• snuttepuffan

preventivmedelsproblem

Jag har otroligt svårt att hitta ett preventivmedel som passar.

När det gäller hormonella så har jag provat Follimin (deprimerad, viktuppgång, acne), Desolett (fick fruktansvärda humörsvängningar) och nu senast Restovar (jag kan inte exakt sätta fingret på det, men det känns inte riktigt bra + att jag misstänker att jag nästan får abstinensbesvär den hormonfria veckan och lite mellanblödningar).

Icke hormonella metoder som jag provat är "säkra perioder" (mätte kroppstemp varje morgon och förde in i ett datorprogram) och kondom (det känns som att det blir för mycket friktion och gör nästan ont).

Kopparspiral är något jag funderat på trots mensvärk, men min livmoder är för liten... Tydligen har de mindre spiralerna slutat tillverkas.

Det känns inte som att det hjälper mycket att gå till barnmorska, de verkar helt enkelt bara gissa sig fram. Jag har ett recept på Exlutena ligger hemma och funderar på om jag ska prova...

• Svar på tråden preventivmedelsproblem
  • Forsfors

Det är bara tt hoppas på att de äntligen utvecklar ett p-piller för män, tydligen så hade de det förut, men de fick lite biverkninger (mådde lite illa) och då drog de naturligtvis tillbaka det eftersom biverkningar är exklusivt avsedda för oss kvinnor ( ärinte alls bitter och trött på att ha hela ansvaret, nej då )

• Monn

En vän till mig fick den mindre kopparspiralen insatt för bara någon vecka sedan, så nog tillverkas de fortfarande.

Har du testat pessar? När man fått in snitsen ska det vara helt okej. Känns inte som kondom kan göra.

Minipiller har ofta mindre biverkningar än p-piller, beror i och för sig på om det är gulkroppshormonet eller östrogenet du reagerar på. Jag klarar inte av p-piller men minipiller kan jag äta förutom att jag inte kommir ihåg att ta dem på samma tidpunkt varje dag. Men även där har det kommit ett nytt piller som man ska ta lika regelbundet som p-piller, men det är ett minipiller. Det är godkänt i Norge i alla fall och när jag åt dem höll de på att godkännas i Sverige också. Nu har jag hormonspiral, men om inte en kopparspiral får plats får du nog inte in en hormonspiral heller (de är något större har jag för mig).

Nu har det kommit en p-ring också. Det är en liten ring som man för in i sl*dan. Man byter den en gång i veckan i tre veckor och fjärde veckan får man mens. Hormonhalten är väldigt låg (som hormonspiral tror jag) och den ska tydligen vara väldigt bra för "känsliga" personer. Min kompis kompis var med i testgruppen och var helt såld och hon har haft problem med både p-piller och minipiller.

Sedan tycker jag faktikt att du ska gå till en gynekolog. Barnmorskor är ofta väldigt duktiga, men gynekologer är ännu duktigare. De har ofta mer koll på nyutkommna produkter (även om min barnmorska har stenkoll).

Lycka till i preventivdjungeln, det är inte lätt att hitta rätt!

• ulli_gulli

Hej!!

Jag lider av precis samma sak som dig!! Åt först follimin i 4 år, tappade sexlusten totalt, gick upp i vikt, men mest av allt var humöret det stora problemet...

Jag höll upp i ca ett år och då mådde jag så bra! Sexlusten var på topp å allt var bra. Men det blir så sjukt jobbigt att använda konom hela tiden så det slutade med att vi slarvade flera ggr.. Inte bra..

Jag provade då Mini-Pe i ca ett år, men jag mådde lika dåligt av dem... Så nu har jag slutat igen..

Jag får spatt, vet inte vad jag ska hitta på, håller med dig om att barnmorskorna aldrig kommer med bra tips! Jag ska kräva kopparspiral snart, men hört flera som haft stora problem med att dom växt fast å så...

Fram med preventiv medel för killar, haha!!! Kram

• Monn

ulli_gulli

Känner du folk personligen där spiralen växt fast? Annars är det ytterst ovanligt att det händer något över huvud taget. Det har hänt några gånger att livmoderväggen gått sönder av spiral, men det är då den har satts in för tidigt efter en förlossning. Efter en förlossning är livmoderväggarna väldigt porösa och känsliga och man ska vänta i tre månader (tror jag att det var) innan man sätter in en spiral.

