• MsKingston

Sendrag, sträckningar och smärta !

Är det någon som vet VARFÖR man får sendrag ? Jag får det väldigt ofta och förutom att det gör ont är det fruktansvärt irriterande.

Och imorse fick jag en sträckning på baksidan av låret så nu kan jag inte gå normalt, och det gör ONT!!! Kan man få bort det på något sätt ?

Någon som vet ?

:o

• Svar på tråden Sendrag, sträckningar och smärta !
  • Lill Anna

Bäst mot senadrag är SALT!!
    Får du senadrag, ta salt på fingret och sug på fingret. Det hjälper garanterat!

• bluecat

Oj, såg inte att du hade frågat förrän nu..sorry.
    Jag vet inte om det heter exakt värmegel men det fungerar som en kylsalva fast tvärtom. Ska nog gå att köpa på apoteket tror jag. Kan höra med min man om du vill.

• MsKingston

Tack, men du behöver inte fråga. Om det finns på apoteket så kan jag fråga själv där.

Men tack iaf.

:D

• ztar

Lill Anna
    Vad har du fått de ifrån om jag får fråga? Låter som värsta huskusrmyten tycker jag!

• Lill Anna

ztar.. Min kära farmor.. Har provat det själv, det fungerar utmärkt.

• Leone

Jag har hort att sendrag kan orsakas av saltbrist (en massor berattade det for mig) sa det kan nog stamma att man ska slicka i sig lite salt!

Jag far sendrag nar jag ater for lite salt, sa jag har borjat salta maten lite mer nu.

Vattenbrist kan ocksa orsaka det for mig.
    Och en gravid vaninna berattade att hon fick sendrag om hon inte at tillrackligt med protein och mjolkprodukter... hmm... ?

• Spättan

God morgon Ms Kingston!

Hur står det till med benet idag?
    Bättre hoppas jag!

• MsKingston

Om sendrag har med saltbrist eller vattenbrist är det väldigt konstigt, för jag dricker flera liter vatten om dagen och äter en hel massa salt. Däremot får jag inte i mig mjölkprodukter så det kanske beror på det för min del.

Men "sträckningen" eller vad det nu var har gått över iaf, känns bara lite idag. Det är så skönt att inte ha ont längre.

:)

• Spättan

Skönt att höra!
    Välkommen till en smärtfri dag !!!

• MsKingston

Tack, man uppskattar verkligen att vara "frisk" när man precis har vart sjuk eller haft ont, som i mitt fall. Jag ska nog börja le varje dag jag får må bra i fortsättningen. Man glömmer så lätt...

:p

• Spättan

Precis så känner jag!
    För snart 2,5 år sedan så höll jag faktiskt på att "vandra hädan" i en vanlig men som de kallade den, gammaldags lunginflammation. Låg på sjukhuset en vecka innan de fick ordning på mig och sedan dess så är jag oändligt tacksam så länge man känner sig hyfsat pigg och frisk!

Man ska ta vara på sig så länge man har sig!

• Svejsan

När det gäller sendrag så hjälper kinin!

Låter farligt eller hur? Har man lindriga besvär så kan man dricka Grape tonic som innehåller kinin i förebyggande syfte!! Låter som en huskur eller hur? Vi hade en släkting som fick det tipset av en Läkare!!
    Min sambo som emellanåt får mycket sendrag har dock fått Kinin-piller från sin husläkare, så det fanns visst belägg för Grape tonic tipset. Iofs inte så nyttigt för tänderna att dricka läsk.

/Svejsan

• Spättan

Jag blev ordinerad Grape Tonic mot s.k. "myrkrypningar" i benen! Det är som Svejsan säger kininet i den som gör nytta.

• MsKingston

Myror i benen har jag gott om, tror nästan att dom byggt en stack ibland ;)

Hur mycket Tonic ska man dricka då ?

• Spättan

Mängd vet jag inte men när jag har bekymmer med det så ser jag till att alltid ha Grape Tonic hemma. Brukar dock hjälpa med en vanlig läskflaska - 33 cl.

Är det riktigt besvärande så brukar jag spola fötterna i KALLT vatten.

• Svejsan

Och skippa Ginen i tonic:en (även om det kanske blir en roligare "medicin" då...

• MsKingston

Jahaaaa....men det funkade ju. Fast jag fick ont i huvet dan efter istället ;)

Svar på tråden Sendrag, sträckningar och smärta !