• The Angel

** Är du för eller emot abort?**

Eftersom jag såg den intressanta diskussionen om dödsstraff så undrar jag vad ni tycker om abort?

Själv är jag emot abort. Jag tycker att det är mord, man väljer bort ett liv.."du får inte komma till denna värld pga bla bla bla"
    Kan i och för sig tycka att det är ok vid våldtäkt eller incest.

Vad tycker ni???

• Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**
  • ztar

MsKingston
    Precis, det är ganska lätt att säga si eller så då man aldrig uplevt det.
    Bra inlägg.

• Jennie med ie

Loka, utvecklats färdigt har man inte ens gjort då man föds....
    Redan kort tid efter att ett gravtest kan ge positivt slår hjärtat. Och kort tid efter det kan man tydligt urskilja armar, ben och huvud t ex.

• Loka

Jennie, ge dig !

Från vecka 10 kallas det inte embryo längre, utan foster. Vi kanske kan enas om att det innan är ben, armar osv. i utvecklingsstadie?

• K.C

Men man klarar sig inte. Alltså är man inte tillräckligt utvecklaf rö att kallas barn utan är mer ett foster. Sjävlklart är man hela tiden ett liv, men ett liv som förtjänar att födas till de bästa förutsättningarna. Kan man inte hamna i en bra familj som är glada åt ens nedkomst ska man slippa.

• Jennie med ie

Utvecklingstadie är det ju som sagt på olika sätt hela tiden ;) Kan vi enas om det?

Jag instämmer inte i att det i vecka 8+6 inte är en kropp men plötsligt i vecka 9+ (vecka 10) så är det det.

• Josefine_

"Men man klarar sig inte"

Vad är det man inte klarar? Leva utanför livmodern?

• Loka

Men det är den medicinska synen på utvecklingen av embryon till foster.

Utdrag från familjeliv.se:

Vecka 10
    "Fostret: Nu är embryoperioden är över. Moderkakan gör sig redo att ta över näringstillförseln. Det tar dock ett par veckor för moderkakan att mogna innan den kan överta gulkroppens funktion. Fingrar och tår är helt åtskilda och smaklökarna börjar bildas." (nerkortad version)

• Jennie med ie

Den medicinska terminologin kring gränsen mellan embryo och foster är ju en sak, men här diskuterar vi väl vad vi själva anser vara rätt resp fel ang abort och varför? Och inte ens den medicinska terminligon anger när det är en kropp resp inte en kropp.

Ang liv, ca 16 dagar efter befruktningen börjar hjätat slå, jag själv kan inte se en mycket tydligare bild av liv än ett slående hjärta.

• Loka

Jennie, jag ger upp !
    Vi tycker olika och det accepterar jag, hoppas du kan acceptera att jag är FÖR abort. Sen huruvida det ska kallas kropp innan vecka 10 eller inte, skiter jag faktiskt i.

Huvudsaken är väl egentligen att ingen ska behöva varken föda eller abortera någon mot sin vilja. Blir du gravid och är emot abort ska du naturligtvis behålla barnet, blir jag gravid och inte har möjlighet att behålla det måste jag kunna få välja abort, utan att kallas mördare!

Svar på tråden ** Är du för eller emot abort?**