En annan vanlig missföreställning är att man kan bli sjuk av spiral. På 70-talet gjordes en del tester av kopparspiralen, men det man inte gjorde då var att testa personerna för könssjukdomar. Har man klamydia (vet ej om andra sjukdomar är lika farliga) förs bakterierna med spiralen högre upp i livmodern och risken för att man ska bli steril ökar. Man kan ju som bekant bli steril av klamydia om det går för långt annars också, men risken ökar tydligen markant om man sätter in en spiral.

• ulli_gulli

Ja, eller det var en kompis mamma som berättade om när hon hade spiral... Den hade växt fast så hon fick en kraftig infektion av det. Så hon skrämde upp oss rejält och varnade oss för spiralen..

Men jag är riktigt arg på henne, för det lär ju vara en massa år sen det hände. Jag menar, det lär väl vara bättre nu förtiden? Jag känner att för mig verkar det inte finnas så många andra alternativ. Jag vill ju inte ha barn än på 5-7 år heller så det käns ganska lämpligt. Men egentligen vet jag inte så mycket om spiral, inga kompisar till mig har det, så jag blir glad om nån delar med sig av erfarenheten här på BT =)

Tack Monn! =)

• Forsfors

ulli_gulli: det kanske var som när min mamma fick reda på att jag åt p-piller och höll på gå i taket för det hade hon också gjort och det var ju jättefarligt...hon gjorde det på 60-talet och gyn sa att det var ungefär lika mycket hormon i ett enda piller då som i en hel karta nu...

Själv har jag tröttnat ur rejält på att hålla på och mixttra med hormoner, och annts skit i min kropp, så nu får det bli kondom tills det manliga p-pillret gör sitt inträde...suck...om det någonsin gör det...

• Monn

Jag har hormonspiral, jag know eeeverything ;)

Fråga på så kanske jag kan svara. Jag "forskade" ganska noga innan jag bestämde mig för just hormonspiral. Jag tog reda på fakta om olika preventivmedel och hade (har) en underbar barnmorska som svarade på alla mina dumma frågor.

• NYCsvensk

Jag anvande mig av p-ringen i over ett ar. Den var jattebra. Man stoppade in den och hade den dar i tre veckor och sedan sa tog man ut och den och fick lite, lite mens i en vecka och sen borjade man om igen.

Slutade bara for att jag glomde att kopa nasta manads, (har sa far man bara kopa preventivmedel manadsvis om man inte vill betala hur mycket som helst for att kunna kopa flera manaders piller, eller vad man nu har, at gangen!), men skall borja snart igen, (skall bara komma ivag till apoteket!!).

Har aven testat mini-piller, och vanliga p-piller, men blev jattkostig. Med mini-pillren hade jag antingen mens jamt, eller ingen mens alls,plus att min PMS blev annu varre. Med p-pillren tappade jag en ofantlig mangd har och sa blev jag uppsvullen och fick ingen sexlust och uttorkad.

Ringen ar jattebra, den kanns inte och jag behover inte tanka pa att ta nagot varje dag. Det ar jatteskont. S*x ar inte sa problematiskt. Ibland kanns den, men da ar det bara att flytta pa sig lite.

• nano

Jag tror inte att jag riktigt har fattat det här med ringen... Är det alltså rent bokstavligt en ring som man stoppar upp? Eller? Är den inte ivägen, isåfall? Och hur ligger den kvar? Och den är väl också hormonbaserad?
    *dum*

• Lilac

snuttepuffan

Har samma problem som du, dvs. inget preventivmedel som fungerar riktigt. Jag har ätit p-piller(Trionetta), men fick hemska humörsvängningar och oregelbunden blödning. Har haft en p-stav och den fick jag ta ut efter ett halvår, då jag blödde hela tiden. Kondom fungerar inte heller - de gånger vi prövat har det alltid slutat i att bägge två blivit avtända och så har det inte blivit något. Diskutterade med min barnmorska om det hela och då sa hon att jag antingen kan ha en p-dator eller en kopparspiral.

Kopparspiralen tyckte hon var lite för riskabelt och alldeles för smärtsamt för mig, då jag inte fött några barn. Hon nämnde också att det fanns mindre trevliga biverkningar - något som fick mig att backa direkt. Och p-dator är lite för dyr grej och så är det ju inte så säkert heller.

Så nu har vi haft oskyddat sex med min sambo i nästan 2år, utan att jag blivit med barn - fungerar utmärkt. Chansen för att bli gravid är ju så otroligt liten.

Svar på tråden preventivmedelsproblem