• snuttepuffan

preventivmedelsproblem

Jag har otroligt svårt att hitta ett preventivmedel som passar.

När det gäller hormonella så har jag provat Follimin (deprimerad, viktuppgång, acne), Desolett (fick fruktansvärda humörsvängningar) och nu senast Restovar (jag kan inte exakt sätta fingret på det, men det känns inte riktigt bra + att jag misstänker att jag nästan får abstinensbesvär den hormonfria veckan och lite mellanblödningar).

Icke hormonella metoder som jag provat är "säkra perioder" (mätte kroppstemp varje morgon och förde in i ett datorprogram) och kondom (det känns som att det blir för mycket friktion och gör nästan ont).

Kopparspiral är något jag funderat på trots mensvärk, men min livmoder är för liten... Tydligen har de mindre spiralerna slutat tillverkas.

Det känns inte som att det hjälper mycket att gå till barnmorska, de verkar helt enkelt bara gissa sig fram. Jag har ett recept på Exlutena ligger hemma och funderar på om jag ska prova...

• Svar på tråden preventivmedelsproblem
  • Monn

Lilac, vad menar du med att chansen att man blir gravid är otroligt liten?

• Lilac

Jag menar det jag skrev: risken att man blir gravid är ju rätt så liten. Det är något som min barnmorska talat med mig om och hur ser det ut när jag kan ha oskyddat sex (flera gånger om veckan) i två år utan att bli med barn. Antingen är jag steril eller så har jag haft tur.

• Forsfors

Lilac: ursäkta om jag är närgången, men jag blev nyfiken och hatar också kondomer har ni avbrutet då eller?

• Texas

Jag tror absolut inte på säkra perioder eller att risken/chansen att bli gravid då man kör oskyddat är så liten som Liliac skriver. De flesta jag känner som har slutat med piller har blivit gravida inom ett år.

• NYCsvensk

nano, p-ringen ar en liten gummiliknande ring som ar lika stor som den cirkel man kan gora om man satter ihop pekfinger och tumme, (om man inte har ofantligt stora hander vill saga!!). Kanske inte varldens basta beskrivning, men den ar inte sa hima stor och den ar tunnare ett sugror. Den stoppar man upp och sa sitter den dar.

Jag kande den nastan aldrig. Ibland nar man hade s*x kunde den komma ivagen lite, men det var inte sa himla farligt. Det gjorde inte ont, utan kandes bara lite konstigt. Under dagarna sa kandes den inte alls. Det gor ju inte tamponger heller, och den har ar ju betydligt smidigare och mindre an en tampong sa det skall inte kannas nagot.

Jag tranade ratt sa mycket, spinning, step, yoga och jag springer, och den ploppade aldrig ut eller sa!! Jattebra.

• Monn

Det finns väl knappt något säkrare sätt att bli med barn på än att ha sex utan skydd och bäbisar ploppar ju ut hela tiden dygnet runt så jag skulle nog inte säga att det är en säker metod!

Men visst, har man inget emot att bli med barn och ta hand om ett barn spelar det kanske ingen roll.

Jag skulle INTE rekommendera den "metoden" till par som absolut inte vill ha barn just nu.

• Lilac

Forsfors

Vi har inga avbrytna samlag. Det här har jag läst om "att bli gravid":

"När en frisk man och en frisk kvinna har ett oskyddat samlag är chansen att det blir en graviditet mellan två och fyra procent."

Och fler "krav" finns att läsa på:

www.infomedica.se/artikel.asp

Så ni förstår, det är inte så enkelt att bli med barn. Mycket är ren tur än annat. Det att jag kunnat ha oskyddat sex med min partner såhär länge utan att bli med barn är väl ett bevis på det? Dessutom så är det inte så ovanligt med ofrillig barnlöshet. Jag har läst att runt en tredjedel av alla par som vill få barn aldrig blir med barn.

• Suusaan

Jag har kopparspiral och har inte fått barn. Funkar jättebra! Mår mycket bättre än när jag åt p- och minipiller. Risker finns nog med alla preventivmetoder... man manipulerar ju faktiskt kroppen/naturen, och då tror jag inte man skall räkna med att man skall kunna få 110%-iga garantier att det är säkert.

