hel till chokladpudding slank ner...*rodnar*
Har gått rask promenad idag på sammanlagt 35 minuter.
Summa sumarum har jag ÄNDÅ ätit 100 kcal för LITE idag.. jag ligger på typ 1600, och ska vara på 1700/dag.
Kram!
Jag är också med, men har bara varit i två veckor. Jag tycker att det funkar jätte bra. Följer inte deras recept till punkt o pricka för det funkar ju så bra med deras livsmedelsbank. Det var ju det svåra med viktväktarna att man var tvungen o köpa massor med böcker för att veta hur många points allt var. Själv har jag gått ned 2 kg på mindre än två veckor. Hurra! Och hade allt som allt tänkt gå ned 6. Så det kanske inte blir en sån lång resa där iallafall. Skönt att vara i form till bröllopet i maj. Lycka till ni andra också!
Jag har ett BMI på 25, så jag ligger precis på den övre gränsen för övervikt och jag trivs inte alls med att vara så här stor!
Äter just nu nästan inga kolhydrater alls! Äter en variant av atkins och då kan man äta feta såser etc. Men jag känner mig lite tveksam till om det verkligen är bra att inte alls äta kolhydrater samt att äta en massa fett. Vet att man behöver en viss slags fett för att gå ner i vikt, men jag känner mig lite osäker ändå på om jag gör rätt...Därför funderar jag på viktklubben!