Inlägg från: Bröllopstokiig |Visa alla inlägg
  • Bröllopstokiig

Hur göra förlovningsdagen speciell?

Vi har haft ringarna klara sedan februari om jag ska vara ärlig, färdigt graverade och allt. Vi var tvungna att förminska dem eftersom vi båda hade köpt för stora ringar. Så kan det gå, men det var ju ett minimalt ingrepp som inte syns desto mera.

Nu försöker vi som sagt komma på var vi ska byta ringarna. Jag har läst om folk som bytt ringar på "jogging-turen", hemma, utomlands, ja lite här och var. Allt låter mysigt på sitt sätt. Visst skulle jag kunna tänka mig att slå på stort och åka till Paris. Men vill jag/vi verkligen det...

• Bröllopstokiig

Jag och min fästman förlovade oss hemma och det var väldans romantiskt! Det var planerat sen drygt en månad tillbaka.

Jag hade hintat ett bra tag att jag skulle vilja förlova mig, men han förstod ju inget (som vanligt när det gäller män? hihi), så när vi var i Paris på semester och hade köpt champagne, så frågade jag på kvällen vad när man kunde tänka sig dricka den. tjjaaa sa han.. "när jag fyller år?"

Jag lät honom tänka lite till, men lite fina hintar, sen sa han... "ahhaa!" Så vi beslutade oss för att förlova oss!

När ringarna sedan var beställda och klara, lagade vi en god middag, tände ljus, badade bubbelbad, drack upp champagnen och bytte ringar med varandra! Det hela var en väldigt romantisk kväll!

Så man behöver inte lämna hemmet för att få en härligt förlovningsdag! : )

/Lena

• Bröllopstokiig

Åsa,
    Paris är väl trevligt, oavsett om man ska förlova sig eller inte! Kan liksom inte bli fel!

Jag förstod inte att du inte bodde i Sverige så förlåt min okunskap i mitt första inlägg här.

• Bröllopstokiig

När vi förlovade oss åkte vi till Köpenhamn och sov på ett urmysigt hotell, den dagen köpte vi vin och ostar, kex champange och allt sånt gott, sen åkte vi iväg till en sjö...hittade en kvarglömd back som vi la en duk på...sen satt vi där och åt och förlovade oss. Det var ljuvligt väder och allt var romantiskt och pirrigt. Sen skickade vi sms till en del vänner.

Jag tror att det blir speciellt vad man än gör.
    Lycka till..

• Bröllopstokiig

Jo visst, dert är helt ok. Jag brukar inte säga att jag är från Finland, eftersom jag då brukar få förklara varför svenskan är mitt modersmål(för dem som inte vet att det finns finlandssvenskar som talar svenska mest hela tiden...osv.)

Men hur som helst så bär det nog inte av till Paris, av flera orsaker. Brist på pengar men framför allt TID! Ska man resa utomlands så vill man helst vara en längre tid och inte bara en weekend.

Möjligen skulle vi kunna tänka oss att komma över till Sverige, det går ju snabbt med båt. Hur låter det att förlova sig i Kaknästornet?

• Bröllopstokiig

Åsa - det går nog bra! Har faktiskt aldrig varit där uppe själv men det finns en restaurang där, har jag för mig! Så ni kan äta en bit i samband med ringbytet! Typ Kaknäs istället för Eifeltornet?

• Bröllopstokiig

Det var ju en trevlig parallell mellan eiffel och kaknäs *hihi*

Jag vet inte... jag vill bara att det blir en bra dag. Sedan måste man ju planera förlovningsfesten också *hoho*. Vi är tvugna att ha minst två fester, en här där vi bor och sedan en hemma därifrån vi kommer. Det är nog ett större problem egentligen eftersom vi inte har någon egen lägenhet där utan vi måste hålla festen, hos våra föräldrar eller alternativt på någon festlokal...

• Bröllopstokiig

Vi hade tittat ut ringarna tillsammans, men min blivande ville fria "på riktigt" så han hämtade ut ringarna en dag när jag inte anade något. När han kom hem sa att han ville gå ut en promenad vilket vi gjorde. När vi kommit fram till en mycket speciell plats föll han på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom. Självklart sa jag ja!

Sen gick vi hemåt, och då berättade han att han bokat bastun i vår förening. Den har takfönster och utsikt mot Djurgården, så det är riktigt läckert. Jag fick i uppgift att packa bastugrejer + snygga kläder och han smet iväg. Sen sågs vi i bastun och då hade han champagne och röda rosor. Sen bastade vi, drack champagne i fönstret och njöt.

Sen, inte nog med allt, fick jag vänta kvar i bastun och duscha, byta om och fixa mig i lugn och ro. Blev utrustad med mobiltelefon som han skulle ringa i när jag fick komma. Helt övertygad om att vi skulle ut på restaurang gick jag sen ner till vår lägenhet när han hade ringt.

Där var det nedsläckt, min favoritmusik stod på och i vardagsrummet hade han dukat upp en skaldjursbuffé med ostron, hummer, havskräftor, snäckor... Allt! Och ett underbart vin.

