• Laguna

Överförfriskad på sitt bröllop?

Hej!

När jag ser foto från olika bröllop så tänker jag alltid på att brudparet alltid har alkohol i handen (glas). vin, champange mm..

Det gäller kanske att tänka och räkna hur mkt man druckigt så att man inte helt plötlist är full.... Hade ju inte varit såkul precis...

Något som vill dela med sig av tips eller tillfälle då brudparet fått för mkt att dricka? Hur undviker man det eftersom alla vill skåla hela tiden (vatten?)

/Hanna

• Svar på tråden Överförfriskad på sitt bröllop?
  • annapanna1975

Ja, hjälp! Jag minns fortfarande med fasa ett bröllop för 10 år sedan. Min bror hade precis dött, och en av hans bästa komisar kom att stå mig och min mor ganska nära. Han skulle gifta sig 3 veckor efter begravningen, och vi hjälpte till med att baka tårta och servera etc. (Fattar inte hur det gick till, jag var ju fortfarande i chocktillstånd och grät halva tiden).
    I alla fall, brudgummen blev full och kom fram på festen, mitt framför ögonen på sin nyblivna hustru, och vrålade: får jag ställa in radion? och försökte tafsa på mina bröst!!!!!!!!!!!!!!!!

När brudparet kom hem efter festen hade grannens barn klätt in huset i papper. Brudgummen förlorade humöret och misshandlade bruden, som blev chockad och uppriven och tillbringade bröllopsnatten med att tröstas av sin mamma.

Jag kan också säga att äktenskapet höll i nästan 3 månader. Hon hann bli med barn, och det blev en söt liten pojke. Men jag tror inte att föräldrarna har någon kontakt...

• Laguna

Men oj, vilken tragisk historia. Jag blir själv ledsen när jag läser sånt fast jag inte känner personerna i fråga.
    Speciellt om din bror, beklagar.

Det måste ha känts knepigt och sorgligt för killen som precis mist sin vän. Men hur han kan gå från att vara ledsen till att misshandla sin brud är ju något helt annat...

JA det är svårt det där med alkohol... JAg har sagt till patrik att vi redan innan ska "bestämma hur mkt vi ska dricka". För jag vill verkligen inte att någon av oss ska bli berusade (inte han heller). Visst det är ju bara att inte dricka kanske några säger.... Mmm... vi får se, det blir nog bra . Vi får ta varannan skål med vatten !

/Hanna

• Dallandra

En av mina kompisar var på bröllop för några veckor sedan. Hon berättade att brudgummen blivit riktigt aspackad. Han ville aldrig lämna festen, han spillde ut rödvin på brudens klänning och var allmänt störig och stöddig...

Tja vad ska man säga?!?

• marian

Jag blev lite salongsberusad - ingenting farligt, bara glad - på mitt bröllop. Vilket i och för sig är lite lustigt, jag har en tendens att bli för onykter när jag väl går ut.

Och det är sant, alla vill ju skåla mest hela tiden. Mitt tips är att när du skålar, skålar du med vinet - men dricker vatten mellan skålarna. Och se för guds skull till att du inte börjar dricka alkohol på tom mage - även om det är nervöst (för det lär det vara, jag kräktes på min bröllopsmorgon) kan det vara en god idé att försöka få i sig föda mellan varven.

• Vinterbrud2004

Själv tillhör jag den lilla skaran som anser att bröllop och alkohol (eller högtider i allmänhet som tex jul och midsommar mm) inte går ihop.

Jag och min blivande kommer servera en brudskål efter vigseln men som kommer vara alkoholfri.

Däremot hade vi tänkt om vi skulle fixat festen själva att bjuda på en liten avec efter kaffet :)

Nu ska vi äta julbord som bröllopsmiddag på restaurang med våra gäster och har då skrivit rätt noga i inbjudan att vi bjuder på ett visst antal drycker (t e x öl, must, vatten. läsk på flaska) men allt utöver det samt all eventuell starkare alkohol än lättöl får de stå för och ta ansvar för själva.

:)

• fröken Dammråtta

Vi pratade om det innnan. I och för sig blir vi mycket sällan berusade ( ja, eller fulla kanske är ett bättre ord) Själv drack jag två glas vin och en punchs till kaffet. Min man skiftade mellan vin och mineralvatten hela kvällen!
    Man får helt ebkelt vara vaksam eftersom alla vill skåla med en!

• Marisia

Jag hade i stort sett ett glas i handen hela tiden under vår bröllopsdag, dvs från vi åkte från kyrkan efter vigseln till kl 01.00 på natten! Men lite koll på sig själv har man väl...vid skålarna smuttade man ju mest på det man hade i glaset. Viktigt att försöka äta under middagen, även om man är lite nervös. Min man körde samma taktik. Alla ville skåla i whiskey med honom när dansen började, men det var inga problem! Så all lycka!

• Ettolrach

Smutta, smutta, smutta och drick mycket vatten mellan alkoholklunkarna!

Man måste inte tömma glasen heller...

• Ejla

Man undviker att dricka för mycket på sitt bröllop på precis samma sätt som man undviker det vid alla andra tillfällen. Man håller reda på vad man dricker och känner efter så att det inte blir för stora mängder.

Jag har inte själv varit på något bröllop där brudparet drack för mycket, men en kompis som brukar spela på bröllop var nyligen på ett där bruden var försvunnen när det var dags att spela upp till brudvalsen. Det visade sig att hon låg utanför lokalen och kräktes. Måste varit ohyggligt pinsamt för alla närvarande.

• Linni

Hur full man vill vara på sitt bröllop är upp till var och en tycker jag, och naturligtvis även på vilken typ av bröllopsfest man har. Vi har alltid en riktig brakfest varje midsommar (men mycket alkohol...) och så ska vi ha även nästa år med den enda lilla skillnaden att vi gifter oss!

