• plainol

OT: Vuxendop?

Lånar BT lite i hopp om att prästerna här ska se detta...

Jag är född i en baptistsläkt och blev välsignad som nyfödd, men står mycket närmare Svenska kyrkan och tror på... ja, hela kitet, i princip. Men något baptistdop har ju aldrig blivit av förstås, eftersom jag aldrig har varit med i någon församling.

Det börjar nu kännas mer och mer fel att jag inte är döpt! Kanske inte skulle göra någon gigantisk skillnad för mig personligen, men nu är ju dopet ett sakrament och det känns konstigt att vara odöpt medlem i SvK. Dessutom vill jag ibland ta nattvard och tycker att det är jobbigt att stå där och fundera på om prästen egentligen inte vill ge mig nattvard osv...

Så jag undrar: Vart vänder jag mig för att bli döpt? Måste det ske i min "hemförsamling" (jag är nyinflyttad i Uppsala, och jag och mamma har pratat om att döpa oss båda två hemma i Stockholm)? Ska man gå igenom någon förberedelse inför dopet? Och, framförallt, måste man döpas inför församlingen på en gudstjänst? Jag tycker dopet känns som något mellan mig och Gud och skulle helst vilja döpas med bara prästen där. Att liksom "visas upp" inför en församling som man inte ens känner känns rätt jobbigt.

Tack på förhand.

• Svar på tråden OT: Vuxendop?
  • Jonatan M

Hej Plainol!

Du måste INTE bli döpt i din hemförsamling. Du kan döpas var som helst, även om det naturligtvis är fint med dop i den kyrka där man normalt firar gudstjänst (men det gör ju många i en annan kyrka än den man bor närmast).

En del församlingar har speciella vuxenkatekumat - "dopskola för vuxna". Ett tips är att ringa stiftet och fråga om de vet. Själv gick jag och "ensamläste" för dop och konfirmation hos en präst (döptes som 20-åring).

Du kan givetvis döpas i Stockholm.

Regelverket/god kristen ordning säger att man innan dop ska få förberedande undervisning om dopet och kyrkans tro, liv och lära. Det kan innebära ett par samtal - du är ju redan kristen, så det behöver antagligen inte bli så omfattande.

Nej, du behöver inte döpas inför hela församlingen. De flesta dop i SvK sker i särskilda dopgudstjänter utanför söndagens huvudgudstjänst.

Jag skulle säga att "minimiförsamling" vid ett dop - som inte är ett s.k nöddop -förutom baptizand och präst är ett eller två dopvittnen: välj ut någon/några goda vänner som du litar på! När jag själv döptes var det präst, min "gudmor" (som var mycket tacksam över att inte behöva bära fram mig), mina föräldrar, mina systrar och min mormor med - inga fler.

Naturligtvis är det synd att övrig församling inte får se något så uppbyggligt som när en vuxen människa döps, men det är inte livsnödvändigt.

Har du fler frågor så ska jag med glädje försöka besvara dem!

• marian

Det här är väl ett lite OT-svar, men: när jag jobbade som konfirmationsledare lät en konfirmand döpa sig. Det var en vansinnigt vacker och stämningsfull ceremoni, jag blev själv lite avundsjuk (jag blev nöddöpt som nyfödd).

Lycka till med ditt dop, jag är säker på att det blir en upplevelse att värdesätta i resten av ditt liv!

• Juvelia

jag är med i en frikyrka, blev döpt som 14 åring och minns det som nåt vackert, dopet som baby i svenska kyrkan minns jag ju naturligtvis inte, så jag är glad att jag lät döpas sen, mitt eget beslut, och ett minne för livet.

• Miranda

Jag blev "barnvälsignad" som liten och valde själv att bli döpt när jag var runt 15 år. Ett fint minne, och jag är glad att mina föräldrar lät mig ta beslutet om dopet själv! Vid samma gudstjänst var det kanske fem personer till som döpte sig, från början var jag annars rädd att det skulle bli för fokuserat på bara mig.

• plainol

Tack så mycket för svar, Jonatan och ni andra! Kul att höra att jag inte är den enda som döper mig när jag är gammal som gatan... alltså drygt 20... Är också precis som Miranda rätt glad att jag får ta det beslutet själv!

Juvelia, jag trodde att omdop mer eller mindre inte fanns? Men det kanske bara gäller vissa samfund. Får jag fråga var du är med? Inte för att bråka alltså, bara för att jag är nyfiken

• marian

plainol: Några församlingar praktiserar vuxendop av den enkla anledningen att de inte godkänner barndop - de menar att dopet ska vara ett beslut man tar som vuxen, inte ett som föräldrarna tar åt en. Ett par exempel på sådana frikyrkor är Betelkyrkan och baptistförsamlingar.

• plainol

Ännu mer förvirrad... är Betelkyrkan ett eget samfund? Trodde det bara var ett vanligt namn på kyrkor i baptistförsamlingar.

Gick in och kollade på deras hemsida nu, och där stod det att vissa baptistpastorer godkänner andra dop, medan andra förrättar nya. Jahaja.

• Forsfors

jag var på en kompis dop för kanske 5-6 år sedan, hon var då 14-15 år (inför konfirmationen tror jag att hon gjorde det) och det var bara jag, prästen och hennes mamma där, men det var jättefint. Hon döpte sig i ett mindre kapell i församlingsgården, så hon visadesd inte upp för någon församling och gjorde det inte heller med sina konfirmationskamrater.

• Magnus flikka

Inte för att jag är Juvelia, men jag vet att många frikyrkoförsamlingar KRÄVER omdop för att man ska få vara med där. Min kompis tex var tvungen att döpa om sig fastän hon blev döpt som liten, när hon ville bli medlem i pingstkyrkan. I andra frikyrkoförsamlingar kan det vara upp till en själv om man känner att man vill "ta egen ställning" till att döpa sig, alltså valfritt. Ett exempel på det är Centrumkyrkan i Sthlm, vars församling jag personligen tycker mkt bra om, trots att jag inte är med där.

• marian

Plainol: Nej, du har rätt, det var jag som uttryckte mig klumpigt. Baptister och pingstvänner praktiserar omdop i vuxen ålder, men båda är frikyrkor med fristående församlingar utan central organisation (dvs är inte episkopal) och därför kan olika församlingar skilja sig åt.

Svar på tråden OT: Vuxendop?