Allt hade han fixat i smyg och använt min brors kylskåp tvärs över gatan.

Det blev verkligen en förlovning att minnas!

• Bröllopstokiig

Hej Åsa! väldigt intressant läsning här tycker jag..

• Bröllopstokiig

hej igen Åsa! hmm.. ledsen för mitt tidigare inlägg, alltid ska jag fumla till det. :) Som sagt, så tycker jag det är väldigt intressant läsning här eftersom jag själv börjat fundera på förlovning med min pojkvän! men jag vill bara varna dig Åsa.. min syrra förlovade sig i kaknästornet och den restaurangen hällde maten i deras knä istället för på tallriken! Jag har varit där och visst är utsikten fin, men jag har för mig att restaurangen är ihopslaget med caféet och då är det ganska enkelt och tråkigt. mitt förslag är istället att ni äter på en mysig restaurang i gamla stan eller ute på Djurgårn och sen byter ringar vid vattnet! det finns många fina ställen i form av parker och gröngräs om ni vill vara utomhus.

• Bröllopstokiig

sen vill jag bara tillägga att AnnaHoj väl ändå fick en förlovning som vi andra knappt vågar drömma om....

• Bröllopstokiig

Vi bestämde ett datum som alltid varit "vårt", i slutet av oktober. Vi hämtade ringarna samma dag. Gick på restaurang och såg en supermysig film på bio. Gick sedan hem och hämtade hunden till kvällspromenad och bytte ringar på en kulle där man ser ut över stan exakt på tolvslaget. Mörkt och ganska kallt men speciellt för vår lilla "familj".

mvh Mulan

• Bröllopstokiig

lite fortsättning Det var en fredagsnatt och sedan skickade vi kort med våra ringar oh våra namn samt datum till familjerna som inte fick veta något förrän på måndagen...hade inte heller någon förlovningsannons i någon tidning...vi tyckte att det egentligen bara angick oss...

• Bröllopstokiig

Tack för era förslag och tips!
    Jag vet inte riktigt om det blir någon resa. Det verkar som om vi stannar här i Åbo och besöker Änglarestaurangen, vi har aldrig varit där men den sägs vara underbar. Stämningen och atmosfären sägs vara fantastisk, likaså maten.
    www.enkeliravintola.fi

Vad mera vi ska hitta på vet jag inte. Vet ej var vi ska byta ringar än...

Vi har också ett speciellt datum, det är fem år sedan vi blev tillsammans... På sportlovet gjorde vi en nostalgiresa till fjällen där vi första gången stötte på varann(bokstavligen) :) På den vägen blev det sen.

• Bröllopstokiig

Jag har varit på Åland men inte förlovat mig. Men det är jättemysigt ute vid Kärringsund. Där kan man sitta vid restaurangen med panoramafönster ut mot vattnet. Stugor eller hotell finns att hyra till bra priser. Eller varför inte göra en picknick i det gröna på hemmaplan. Jag tycker inte att man "måste" åka bort , en del pratar om Bali, Paris och allt möjligt. Nä gör som Ni vill men god mat och dryck och en lite festligare stämmning gör att dagen känns speciell ändå. Lycka till!

• Bröllopstokiig

Hej!

Visst vill man att förlovningsdagen ska vara speciell, absolut! Men vad man än gör, hur enkelt eller dyrt och lyxigt det än är så är dagen speciell just för att man lovar att gifta sig med varandra.

Vi förlovade oss den sista august, den sista sommardagen. Jag hade varit på lägerskola med min mellanstadieklass och kom hem och var dödstrött. Sov ett par timmar och väcktes sedan av min älskling. Han berättade hur mycket han älskar mig och att han tänkte göra en sak som han hade tänkt på länge.... Då föll han på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom. Gissa om jag svarade JA!

På kvällen gick vi till stans mysigaste restaurang och åt en underbart god trerätters-middag och bara satt och log mot varandra.
    Kvällen blev allt jag hade drömt om och mycket mer!

Åh, vilken härlig känsla man får när man återberättar och återupplever.....

// Hanna

• Bröllopstokiig

Hej!

"Kul" att min tråd kom upp igen! Det har nämligen kärvat till sig... De ringde från resturangen som vi hade bokat bord hos (minst en månad på förhand)... vi hade bord till kl.18.30. Nu visar det sig att de bara ska ha öppet till 18.00 på Kristihimmelsfärds dag :(

Så nu vet jag inte hur vi ska göra... Två dagar kvar... Vi fick gärna komma tidigare på dagen, men det vet jag inte om jag vill längre.

Vad göra?

• Bröllopstokiig

vi skulle förlova oss i London en weekend, som passade bra ihop med en affärsresa jag gjorde... men vi orkade inte vänta tills dagen efter så vi tog på ringarna så fort M2B landat på Heathrow! :D
    Summeringen är att det blir väldigt speciellt, var och hur man än gör det... så jag hoppas ni får en lycklig dag, hur den än blir. :)

Svar på tråden Hur göra förlovningsdagen speciell?