• Lotte

Vegantårta?

Hej, jag undrar om någon vet hur man gör en riktigt god vegansk bröllopstårta? Både jag och min blivande är veganer, det brukar dock inte vara något större problem men nu när vi planerar bröllopet så känner jag att jag vill ju ha en riktigt smarrig och vacker tårta med GRÄDDE! Och det går ju inte...

Så finns det någon som har något alternativ? Tyvärr tycker jag att den vanliga sojagrädden smakar litegrann som välling, och dessutom tar det ju lite tid att vänja sig vid smaken på den. Jag vill ju att gästerna också ska tycka att tårtan är god. Hoppas nån har något tips.

Tack på förhand! // Lotte

• Svar på tråden Vegantårta?
  • ztar

Tycker absolut att ni borde göra en tårta som ni äter och en annan till gästerna, om de inte är veganer.

Jag som ickevegan tycker att allt "veganiskt" (heter de så?) smakar apa, så om ni vill att gästerna ska gilla tårtan rekomenderar jag att ni gör en annan tårta till dem.
    Det är som du säger att det tar ett tag att vänja sig vid smaken....

• Johanna = en lat kock

det finns väl marshmallows som är veganska?

de kan man smälta och blanda med mosade bär så får man en vegansk mousse som är dundergod :)

• Ejlis

Något som innehåller vit choklad, är mitt tips. Jag har inte provat sojagrädde, men hur blir det om man vispar sådant och smälter ned vitchoklad till chokladnousse?

• Jennie med ie

Står ni ut med en grön tårta? *s* Kika på min hemsida då, om inte annat för inspiration kanske....

medlem.spray. se/jenpet75 (skriv ihop)

För övriga tips om tårtor och bakverk se vegan.nu

Jag bjöd på grön vegansk tårta när jag fyllde år och ingen tyckte det smakade apa

• Jennie med ie

Vit choklad innehåller väl oftast mjölk?

• Ejlis

Vad jag vet innehåller vitchoklad inte mjölk utan kakaomassa och socker och sådant.

• Ejlis

MITÅT!
    Enligt Arla så är det såhär:
    "Vit choklad är egentligen ingen choklad alls, för den innehåller ingen råchoklad. Det är en blandning av kakaosmör, mjölkpulver och socker."

Sorry!

• Tant Pernilla

Klart det måste finnas en vegantårta som är så god att alla gillar den!

Nu är jag själv inte det minsta vegetarisk lagd ens, men jag gillar tårtor...

Jag funderade på om det inte skulle gå att göra nåt med mandelmassa. Oftast blandar man ju mandelmassan med äggvita, men det måste ju gå att göra nåt som inte innehåller ägg.

Typ, mandelmassebottnar med en härligt syrlig fruktgele ovanpå. Gele gjord på sånt där gelesocker som är vegetariskt.

Det var bara lite spån...!

• Fru AN

Jag har en dotter som är mjölkallergisk och gör ibland följande tårta (funkar om man kan äta ägg):

Två sockerkaksbottnar (bakade på mjölkfritt margarin om man så önskar)
    Mellan dessa brer man t.ex. en smörkräm (gjord på mjölkfritt margarin) eller nån god sylt.
    Överst på tårtan brer jag ett tunt lager aprikospurè.
    Sen smälter jag mörk choklad i vattenbad och blandar i lite margarin (mjölkfritt) och brer över tårtan. Strösslar över strössel (finns ju t.ex. med hjärtan). Låt stelna.

Tada! En mjölkfri tårta! Kan också göras glutenfri genom att man byter ut vetemjölet i tårtbottnarna mot hälften potatismjöl och hälften glutenfritt mjöl.

• Tant Pernilla

Fast är man vegan äter man ju inte ägg, tyvärr...

Svar på tråden Vegantårta?