• maddisen

ALLA mina kläder krymper!

Nu måste jag veta en gång för alla om detta är normalt! Varenda klädesplagg som jag köper krymper nämligen i tvätten. Det är snart ingen idé att köpa nya kläder, för de förstörs ju bara :(
    Tvättar nästan alltid mina tröjor i 30 grader fast de tål mer, men de krymper ändå! Nu, senaste tvätten, krympte en tröja i 100% bomull som egentligen tål 60 grader! Kommer dock inte ihåg om jag tvättade den i 30 eller 40...
    För ett tag sedan sa jag till min hyresvärd och de körde igenom maskinerna, men hittade inget fel. Verkar ju märkligt! Är det verkligen så att alla kläder ska krympa, även i 30 grader?
    Vad ska jag göra?! Ska jag säga till hyresvärden igen? Behöver verkligen hjälp med detta :(

• Svar på tråden ALLA mina kläder krymper!
  • maddisen

Signatur

Det är ju det som är så tråkigt. att behöva stå i butiken och prova ut kläder som inte har rätt passform, för att de kanske krymper i tvätten. Enligt många här ska det ju tydligen krympa. Vi kanske har fel på maskinerna båda två?

• Signatur

Tycker att det händer oavsett maskin och tvättmedel. Men jag vet inte, jag använder nästan bara bomullskläder och de kryper väl per definition?
    Det enda som inte krympt är mina linnekläder.

• marian

Bomull krymper vid de första tvättarna! Obehandlad bomull krymper ungefär tio procent medan behandlad bomull krymper mellan tre och fem procent. Självklart ska man inte köpa kläder som sitter illa eller är alldeles för stora, men man bör tänka på krympeffekten när man köper kläder. Undantaget är jeans, som töjs ut väldigt mycket vid användning (men som också drar ihop sig vid tvätt).

Att ylle krymper vid höga temperaturer beror på fibrernas struktur egenskaper. De absorberar mycket vatten och sväller vid höga temperaturer (de har fjäll som hakar i varandra när de är fuktiga, och dessa fjäll trycks ut när fibrerna sväller) - och därför filtas de. Bomull krymper på grund av dess förmåga att absorbera vatten MEN den tål väldigt höga temperaturer - till och med att kokas! Det rekommenderas till och med att bomull ska tvättas i höga temperaturer, eftersom fibrerna är smutsabsorberande.

Mina kläder krymper också, det är normalt. Men de har inte blivit så små att jag inte kan ha dem (om jag inte räknade med krympeffekten när jag köpte det, och därför köpte det för litet) och de töjs ut när man använder dem.

• Jotu

Kläderna kan krympa om man torkar dem i för varma utrymmen. Jag har kommit i kontakt med t ex torktumlare, torkskåp och torkrum med värmefläkt. Då är det ju viktigt att kolla hur varmt det är.

Jag har också kommit i kontakt med tvättmaskiner där man måste 0-ställa värmen, innan man väljer lägre temperatur alla fall. Det är ju inte kul om man råkar tvätta efter någon som har kört vittvätt i 90 och själv vill ha bara 40.

Vissa plagg som är märkta med t ex 60 mår inte bra av att köras i 30. Fast de brukar bli bra igen när man tvättar dem rätt igen.

• maddisen

Jotu

Hur kollar man om det är för varmt i torkrummet? Hos mig har det t.o.m. börjat lukta bränt, efter flera lagningar.

• maddisen

Ringde Hyresgästföreningen nyss och hon var så hemskt otrevlig :(
    De sa nämligen i en butik at kläderna kan krympa av de nya maskinernas hårda centrufugering. Ville därför höra med HYresgästföreningen först, om man kunde kontakta sin hyresvärd för att få ersättning för de kläder om har centrifugerats för hårt. "Det var det konstigaste jag hört", sa hon i en mycket otrevlig ton. Vi pratade lite till och hon fortsatte vara otrevlig. Det värsta är att jag aldrig kan stå på mig!
    Hon ska vara på Hyresgästföreningen! Trodde de fanns till för att hjälpa, inte stjälpa... Även om jag har fel, behöver hon ju inte vara så otrevlig, jag har ju inte gjort något.
    Är väldigt känslig och därför rätt ledsen just nu :(

• Caitline

Hur har det gått maddisen? Lyssna inte på otrevligt folk bara!Bättre att du kontaktar hyrsvärden direkt, törs du inte kan du väl låta någon annan ringa?

• maddisen

Caitline

Hej!
    Tack för att du bryr dig!
    Jag har inte kontaktat hyresvärden, känns så lönlöst. Har ju haft kontakt med dem tidigare, då körde de igenom maskinerna och sa att temperaturen stämde. Denna gång vill jag bara veta om centrifugering är för stark, hård eller vad man nu kallar det...

• Aniara4

Eftersom tråden är över 10 år gammal och ingen av de som har skrivit finns kvar (syns på att deras namn är svarta och inte går att klicka på) verkar det extremt osannolikt att du skulle få svar på det.

• Pess

Har inte läst igenom tråden, såvet inte vad andra svarat, men tidigare när jag hängde kläderna i torkskåp så krympte ALLT.

• Pess

Jaaaaha hoppsan hej, nu skriver jag i döda trådar igen.

Svar på tråden ALLA mina kläder krymper!