• The Angel

** Är du för eller emot abort?**

Eftersom jag såg den intressanta diskussionen om dödsstraff så undrar jag vad ni tycker om abort?

Själv är jag emot abort. Jag tycker att det är mord, man väljer bort ett liv.."du får inte komma till denna värld pga bla bla bla"
    Kan i och för sig tycka att det är ok vid våldtäkt eller incest.

Vad tycker ni???

• Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**
  • Jema

Jag anser att det upp till var och en att avgöra om man vill genomgå en abort eller ej.
    Men att använda det som preventivmedel är fel.

Jema

• EmmaPemma

Oj, det är som bäddat för en livlig diskussion .

Jag är både för och emot .
    I dagsläget skulle det kännas fel att göra en abort (eftersom jag har ett seriöst och kärleksfullt förhållande, god ekonomi, bostad osv). Om jag däremot hade blivit gravid för några år sedan så vet jag inte hur jag hade tänkt. Vid våldtäkt och liknande tycker jag att det är en självklarhet att man skall ha möjligheten att göra en abort.
    Så länge aborten inte görs i ett alltför sent skede så tycker jag nog att det kan vara okej? Jag vet inte hur sent man får göra abort i Sverige, men själv skulle jag nog inte vilja göra en abort på en graviditet som gått mer än 2 månader.

• guldskimmer

NYCsvensk: Varför det finns hundratusentals hemlösa, misshandlade barn i världen? Ja det har nog många orsaker och den största tror jag är fattigdom.

Jag tror absolut inte att man löser problemet med alla hemlösa barn i främst tredje världen MED ATT ABORTERA BORT BARN I VÅR RIKA OCH EGOISTISKA DEL AV VÄRLDEN FÖR ATT "vi är inte redo för att få barn" "vi känner oss för unga" "vi vill inte ha det för barnet har down syndrom" "jag vill bli klar med mina studier först" osv osv. Det kallar jag själviskt!

Jag är övertygad om att det finns tusentals ofrivviligt barnlösa som väldigt, väldigt gärna vill adoptera ett barn. Grejen är att det är en hemskt dyr och omständig och långdragen process att adoptera ett barn.

Så, jag tycker att ditt svar var *ursäkta men* rätt så dumt och oigenomtänkt.

Jag förstår verkligen inte vad du menar med sambandet "möjlighet til abort" och "hemlösa barn". Hade det varit bättre att döda dom innan de föddes???

• K.C

GULDSKIMMER: Det är tydligt att du inte vet hur förvirrande och jobbigt det kan vara för barn som inte lever med sin ursprungliga familj. Det finns alltid undringar om sin biologfamilj, speciellt om man levt med dem under första åren.
    Och precis som NYCsvensk skriver - varför finns det då så många barn på barnhem runt om i världen???

jag tycker det är varje människas skyldighet att se till att barnet får en så bra tillvaro som möjligt - om alla gjorde det skulle nog världen vara en bättre plats. Alla barn har rätt att leva under bästa omstänigheterna man kan tänka och man ska veta att det är ofta barn som inte har det bra som växer upp och mår dåligt, blir kriminella etc.

• K.C

GULDSKIMMER: jag tror att NYC´s svar var på att det finns så många som kan ta hand om ett barn... Och frågan kvarstår då alltså: om det finns så många barnlösa - varför finns det då så många som saknar föräldrar??

Jag fattar inte hur du kan avfärda människor motiveringar till att inte vilja ha barn - man kan vara för ung, man kan ha för dålig ekonomi, man kan ha ett förhållande som kanske inte pallar en sån ansträngning. Har man då skyddat sig så förstår jag inte varför man 1. skulle behöva skaffa barnet och ge den ett kasst liv eller 2. gå 9 månader och sen lämna ifrån sig barnet och själv vara förstörd av tanken på att nånstans där ute...

• guldskimmer

K.C: Naturligtvis vill adopterade barn undra över sin biologiska familj. Men jag tror ändå att det är bättre att adoptera bort ett barn till en familj som älskar det och kan ge det en bra uppväxt än att döda det,

(och jag tror absolut att en familj kan ge ett barn en trygg, bra, harmonisk och fin uppväxt trots att det inte är deras biologiska barn)

Så ni menar att föräldrar som adopterar barn inte kan ge det en tillräckligt bra uppväxt??

• guldskimmer

K.C: men det är ju just det jag menar!! Man ger inte sitt barn ett kasst liv om man föder fram det och adopterar bort det till en familj som älskar det. Det är väl i alla fall bättre än att döda det!

• guldskimmer

Nej det är nog bäst jag ger mig för idag=) Blir så upprörd ibland bara :) Ännu en biverkning av att hänga på BT!

Vill avsluta med att jag fortfarande är EMOT abort, men det är naturligtvis upp til var och en.

Kram på er allihopa!

• K.C

SJÄLVKLART kan ett adopterat barn ha det bra i sin nya familj, vi har själva adoptivbarn i familjen, men det jag menar är att det känns helt sjukt att föda ett barn för att adoptera bort det om man VILL göra en abort. Är man emot så måste man få göra det valet.

jag ser det inte som mord eller att döda, bara. det känns såååå förlegat. det är trots allt inte ett liv som klarar sig eller är färdigutvecklat.
    jag kan till och med ifrågasätta det här skapandet av liv bara för att skaffa barn. tycker det är viktigt att folk tänker efter innan, det är trots allt ett liv man måste ta hand om.

• NYCsvensk

guldskimmer, K.C. sa det jag tankte. Om det finns folk som vill adoptera sa skulle det val inte finnas sa manga barn som far daligt helt enkelt.

Barn pa barnhem och pa gatan ar ju inte dar for att deras foraldrar kan ta hand om dem. De ar i stallet barn till foraldrar som har blivit tvingade att ga igenom sin gravididtet for att abort ar olagligt, eller har varit en finaciell omojlighet for dem.

Ja adoption ar en kranglig process som jag tror avskracker manga, (darmed inte sagt att adoption skall bli lattare, tycker det ar bra att det ar krangligt, halva min slakt ar adopterad och det var for lange sen nar det var mycket lattare, och de har lididt mycket pga dalig administration etc.), dessutom sa kan med dagens teknik aven anvanda konstbefruktning och diverse hormonbehandlingar for att kunna foda biologiska barn, sa jag kan tanka mig att de oonsakde barnen blir bara fler och fler.

Tycker absolut inte att abort ar nagot man skall ta latt pa, som jag sa sa skulle jag inte kunna gora det sjalv, (hur daligt mitt liv an var), men jag tycker det ar bra att det finns som ett val for kvinnor som kan leva med att gora det!!

Kan val aven tillagga att jag ar medveten om att jag inte ar bast pa att argumentera, har efter valdigt manga ar pa engelska glomt av hur jag skall uttrycka mig korrekt pa svenska, sa det kan bli lite klumpigt ibland!! Det bjuder jag pa dock!!!

Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**