• MsKingston

Sendrag, sträckningar och smärta !

Är det någon som vet VARFÖR man får sendrag ? Jag får det väldigt ofta och förutom att det gör ont är det fruktansvärt irriterande.

Och imorse fick jag en sträckning på baksidan av låret så nu kan jag inte gå normalt, och det gör ONT!!! Kan man få bort det på något sätt ?

Någon som vet ?

:o

• Svar på tråden Sendrag, sträckningar och smärta !
  • bluecat

Massage, eller värmegel hjälper för mig..
    men visst är det irriterande..

• Spättan

Stackars dig !!!!!

För "100 år sedan" köpte jag något som heter vetevärmare. Det är en påse med vete inuti som man värmer i ugnen eller micron och sen lägger man den runt nacken eller där du nu har ont, på benet.
    Jag får ofta s.k. nackspärr och mot den funkar den kanon!

Hoppas det går över snart !

• Spättan

Liniment eller tigerbalsam kanske kan göra nytta!!!

• MsKingston

Det kanske är dags att införskaffa sig lite sånt som tigerbalsam och liknande. Fast jag vet inte om det är en sträckning, det gör ont liksom från precis under skinkan ner till halva vaden. Och det gör mer eller mindre ont hela tiden.

Det är iaf tur att man jobbar på kontor så man slipper springa runt.

:)

• Spättan

Låter nästan som du gjort någon "dum" rörelse som sträckt till något i benet!
    Värme och vila + massage tror jag på!

Sitter också på kontor men slutar om 1 timme och 50 min. Jippiiiiii!!!!!!!

• gift liten sessa (fd lillsessan)

Vetepåsarna är underbara, bara lukten får mina muskler att slappna av...

• Ei saa peitää

Lite info om sendrag www.hj.egmont.se/HemmetsJ/Experter.nsf/LookupExpert/DOMO-522GVZ

Om jag ligger i sängen och håller på att få sendrag i vaden så är jag snabb som sjutton att ta tag i foten och liksom dra den uppåt mot mig. Då brukar sendraget släppa. Det gäller dock inte att vara för sent ute för då gör det så fasansfullt ont. Att försöka ställa sig på benet kan också hjälpa.

Det bästa efteråt tycker jag om man fått sendrag är att gå omkring och stretcha ut vaden. Då brukar det gå över efter ett tag men man får ju som nån form av träningsvärk.

Sträckningar däremot ska man nog inte stretcha bort utan där är det nog vila som gäller och ev. måttliga promenader.

• MsKingston

Jag brukar också försöka hinna dra tillbaka foten när jag känner att det är på väg, men som du säger...vilken otrolig smärta det är när man inte hinner. Fyyy...

Jag får försöka ta det lite lungt och inte springa runt så mycket. Får hoppas att det "släpper" så småningom.

Tack för alla svar :)

Spättan
    Vad har du för lyxtider ??:p *lite avis*

• Spättan

Ms Kingston:
    Får väl erkänna att jag faktiskt har riktiga "lyx-arbetstider". Jobbar 8 - 14 mån - fre!!! Märks dock i plånboken men trots det så kommer jag nog inte att jobba mera. Har 2 barn, man, hus och marsvin som jag gärna ger resten av min tid! Känner mig väääldigt priviligierad som har möjligheten att ha kortare arbetstider och är det lyxigt? - JA ABSOLUT!!!!! Att jag dessutom trivs med mitt jobb gör ju inte det hela mindre lyxigt!

Var rädd om ditt ben Ms Kingston !

Svar på tråden Sendrag, sträckningar och smärta !