• maddisen

    ALLA mina kläder krymper!

    Nu måste jag veta en gång för alla om detta är normalt! Varenda klädesplagg som jag köper krymper nämligen i tvätten. Det är snart ingen idé att köpa nya kläder, för de förstörs ju bara :(
    Tvättar nästan alltid mina tröjor i 30 grader fast de tål mer, men de krymper ändå! Nu, senaste tvätten, krympte en tröja i 100% bomull som egentligen tål 60 grader! Kommer dock inte ihåg om jag tvättade den i 30 eller 40...
    För ett tag sedan sa jag till min hyresvärd och de körde igenom maskinerna, men hittade inget fel. Verkar ju märkligt! Är det verkligen så att alla kläder ska krympa, även i 30 grader?
    Vad ska jag göra?! Ska jag säga till hyresvärden igen? Behöver verkligen hjälp med detta :(

  • Svar på tråden ALLA mina kläder krymper!
  • maddisen

    Mastermind

    Satte upp lapp för längesedan, men ingen nappade. Bor ju nästan bara pensionärer här, de kanske inte bryr sig lika mycket...
    Kan tvättmedlet göra så att kläderna krymper?! Köper alltid billiga tvättmedel, kan det bero på det alltså? Vilka tvättmedel är att föredra?
    Tror inte det har emd vikten att göra ;)

    Monn
    Det hjälper inte att jag drar i mina tröjor, tyvärr...
    Jag vågar inte göra annat än att tvätta i 30 (vilket visserligen inte hjälper)

    höst05
    Va?!! Krymper det inte i 60?! Mina skulle inte finnas kvar då... Vad orättvist! Känns som att jag skulle få gå tillbaka med varenda klädesplagg jag har i så fall. Det borde ju bero på maskinerna.

    De har faktiskt tagit upp justd et du nämnde i PLUS :)

    Kan ju tillägga att maskinerna är nya och utbytta. Det var då jag började märka krympningen.

  • maddisen

    calice

    Hoppas det blir rent. Tvättar i alla fall inte underkläder i det ;)
    Mamma bor för långt bort och min mormor har samma hyresvärd och också fått sina maskiner utbytta, så det borde vara samma sak där, men jag ska testa.
    Nej, tumla vågar jag verkligen inte göra!
    Tycker också attd et är orimligt, och jobbigt :( Jag har inte så mycket pengar att jag kan ha engångströjor direkt.. Känns nästan som att jag har det nu!

  • maddisen

    Monn

    Jag hänger kläderna i ett torkrum med fläkt. Kan de krympa av det?

    Caitline

    Ja, det var riktigt konstigt faktiskt! Har du egen maskin eller tvättar du i en tvättstuga?
    Skulle tyvärr inte få plats med egen maskin.
    Får nog ta och prata med både grannar och hyresvärd, men jag tycker sådant är jättejobbigt!

  • maddisen

    Monn

    Tyvärr vågar jag inte det, är så rädd för sura expediter. Dessutom har jag nog inga kvitton kvar. (slarver) Jag är nästan säker på att det beror på maskinerna också, eftersom precis allt har krympt! Eller tvättmedlet eller vad det nu kan vara jag gör för fel...

  • maddisen

    Caitline

    Hihi, ja jag är säker på atd et inte får plats. Dessutom har jag en liten kisse, så kattlådan står där med. Även utan den hade det inte gått. Har inte råd heller...

    Jag pratar bara med en granne och hon gillar att prata, så jag kanske frågar henne :)

    Vi ska först testa med att köpa ett bättre tvättmedel och tvättta en kompis nya tröja som faktiskt är för stor. En del säger ju att d t kan bero på tvättmedlet. Jag brukar nämligen köpa det billigaste på ÖB. Mormor sa att kläderna kan krympa om man har i för mycket också.

  • maddisen

    Ni säger att mna inte ska tvätta i 30 p.g.a. färgen, men kan det även vara så dunmt att det krymper i 30 om klädesplagget är märkt med 40 eller 60?!

    Ska tvätta nu och köpte faktiskt VIA, men det står på paketetet att tvättboll ska användas. Är det viktigt?

  • maddisen

    Svart brud

    Inte på längden och jag blir inte större och större...

  • maddisen

    Signatur

    Det är ju det som är så tråkigt. att behöva stå i butiken och prova ut kläder som inte har rätt passform, för att de kanske krymper i tvätten. Enligt många här ska det ju tydligen krympa. Vi kanske har fel på maskinerna båda två?

  • maddisen

    Jotu

    Hur kollar man om det är för varmt i torkrummet? Hos mig har det t.o.m. börjat lukta bränt, efter flera lagningar.

  • maddisen

    Ringde Hyresgästföreningen nyss och hon var så hemskt otrevlig :(
    De sa nämligen i en butik at kläderna kan krympa av de nya maskinernas hårda centrufugering. Ville därför höra med HYresgästföreningen först, om man kunde kontakta sin hyresvärd för att få ersättning för de kläder om har centrifugerats för hårt. "Det var det konstigaste jag hört", sa hon i en mycket otrevlig ton. Vi pratade lite till och hon fortsatte vara otrevlig. Det värsta är att jag aldrig kan stå på mig!
    Hon ska vara på Hyresgästföreningen! Trodde de fanns till för att hjälpa, inte stjälpa... Även om jag har fel, behöver hon ju inte vara så otrevlig, jag har ju inte gjort något.
    Är väldigt känslig och därför rätt ledsen just nu :(

  • maddisen

    Caitline

    Hej!
    Tack för att du bryr dig!
    Jag har inte kontaktat hyresvärden, känns så lönlöst. Har ju haft kontakt med dem tidigare, då körde de igenom maskinerna och sa att temperaturen stämde. Denna gång vill jag bara veta om centrifugering är för stark, hård eller vad man nu kallar det...

Svar på tråden ALLA mina kläder krymper!