• Jennie med ie

"När en frisk man och en frisk kvinna har ett oskyddat samlag är chansen att det blir en graviditet mellan två och fyra procent."
    Fast har man oskyddat samlag runt ägglossningen så är den statistiska sannolikheten att man blir gravid ca 20-25% om båda är normalfertila. Så SÅ himla liten är inte risken, i synnerhet inte man "inte ens" kör med avbrutna samlag.

• Lilac

Jo, fast man ska ha en j*kla tur om man råkar bli gravid precis på dagen då man har ägglossning. Inte ens alla de kvinnor som försöker pricka in denna datum lyckas så ofta. Hade det varit så lätt, då hade man väl inte behövt alla dessa ägglossningstester osv.

• Jennie med ie

Som sagt, det är vad statistiken säger. 20-25% sannolikhet vid oskyddat samlag runt ägglossningen (inte bara själva äggossningsdagen alltså) om man är normalfertil. Sen vad som gäller för den enskilda individen är en annan sak, det kan man normalt nte veta nåt om, en del blir gravida direkt ch en del ar det tid för... och alla är ju inte normalfertila heller men det vet man ju vanligen inte om förrä ma försökt aktivt ett bra tag. Oavsett så är sannolikheten tillräckligt stor för att det ska vara dumt att inte skydda sig ifall man absolut inte vill bli gravid...

Ang äglossningstester så är det bara en liten del av de som använder dem som egentligen _behöver_ dem.

• Monn

Och Jennie med ie förklarar allting så bra som vanligt! :D

• Jennie med ie

Hoppas då det framgår vad jag skriver med tanke på att så många bokstäver försvnner. Dumma tangentbord!

• Charlize

Funderar också på att byta från p-piller (Trinordiol 28) till något annat, där väl spiral är det första alternativet just nu.

Då har jag en fråga till dem som har spiral:
    Gick ni upp något i vikt? Och vilken spiral hade ni då?

Har en arbetskamrat som sa att hon gick upp 5 kilo. Det undviker jag gärna, fast det beror ju på vart de hamnar... :)

• Monn

Charlize, jag har hormonspiral. Enda nackdelen (förutom att det gjorde ont att sätta in den) är just att jag har gått upp i vikt.

Det har nog flera anledningar. För det första var jag inte alls beredd på att gå upp i vikt, då jag faktiskt gick _ner_ i vikt när jag började med p-piller. För det andra har jag en miniskelskada så jag har inte kunnat träna på 1,5 år. Det är först nu jag kan träna lite, men jag måste ändå vara väldigt försiktig (till en början i alla fall). För det tredje mådde jag väldigt illa av p-pillrena mot slutet och när illamåendet försvann började jag säkerligen äta mer mat också (däremot är jag inte alls sugen på godis längre, så maten och godiset kanske jämnar ut sig).

Jag tror inte man behöver gå upp nämnvärt om man är medveten om det. Det är bara att träna lite extra och äta lite nyttigare om man känner att kläderna börjar strama. Över lag tror jag dock att risken att man går upp i vikt är större med p-piller eftersom hormondosen är så väldigt mycket högre (min egna teori).

• Charlize

Monn:
    Tack för ditt svar. Det är väl så att alla reagerar olika.
    Jag hoppas att skillnaden inte ska bli så stor, mot att äta p-piller. Den skillnaden jag ser fram emot, som jag hoppas "drabbar" mig också är att sexlusten ökar...

Har nu fått en tid hos barnmorskan så får vi se vad hon säger.

• Monn

Min sexlust ökar bara mer och mer sedan jag slutade knapra piller! Det samt att jag hade ett sjuhelvetes humör var anledningarna till att jag ville sluta.

• Pling

Jag har använt en apparat som mäter tempraturen i fyra år och är kanonnöjd! Har tyvärr lite oregelbunden cykel så jag har ganska många "förbjudna" dagar men då kan man ju ha kondom eller hitta på nått annat kul. Innan dess provade jag vanliga pp men fick väldigt mycket mellan blödningar (pluss att jag glömde ta dom av och till) sen hade jag p-spruta i 1,5 år och blev i princip kemiskt kastrerad, absolut ingen sexlust, deprimerad och ont vid samlag... inget kul. Men med min lilla lady comp mår jag kanon!! Sök på Google på lady comp så kan ni läsa om den. Den är rätt dyr, men man ska ju ha den länge.
    /Pling

Svar på tråden preventivmedelsproblem