• Julibrud2005

Jehovas vittnen på "vanligt" bröllop???

Hej på er!

Jag har kusiner som är Jehovas vittnen som jag skulle vilja bjuda på mitt bröllop.

Min fundering är dock om de går på "vanliga" bröllop? Detta innebär ju att gå till en "vanllig" kyrka och vara på en bröllopsfest där det serveras ganska rikligt med vin...

Jag har varit på deras bröllop i deras Jehovas vittne församling, men jag är inte speciellt troende åt något håll och har därför accepterat att komma på deras vigsel och fest.

Vad tror ni, är det någon som har erfarenhet av detta? Får de lov att komma???

• Svar på tråden Jehovas vittnen på "vanligt" bröllop???
  • Josefine_

Vet inte, men det skadar väl inte att bjuda in dom så får de komma om de kan och avböja annars..?

• Loka

Jag tror inte att de får gå in i andra kyrkor än sin egen, men helt klart tycker jag att du ska bjuda dem.
    Beträffande vinet, vet jag inte om de störs eller att det går emot deras tro att andra dricker alkohol.

• Julibrud2005

Tack för svaren!

Mitt problem är dock att den lokal vi skall hyra endast tar 90 personer. Vi är uppe i 104 personer på gästlista varav mina släktingar som är Jehovas vittnen är 8 personer. Om jag inte bjuder mina släktingar så kan jag bjuda alla andra på listan eftersom man alltid kan räkna med bortfall. Men om jag bjuder mina släktingar, vilket jag vill göra, så måste jag kapa bort ca 10 st vänner. Det är ju inte så kul att kapa bort dessa om mina släktingar ändå inte har tänkt att komma...

• aa_s_a

Jag tycker också som någon här ovan skrev att det skadar ju inte att bjuda in. Då får de ju tacka nej om det går emot deras tro.. Jag ahde inte ändrat på mitt bröllop, med vin och så, för att det skulle passa de, utan vill de komma så får det bli efter era premisser..

• rarasara

Varför inte bara fråga dem? Det vore väl det enklaste tycker jag...

• Tant Pernilla

Alla kommer inte att kunna komma ändå. Jag tror att vi hade ett bortfall på omkring 20 personer totalt. Vi bjöd in i två omgångar, först de som vi absolut ville skulle komma och sedan när vi fått några fler återbud än vi först räknat med, så bjöd vi en omgång till. Är man bara ute i lite halvgod tid (två månader eller så) så funkar det bra.

Kan du inte prata med dina släktingar som är Jehovas vittnen och höra med dem hur det förhåller sig?

Om de verkar vilja komma så får ni fundera på hur många andra ni bjuder, men om de direkt säger att det inte funkar för dem så har ni ju inget problem...!

• Julibrud2005

Ja, jag vet. Det enklaste vore att fråga dem, känsligt...Men det är väl så det får bli.Åter igen, tack för alla tips och svar.

Är det någon annan som VET vad JV har för riktlinjer vad gäller att gå på en vigsel i svenska kyrkan???

• Jämtlandstaus

en vän till mig, hennesns sambos familj är jehovas, och de går inte in i kyrkor. så om de gifter sig i kyrkan eller döper sitt barn så skulle dom inte komma.

sen har jag ingen aning om hur det förhåller sig med vin och såna saker, men jag har hört talas om jehovas, som stått utanför kyrkan och tittat in på vigseln, men sen varit med på festen.

• Nutte

De får inte vara i andra kyrkor än sin egen.

Vin är nog inget problem, det dricker många av dem själva. Öl med...

• Devoted

Nej, en bokstavstrogen Jehovas vittne går inte in i en kyrka. JV anser att de är den enda sanna kristna kyrkan och avvisar allt samarbete med andra kyrkor. I grunden är stötestenen treeningheten som JV helt förkastar liksom helgonbilderna såsom Jesus på korset och Maria. Annars är ju bibeln densamma (dock en annan översättning).

En mer moderat JV (om det nu finns) kanske kan tänka sig att närvara vid vigselakten.

Jag tror (men här är jag inte säker) att de flesta JV utan knot deltar i festligheterna efter vigseln, även om de så klart inte dricker alkohol.

Mer info finns på JV:s egen hemsida:
    www.watchtower.org

Svar på tråden Jehovas vittnen på "vanligt" bröllop???