• Lotte

Vegantårta?

Hej, jag undrar om någon vet hur man gör en riktigt god vegansk bröllopstårta? Både jag och min blivande är veganer, det brukar dock inte vara något större problem men nu när vi planerar bröllopet så känner jag att jag vill ju ha en riktigt smarrig och vacker tårta med GRÄDDE! Och det går ju inte...

Så finns det någon som har något alternativ? Tyvärr tycker jag att den vanliga sojagrädden smakar litegrann som välling, och dessutom tar det ju lite tid att vänja sig vid smaken på den. Jag vill ju att gästerna också ska tycka att tårtan är god. Hoppas nån har något tips.

Tack på förhand! // Lotte

• Svar på tråden Vegantårta?
  • Jennie med ie

Fru AN:s tårta funkar om man gör botten på de sätt som bl a beskrivs på min hemsida

• Lill Anna

Princesstårta med vegansk fyllning?
    Det går ju utmärkt att baka sockerkaka utan några ägg. Sylt emellan och vaniljsås på toppen under "täcket".. (blir självklart inte lika hög som en vanlig prinsesstårta, men lika god)..
    Vaniljsåsen kan ni kanske köpa färdig, oatlys vaniljsås är, mjölk och äggfri, men däremot kan den innehålla tex stabiliseringsmedel som är ickeveganska. Men det går väl att göra egen vaniljsås?

• Lill Anna

glömde lite......

Täcket går du själv eller så vet jag att det finns äggfri mandelmassa, jag åt sånt när jag var vegan för 10 år sedan (måste väl finnas idag också?)

Och nej Jennifer E, vit choklad innehåller alltid mjölkprodukter.

• Ornage

Tycker lite synd om dig Lotte. Hade också värsta problemen med tårtan. Men ville absolut att alla skulle äta samma tårta.
    Hittade genom kontakter en kille på ett konditori som lagade en jättegod och vacker tårta till slut. Bestod av mandelbotten(kanske innehöll den ägg, men det måste gå att göra utan), äpplen och överdragen med maräng som flamberats. Marängen gjorde att det nästan såg ut som grädde. Lycka till.

• bellis

En liten pain in the ass-reflektion bara.. är det inte alltid ägg i maräng...?

• depecha

Gör bara en glasstårta vettja. Men en massa spännande frukter o grejs på. Lite svårt att göra innan kanske = (

• Ornage

Attans, klart det är ägg i maräng. Jag hade ändå kraven glutenfritt, nötfritt och mjölkfritt. Och jag som har klagat på alla konditorer som klantar sig och föreslår "fel" saker.

• Lotte

Tack för alla tips tjejer!

Nu har jag bakat och ätit tårtor i två veckor, har säkert gått upp tio kilo

Än så länge är favvisen princesstårta, men jag har inte lyckats hitta recept på nån riktigt smarrig och tillräckligt fast vaniljkräm än.....

Jag fortsätter testa och kom gärna med fler förslag! (Och ztar....eftersom jag är vegan av ideologiska orsaker så kommer jag inte att erbjuda någonting annat än veganmat till gästerna!)

• miramir

borde det inte gå att göra en vanlig tårtbotten av sockerkakstyp (men utan ägg) och blanda kako i den. Sedan ha fyllning med hallonmousse eller mosae färska bär och överst ett lager med choklad (mörk choklad och cocosfett brukar bli lah´gom mukt och väldigt gott...)

ztar: jag ogillar sådana fördomar. du borde äta mer veganskt och inse hur gott det är

• vanessa

Någon slags lyxig chokladtårta kanske?

• mli_b

Nej, det är inte alltid ägg i maränger. Färdigköpta maränger innehåller inte ägg (åtminstone inte alla sorter). Det upptäckte jag när en annan person skulle köpa något till en äggallergiker och kom tillbaka med maränger. Personen var inte så bra på att baka så han hade mycket noga läst innehållsförteckningen på allt i affären. Själv hade jag aldrig kommit på idén att titta på maränger.

• pärlsocka

Vill bara lägga till att man kan göra "vispgrädde" av sojagrädde.. Visseligen blir det ganska fett, men smakar som vanlig.

Häll sojagrädde/sojamjölk i en bunke, vispa med elvisp på högsta hastighet och tillsätt veg. olja i en fin stråle tills den tjocknar. Smaka av med ganska mycket vaniljsocker så smakar det mums!

Lycka till!

Svar på tråden Vegantårta?