OT: Vuxendop?
Lånar BT lite i hopp om att prästerna här ska se detta...
Jag är född i en baptistsläkt och blev välsignad som nyfödd, men står mycket närmare Svenska kyrkan och tror på... ja, hela kitet, i princip. Men något baptistdop har ju aldrig blivit av förstås, eftersom jag aldrig har varit med i någon församling.
Det börjar nu kännas mer och mer fel att jag inte är döpt! Kanske inte skulle göra någon gigantisk skillnad för mig personligen, men nu är ju dopet ett sakrament och det känns konstigt att vara odöpt medlem i SvK. Dessutom vill jag ibland ta nattvard och tycker att det är jobbigt att stå där och fundera på om prästen egentligen inte vill ge mig nattvard osv...
Så jag undrar: Vart vänder jag mig för att bli döpt? Måste det ske i min "hemförsamling" (jag är nyinflyttad i Uppsala, och jag och mamma har pratat om att döpa oss båda två hemma i Stockholm)? Ska man gå igenom någon förberedelse inför dopet? Och, framförallt, måste man döpas inför församlingen på en gudstjänst? Jag tycker dopet känns som något mellan mig och Gud och skulle helst vilja döpas med bara prästen där. Att liksom "visas upp" inför en församling som man inte ens känner känns rätt jobbigt.
Tack på förhand.