• Julibrud2005

Jehovas vittnen på "vanligt" bröllop???

Hej på er!

Jag har kusiner som är Jehovas vittnen som jag skulle vilja bjuda på mitt bröllop.

Min fundering är dock om de går på "vanliga" bröllop? Detta innebär ju att gå till en "vanllig" kyrka och vara på en bröllopsfest där det serveras ganska rikligt med vin...

Jag har varit på deras bröllop i deras Jehovas vittne församling, men jag är inte speciellt troende åt något håll och har därför accepterat att komma på deras vigsel och fest.

Vad tror ni, är det någon som har erfarenhet av detta? Får de lov att komma???

• Svar på tråden Jehovas vittnen på "vanligt" bröllop???
  • Nutte

Jehovas får visst dricka alkohol, det är inget problem med det.
    Sen kanske vissa inte gör det, men de får.

• MsKingston

Jag tycker att det är trist att en religion ska ha sådan inverkan på en människas liv att den hindrar/förbjuder en person att delta i det som händer familj och vänner.

• Jonatan M

Läste en artikel i vakttornet om ÖL och att det var näringsrikt och inga problem om man bara inte sätter i sig för mycket, så nog kan Vittnen dricka alkohol?

• Devoted

Det är riktigt att det inte finns något hinder för JV att dricka alkohol. Jag tänkte på trådstartarens "rikligt med alkohol" och det går kanske inte för sig men med normal måttlighet så.

• Julibrud2005

Jag vet att mina släktingar dricker alkohol, dock inte i samma utsträckning som andra...

JAg tror att de skulle kunna tänka sig att komma till festen, men inte till vigseln. Och då kommer nästa krux...Min sambo tycker att om de inte kommer till vigsel så behöver de inte komma alls. Då tycker han att vi skall prioritera våra vänner istället som kan medverka på både vigsel och fest. Han hade givetivs gått med på att dom fick komma på festen om jag hade velat detta, men jag kan förstå hans ställnigstagande...

Usch, vad bökigt!

• anderssonskan

en av våra närmaste vänner är jehova & det va inga problem med att komma på vårat kyrkbröllop & dessutom så är alkohol inte förbjudet för dom utan vad jag vet s*x före äktenskap.

• Längtansfull

Vare sig de får dricka alkohol eller inte så är det väl frivilligt? Vill man inte så är det ju bara att tacka nej. Det finns ju mängder av folk som inte dricker alkohol av olika anledningar, för dem är det väl bara att avstå och istället välja det alkholfria alternativet?

• Missen2004

Julibrud2005,

Tänkte bara säga att det går alldeles utmärkt att bjuda Jehovas vittnen till ett kyrkbröllop. Vi ska gifta oss i kyrka och har några släktingar som är med i denna religion. Men alla de har meddelat att det inte är några som helst problem för dem att komma till kyrkan. De tycker tvärtom att det skulle vara konstigt om de inte var med där.

Tror dock att detta är något väldigt individuellt - alla tolkar ju olika alla saker. Men enligt våra gäster som är Jehovas vittnen, så finns det ingenstans där de förbjuds att vara med på ett kyrkobröllop.

Dessutom så är det tillåtet för dem att festa och dricka alkohol precis som för alla andra. De är kort sagt precis som alla andra människor. Det enda som skiljer sig är att de tror på något annat.

• Underbar 050312

Jag är själv uppvuxen som ett vittne (dock inte med längre) och det finns absolut inga restriktioner om att man inte får dricka alkohol!! Jesus förvandlade ju vatten till vin!

Det finns inga förbud om att inte besöka en kyrka för tex bröllop, däremot är det nog för många en samvetsfråga.
    Så fråga så får du svar, förstår att det kan vara lite känsligt dock.

• Missen2004

Underbar 050312,

Jag håller med dig helt. Man ska ta upp frågan med de individer som det handlar om.

Ibland blir jag så trött på alla dessa fördomar - och så blandar man ihop olika religioner..inte bra. Kom ihåg också att alla individer i en församling inte beteer sig likadant. Jag menar det finns ju katoliker som använder preventivmedel, fast självaste påven är mot detta. Och så finns det muslimer som dricker sprit, fast det är "förbjudet" enligt religionen.

• Underbar 050312

Missen2004

Ja precis! Jisses så många fördomar jag stött på under åren! Många säger "jag kan inte fatta att du varit ett JV, du verkar så normal" Ehhhhh ja?
    Bara för att man har en övertygelse betyder ju inte det att man är världens mysko! Jag har hört allt från att JV går ut och knackar dörr för att samla poäng i himlen till att vi inte får dricka alkohol eller ha något kul.
    Tror många förväxlar mormonerna med JV (mormoner "knackar" oxå dörr)

• Missen2004

Underbar 050312

Verkar som att vi då har mycket gemensamt. Jag har liknande bakgrund som du och har också fått höra samma & liknande saker. Och när man i tonåren uppfattas som ett "mysko" av alla andra så avsäger man ju sig religionen rätt snabbt..Synd att så få idag tolererar andra kulturer och religioner. Om vi hade ett öppnare samhälle, så tror jag att folk i allmänheten kunde börja tänka lite själva och ta reda på saker på egen hand - istället för att "gå på" olika generaliseringar och missuppfattningar.

• mickes isprinsessa

här har ni svar på era frågor och funderingar. Jag är ett JV.
    Min man syster gifter sig nästa sommar och självklart ska vi vara med på bröllopet, dem vigs i kyrkan och har en fest därefter.
    Jag kan vara med på deras vigsel,varför skulle jag inte det????
    Och jag dricker vin, öl och allt annat oxå...jag blir bara såååå ledsen över att läsa era inlägg om alla spekulationer om vi får göra si eller så... varför istället inte kolla upp fakta innan man skriver det man TROR är rätt när man egentligen inte har en aning om det.
    Jag hoppas att ni alla fick svar på era frågor och snälla sluta upp med alla fördomarna, vi är oxå människor!!!

• Nyfiken gul , nu fru

Jag är ett gammalt JV och mina föräldrar och hela släkten är det..

Jag ska gifta mig i kyrkan till våren och har haft denna diskussion uppe..

Så här säger rekommendationerna från församlingen:

Att delta eller inte är helt upp till sitt eget samvete, dock handlar det om att man som närvarande ger sitt godkännande till det prästen säger och det är DÄR åsikterna går isär..
    Givetvis handlar det om att respektera brudparet men en vigsel är de facto en gudstjänst och såna deltar man inte i som JV. Eftersom våra trosuppfattningar är av skilda slag.

Att närvara vid en vigsel kräver dessutom att man ber tillsammans och sjunger psalmer.. Vilket man alltså inte kan delta i.

Angående sprit så dricker JV precis som vem som helst men uppmuntrar däremot inte till berusning och tar starkt avstånd mot "sjöslag" och allmän fylla, såna fester går man helt enkelt inte på.

Svar på tråden Jehovas vittnen på "vanligt" bröllop???