Personligen vill jag inte vara så full att jag inte minns något, mår dåligt mm, men nykter kommer jag inte att vara (undantag själva vigseln naturligtvis). Vi vill ha en riktigt rolig fest precis som vi alltid har på midsommar och vi kommer inte ha någon vett och etikkett som andra har på bröllop. Dvs ingen bordsplacering, inget den och den måste hålla tal mm. Vi ska ha en rolig fest och de som vill får dricka så mycket de vill och de som vill vara nyktra får vara det!

• EmmaPemma

Om man skall dricka fördrink, 3 glas vin till middagen, dessertvin, avec och sedan ett par drinkar i baren så är det ju praktigt omöjligt att inte bli lite salongsberusad. Men håller man sig till detta så blir man ju inte precis dyngrak. Särskilt som detta sprids ut över hela kvällen. Se till att äta ordentligt (drick inte mer än en fördrink). Drick rikligt med vatten mellan vinklunkarna. Man brukar ju säga att man skall dricka ett glas vatten för varje glas vin .

När du skålar kan du ju dricka av champagnen/vinet, men när du sedan äter och vill skölja ned kan du dricka vatten.
    Och när man skålar så behöver man ju faktiskt inte dricka stora mängder, du kan ju smutta lite på glaset bara.

Eftersom du t o m har tänkt på det här innan så kommer det säkert inte att urarta .

Usch, vilka tragiska berättelser en del har berättat här . Jag är glad att jag inte har sådana släktingar/vänner.

• Nyfiken gul , nu fru

MIN MARDRÖM!!

Min M2B är FÖR glad i alkohol o har inte den spärren som andra har att han känner när det är bra...

När han själv säger sig vara "salongsberusad" eller "lätt påverkad" då är han i själva verket packad som en död sill och är bara elak och dum och söker bråk....

Han är den enda som riskerar att bli full på bröllopet..

Vi ska ha välkomstskål och sen betalbar..

• Laguna

Nyfiken gul:

Det verkar verkligen som du har anledning till denna mardröm. Lite tråkigt att behöva vara SÅ olrolig, specci om han blir otrevlig och så.
    Kanske ni 2 kan bestämma (tumma ) på att ni knappt ska dricka något?

/Hanna

• iwanhoe

Varför inte servera alkoholfritt vin då och då till brudparet/de man är orolig för, kan be serveringspersonalen servera drickat ur karaff så ser ingen vem som får vad...

• Emilia

Kan man hantera alkohol så kan man... då blir man inte aspackad eller full på sitt bröllop.

Man får göra som på vilken fest som helst - dricka små klungar vid varje skål och ibland stå över och bara symboliskt föra glaset till munnen om det blir många skålar!

Salongsberusad är en sak... även om vissa kan bli väl flamsiga även då, men att bli full på en tillställning vore rent ut dåligt uppförande!

Så det blir inga problem tror jag när man själv står brud... men visst kan det vara bra att prata om det lite med sin blivande.

//Emilia

• Maria

Jo för mycket alkohol kan verkligen ställa till det...en kompis bröllop för några år sedan blev rena katastrofen - bruden var så full att hon spydde rakt över både sig själv och en av tärnorna - och lite senare började tre gäster att slåss så man fick kalla på polis ! Mycket pinsamt förstås. Jag har liksom aldrig fattat vitsen med att vissa vill dricka så mycket att de inte har någon koll på någonting - allra minst vid ett sånt tillfälle !

Naturligtvis får man själv bedöma om det finns någon risk för att någon får för mycket om man serverar alkohol. Man känner väl sina gäster någorlunda i vart fall. Tyvärr är det ju så också att vissa människor tycker att om det är fri bar så gäller det att verkligen ta chansen och bälga i sig så mycket som man kan! Så en fri obegränsad bar bör man nog undvika om inte man känner sina gäster riktigt väl och vet att det är riskfritt. Man får ju också tänka på risken att gäster kanske kör bil efteråt; alla är ju tyvärr inte smarta nog att inse det livsfarliga i den kombinationen.

• Forsfors

Varva med alkoholfritt och vatten,se till att äta ordentligt och bara smutta på alkoholen är väl det man kan göra. för min del kommer det att verka hämmande med alla släktingar närvarande vilket säkert kommer att göra så att jag kanppt vågar dricka (kan bara inte göra det med släkten, en STOR spärr där) och min fästman har diabetes så han brukar inte dricka alkohol.

• SagaDileva

Varken jag eller min blivande man dricker något. Min pojkvän vill ha ett alkholfritt bröllop men jag känner mig mer kluven. Jag är rädd för att människor ska känna sig stela och inte våga dansa till exempel. Har någon varit på ett bröllop där det inte serverades sprit? Hur var det?

• Ejla

SagaDileva, jag har varit på många alkohofria bröllopsfester och det har varit allt från jättetråkiga fester till det roligaste bröllopet jag har varit på någonsin. Det handlar nog mest om vad gästerna är vana vid och förväntar sig. De fester jag varit på som var jättelyckade, där var gästerna vana vid att umgås utan sprit.

• Genus

Jag tycker generellt sett att det ingår i uppfostran att kunna vara social och även att ha roligt utan sprit, det har jag fått lära mig. Om det är en bra sammansättning människor och positiv inställning brukar alkoholfritt vara hur kul som helst! Ju mer grundstark/trygg och harmonisk självtillitsfull en person är, desto mindre sprit behövs. Många vet inte var spärrarna går...jag kan personligen tänka mig att ha ett alkoholfritt bröllop, men det skulle nog inte alla gäster gilla, men det får vara måttligt då! Inget supande på vår stora dag...//G

Svar på tråden Överförfriskad på sitt bröllop?