• Jennifer E

Saltvattensspray för håret?

Funkar det att koka ihop lite saltlösning hemma tror ni? Hur mycket salt/vatten ska det vara ca i så fall? Någon som testat?

Känns liiite snuskigt att ta havsvatten och onödigt att pröjsa 150 pix!

Eller vet ni någon billig spray?

Många frågor blev det!

• Svar på tråden Saltvattensspray för håret?
  • brudkronan

Blev galen av att inte få veta VARFÖR, så jag sökte och hittade den här små meningarna på elle.se, en frisör säger om saltvattenspray:

? Saltvattenspray binder ihop utan att tynga ned eller släppa taget om lockarna.

? D:fi har en grym saltvattenspray som heter Beach bum, 145 kr. Den ger fantastisk volym och struktur.

På en annan hemsidas forum säger någon om saltvattenspray:

- Det är en spray som gör håret strävare bra om man har lite kortare hår och som är mjukt. Tycker att det är super på mitt tunna hår får bra volym.

Tja, löste mysteriet för mig i a f. Jag är lockig, tänker nog pröva...

• Caitline

Jag såg nåt med saltvatten i på HM som kanske kostade runt 50 spänn, tror det var deras eget märke.

Hur håret blir om man sprayar det med Natriumklorid från apoteket vet jag inte, men det kostar 28 för en liter.Man kan ha det till att spola ögonen med och lite av varje..

Ingen som testat att göra eget till håret?

• Keri

När jag var och klippte mig sist fick jag tipset att använda en produkt som tydligen var baserat på saltvatten. Jag har ett hår utan fall som bara hänger utan liv, och hon tyckte jag skulle använda det för att få lite liv i det (plus att föna håret). Låter ju motsägelsefullt, eftersom saltvatten vid bad (i havet) torkar ut håret...

• Jennifer E

Jag ska svara, hinner ej nu. Om några timmar!

D:fi är superbra men kostar...

• Jennifer E

Jag använder sprayen för att jag tycker om när håret är rufsigt och lite strävt och mitt hår är egentligen supermjukt.

Ska spana in H&M's, eller testa lite rättare sagt!

Trevlig helg!

• ephedra7

Jag läste att man ska blanda ner 1teskedsalt i en vattenfylld blomspruta. det skulle tydligen vara jättebra. ska själv prova!

• Silje21

Om man vill blanda själv kan man ta en tsk pr 0,5 liter vatten, det bruker jag göra om jag vill skölja ögonen vid t.ex ögoninflammation. Det är bara viktigt att koka om man vill ha det så sterilt som möjligt, som när man ska skölja sår eller slemhinnor. Det funkar också bra att skölja halsen med under en halsinflammation eller förkylning. Det borde ju också funka i håret om man vill ha strävare hår. Det är ju gratis att prova!

• Jennifer E

Fick ett "recept" av Monn men det är hemma och jag är på jobbet! Återkommer! Annars verkar det ju vara två bra tips här ovan!

Har någon provat ngt av detta? eller över huvud taget att blanda saltvattensspray själv?

• Monn

Det silje beskriver är koksaltlösning. Alltså saltvatten som har samma salthalt som kroppen, bra när man ska skölja ögonen, näsan etc för det svider inte.

Saltvatten för håret tror jag ska vara lite saltare (som medelhavet ungefär). Jag har inte provat saltsprayer som man köper, men nu har jag provat mitt eget "recept" (koka upp en halv liter vatten tillsammans med tre msk grovsalt. Låt svalna och häll över i en sprayflaska). Håret blir väldigt strävt och mitt "bushår" blev definitivt busigare. Det gick väldigt lätt att sätta upp håret i alla fall, hårstråna hakade liksom i varandra utan att se klistriga eller sprayiga ut. Men själv vill jag helst ha mjukt och glansigt och spikrakt hår ;)

Lycka till! :D

• zera

spelar det nån roll om man sprejar det i vått eller torrt hår?

• Silje21

Monn

aaaaaah! Det tänkte jag inte på! När jag tänker mig om nu kommer jag ihåg att havet är ju mycket saltare än kroppens vätskor. Tur att det är fredag :)

• loppran

Det finns inget salt i saltvattenssprayen från H&M, utan den kallas så för att håret får lite den känslan som om man badat i saltvatten. Jag skulle inte experimentera själv med salt i håret, utan tycker nämnda flaska är klart prisvärd, och bra i både vått och torrt hår.

• Monn

Loppran, När man är utomlands "experimenterar" man ju en hel del med saltvatten i håret. Varför skulle man inte kunna göra det hemma?

Silje, jag hade i sprayen i blött hår för att det skulle "sprida" sig bättre. Jag tror inte det blir samma sak om man har i det när håret är torrt, men vad vet jag. :)

• loppran

Monn

Mitt hår blir risigt av "riktigt" saltvatten, därför vill jag inte experimentera utöver havsbadandet. :-B

• Anchie

JAg tycker H&Ms funkar utmärkt!! Dessutom är den ju billig...

/A

• Jennifer E

Både Monns och H&M's variant skall härmed provas! H&M's efter lön och Monns snarast om jag har salt...

• Monn

Loppran

Aha, då förstår jag. Mitt hår blir risigt av solen (när det blir solblekt), men saltvatten tål det :D

• Jennifer E

Jag ääälskar mitt hår när det är lite risigt! Efter en lång, het sommar med saltvatten och sol är det som bäst! Hatar däremot mitt hår när det är nyklippt, rakt och mjukt!

• Monn

Jennifer, ska vi byta? ;)
    Mitt hår är i och för sig ganska mjukt men jag ser ut som ett troll :D

Svar på tråden Saltvattensspray för håret?