• Freja
    Äldre 6 Sep 21:21
    15781 visningar
    8 svar
    8
    15781

    Vad är muscovadoråsocker?

    ...och går det att byta ut det mot något sött som man kan uttala (typ strösocker, florsocker, farinsocker etc etc). :?

    (Johanna! Det är upp till bevis ännu en gång! ;) )

    /F :)

  • Svar på tråden Vad är muscovadoråsocker?
  • Ellte
    Äldre 6 Sep 21:27
    #0

    VAD det är har jag ingen aning om men det går att byta ut mot farin :)

  • Ellte
    Äldre 6 Sep 21:31
    #0

    Nu var jag tvungen att kolla läget...och citerar:

    "Muscovadosocker är ett råsocker som tillverkas av sockerrör från Mauritius. Till skillnad från vanligt socker är muscovadosockret väldigt lite behandlat för att färg och smak ska bevaras. Smaken påminner en del om farinsocker men är ännu mindre neutral. Den mörka sorten har ett tydligt inslag av lakrits och den ljusa har en viss kolasmak. Man använder det givetvis i desserter (passar särksilt bra tillsammans med choklad), glass och till bakning av bröd och kakor, men det passar också bra som krydda i matlagning, t.ex. i såser, marinader etc.

    Muscovadosocker är också något för er som saknar det gamla sortens farinsocker som brukade säljas i bruna plastburkar här i Sverige innan det ersattas av dagens strö-variant. Muscovadosockret är i eget tycke t.o.m. godare att ha i filmjölken etc än det gamla farinsockret."

    Källa: Recepthjälpen

  • titioo
    Äldre 6 Sep 21:34
    #0

    Jamie Oliver brukar komma dragande med "musco....hmh...socker" i tid och otid. Som Ellte sa, går det bra att byta ut det mot farinsocker.

  • Freja
    Äldre 6 Sep 21:48
    #0

    *Lyfter på hatten för snabba svar*

    Jag har nämligen funnit en tårta på tasteline som är glutenfri och låter god.

    Men om den mörka varianten smakar lakrits så lär jag bli den enda att bli lycklig.

    Vad tror ni att det blir för smak om man slänger i farin istället?

    (Receptet:
    200 g mandel
    2 dl mörkt muscovadoråsocker
    2 st ägg
    1 st apelsin(er), rivet skal
    200 g vit choklad
    3 dl vispgrädde
    3 st äggula(or)
    bär

    1. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Sätt ugnen på 175 °C. Finhacka mandeln.Vispa ägg och Muscovadoråsocker lätt och pösigt. Blanda i mandelhack och apelsinskal.

    2. Häll smeten i formen och grädda på nedersta falsen i ugnen ca 25 minuter. Låt svalna i formen innan du lossar formen. Smält chokladen i en skål i vattenbad. Blanda äggulor och 1 dl av grädden i en kastrull och sjud under omrörning tills det tjocknat. Låt svalna.

    3. Blanda den smälta chokladen med den kalla äggkrämen. Vispa resterande grädde och vänd ner i smeten. Lägg kakan på ett serveringsfat och placera kanten på formen runt bottnen. Bred moussen på bottnen. Ställ i kylen till servering. Ta bort formen och garnera med frukt och/eller bär.)

    /F :)

  • Xite
    Äldre 6 Sep 22:16
    #0

    Det blir lite lakritsaktig smak av muscovadosockret. Det är rätt rätt dyrt i förhållande till vanligt socker, men går att köpa i vanliga butiker. Väldigt gott.
    Men det brukar vanligtvis gå bra att byta ut det mot vanligt farinsocker.

  • StinaS
    Äldre 6 Sep 22:58
    #0

    Dansocker säljer det faktiskt nu för tiden så man måste inte till specialbutiker.

  • agneli­a
    Äldre 7 Sep 06:40
    #0

    Dansukker har både ljust och mörkt muscovadosocker. Vet dock inte hur det ljusa smakar...
    Finns i de flesta (större?) affärer.

  • Johann­a = en lat kock
    Äldre 7 Sep 07:22
    #0

    Det ljusa smakar kola :)

    Freja - jag behövde ju inte ju inte svara, det gjorde alla andra så himla bra...

    Om du byter ut mot farinsocker så smakar det mer åt kolahållet än lakritshållet men ändå rejält med smak.
    (farinsocker är ju raffinerat socker där de återfört melassen som ger smakerna i råsocker)

    Låter supergott tycker jag!

    Skulle tippa på att det går att byta mot ljust muscavadosocker och skippa apelsinskalet. Om man vill ha en ljusare variant med kolasmak istället.

Svar på tråden Vad är muscovadoråsocker?